ILPP1/443-149/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-149/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył w dniu 12 września 2001 r. w drodze darowizny od rodziców pole orne o powierzchni 1,7880 ha - nr działki 4 (..), położone w obrębie miejscowości K., Gmina W.M. Grunt ten przez kilka lat był użytkowany jako pole uprawne, ale obecnie Zainteresowany nie prowadzi na gruncie produkcji rolnej i nie posiada statusu rolnika. Wnioskodawca jest osobą fizyczną, będącą pracownikiem związanym z pracodawcą umową o pracę. Ww. grunt stanowi prywatny majątek osobisty i nie służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Z dodatkowych informacji - przesłanych przez Wnioskodawcę - wynika, iż Zainteresowany posiadał status rolnika ryczałtowego od lipca 1997 r. do czerwca 1999 r. oraz od listopada 1999 r. do marca 2000 r. Ww. gruntów Wnioskodawca nie udostępniał i nadal nie udostępnia innym osobom na podstawie umowy dzierżawy, użyczenia.

Wnioskodawca w roku 2004 podzielił powyższy grunt we własnym zakresie na działki rolne o numerach: 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...) oraz wytyczył pomiędzy nimi drogi dojazdowe o numerach: 4 (...), 4 (...), 4 (...). Średnia powierzchnia wytyczonych działek wynosi 1.100 m#178;. Wypis z rejestru gruntów określa rodzaj nieruchomości jako grunty orne - klasa R III b. Podatnik dokonał podziału po otrzymaniu w dniu 5 lipca 2004 r. odpowiedzi od Wójta Gminy na złożony wniosek o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 4 (...). Z pisma Wnioskodawca dowiedział się, że opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla ww. działki nie jest możliwe. Podatnik zamierzał dokonać podziału posiadanego gruntu, celem wydzielenia dwóch działek rolnych i przepisania ich w drodze darowizny córkom. Po otrzymaniu odmowy z Urzędu Gminy co do planu zagospodarowania przestrzennego, Zainteresowany zdecydował się na samodzielny podział całości posiadanego gruntu. Po podziale działki nr 4 (...) Podatnik nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla poszczególnych działek rolnych. Do posiadanych działek Wnioskodawca nie doprowadził ani nie zamierza doprowadzić mediów. Od 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie sprzedał żadnej z posiadanych działek rolnych.

W dniu 2 listopada 2004 r. na podstawie umowy darowizny Wnioskodawca przekazał niezabudowaną działkę nr 4 (...) o powierzchni 1.128 m#178; córce oraz niezabudowaną działkę nr 4 (...) o powierzchni 1.243 m#178; drugiej córce i jej mężowi. W najbliższym czasie, tj. w roku 2008 Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży czterech działek rolnych o numerach: 4 (...), 4 (...), 4 (...), 4 (...). Do sprzedaży przedmiotowych działek skłoniła Zainteresowanego sytuacja materialna. Fundusze uzyskane ze sprzedaży działek Wnioskodawca planuje rozdysponować na potrzeby indywidualne oraz jego rodziny, a także na remont budynku mieszkalnego. Pozostałych działek Zainteresowany nie będzie sprzedawać.

Zgodnie z zaświadczeniami wydanymi w roku 2007 przez Geodetę Gminnego w Urzędzie Gminy dla przedmiotowych działek rolnych nie ma opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ww. działki położone są w terenie projektowanej zabudowy mieszkaniowej różnego typu wraz z obiektami do produkcji rolnej, usługami, niewielkimi zakładami produkcyjnymi, towarzyszącą zielenią, niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej oraz dojazdami do działek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu sprzedaży posiadanych czterech działek rolnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży czterech ww. działek rolnych nie ma obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Zainteresowany opiera swoje stanowisko na wyroku ETS nr C-230/94. Wnioskodawca podkreśla, iż na posiadanym gruncie nie prowadzi uprawy rolnej i nie jest rolnikiem, w związku z czym nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie posiada statusu podatnika podatku VAT. Wnioskodawca zaznacza, iż sprzedaż czterech działek jest sprzedażą sporadyczną i incydentalną i nie jest efektem planowanego procesu sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę, ponieważ pozostałych działek nie zamierza sprzedawać.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany powołuje się na wyrok NSA sygn. akt I FSK 603/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 i pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług:

* przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą <...> a także świadczenie usług rolniczych;

* przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Aby dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w odniesieniu do tej transakcji podatnik działał w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Działalnością gospodarczą jest również działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Jednakże, definicja działalności rolniczej została wprowadzona do przepisów dotyczących podatku od towarów i usług od 4 września 2000 r. Od tego dnia działalność rolników została objęta podatkiem VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć 4 działki, wydzielone z gruntu otrzymanego w formie darowizny. Działki stanowią majątek prywatny Podatnika. Wnioskodawca spełniał definicję "rolnika ryczałtowego", ale w latach, kiedy przepisy nie obejmowały rolników i ich działalności rolniczej jako gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wprawdzie grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, jednak w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie można uznać za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ustawy o VAT.

Nic nie wskazuje na to, aby dokonując sprzedaży 4 działek Wnioskodawca działał w charakterze handlowca. Nie można stwierdzić, że nabył grunt w celu odsprzedaży, pochodzi on bowiem z majątku prywatnego i przekazany został w drodze darowizny. Zatem sprzedając działki Zainteresowany korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotowy grunt nie był przez Wnioskodawcę wykorzystywany w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT, to sprzedaż działek nie będzie uznana za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl