ILPP1/443-15/07-2/IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-15/07-2/IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2007 r. (data wpływu 12 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach programu "Wyrównywanie różnic między regionami" realizuje dwa zadania:

1.

Budowę podjazdu do budynku,

2.

Przystosowanie na potrzeby osób niepełnosprawnych parteru budynku - w ramach kompleksowej i specjalistycznej pomocy dzieciom niepełnosprawnym.

Inwestycje realizowane są przy udziale środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Inwestycje związane są z wykonywaniem przez Powiat zadań z zakresu edukacji, w związku z czym nie dokonywano odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług zużytych do ich realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest obniżenie przez Powiat podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, w przypadku gdy towary te i usługi wykorzystywane będą do świadczenia przez jednostkę samorządu terytorialnego usług w zakresie edukacji.

Zdaniem wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od powyższych inwestycji nie przysługuje. W uzasadnieniu swojego stanowiska Powiat powołuje się na treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiący, iż prawo to przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem wnioskodawcy zakupy dotyczące inwestycji związane są z wykonywaniem przez Powiat zadań zapisanych w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), w szczególności w zakresie edukacji publicznej, a te - jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest zatem prawem warunkowym. Aby bowiem możliwa była jego realizacja nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Świadczenie usług edukacyjnych - bez względu na to czy podstawą świadczenia jest umowa cywilnoprawna czy też nie - zwolnione jest od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z treścią poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Zwolnione od podatku są również czynności związane z wykonywaniem przez Powiat będący jednostką samorządu terytorialnego zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność). Wyjątek w tym wypadku stanowią czynności wykonywane przez tę jednostkę na podstawie umów cywilnoprawnych. Stanowi o tym § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat dokonuje nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - w ramach programu "Wyrównywanie różnic pomiędzy regionami". Efekt końcowy realizacji ww. zadania nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, a do świadczenia usług zwolnionych od podatku. Powiat realizując inwestycje - jak sam podkreśla we wniosku - wykonuje zadania nałożone ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) i jednocześnie świadczy usługi w zakresie edukacji.

Ponieważ realizowane przez Powiat inwestycje w żadnym momencie - nawet w części - nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powiatowi zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji inwestycji, o których mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl