ILPP1/443-1485/09-7/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1485/09-7/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu: 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniono w dniu 16 lutego 2010 r. o dowód potwierdzający uiszczenie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje budowę stadionu piłkarskiego, inwestycja ta wypełnia zobowiązania jako gospodarza Mistrzostw. Aktem notarialnym Gmina utworzyła spółkę celową pod nazwą X dla przygotowania finałowego turnieju Mistrzostw, na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw (Dz. U. Nr 173, poz. 1219 z późn. zm.).

Wszystkie udziały w Spółce objęła Gmina. Zgodnie z umową, przedmiotem działalności Spółki jest przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć oraz zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć.

W szczególności przedmiotem działalności spółki celowej jest wykonywanie zadań inwestora, w tym zastępcze i zadań nadzoru inwestorskiego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 3 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw, spółki celowej nie rozwiązuje się jeżeli podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 6 ustawy (w tym miasto gospodarz) powierzył spółce celowej przez siebie utworzonej zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć. Gmina powierzyła Spółce z o.o. zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć.

Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, na której rozpoczęła budowę stadionu. Gmina zawarła odpowiednią umowę, której przedmiotem jest wykonanie projektu wykonawczego dla nowego stadionu w oraz budowa stadionu. Docelowo jednak zamiarem Gminy jest współfinansowanie kosztów budowy stadionu wraz ze Spółką.

Przepisy ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw nie wykluczają powierzenia spółce celowej funkcji inwestora dla budowy stadionu, w sensie ekonomicznym, tzn. jako podmiotu współfinansującego budowę stadionu.

W tym celu Gmina zamierza przenieść na rzecz, udział w wysokości #189; w prawie własności nieruchomości gruntowej wraz z udziałem w wysokości #189; w nakładach poniesionych przez Gminę na budowę stadionu (inwestycja w toku) w celu pokrycia nowych udziałów w Spółce (aport).

W następstwie wniesienia ww. aportu ustanowiona zostanie współwłasność gruntu oraz nakładów poczynionych na budowę stadionu. w związku z tym, od momentu wniesienia aportu dalsza część procesu inwestycyjnego, będzie prowadzona przez dwa podmioty, tj. Gminę oraz Spółkę, tak więc zmienione zostanie pozwolenie na budowę stadionu oraz umowa z generalnym wykonawcą stadionu, w ten sposób, iż inwestorem będzie zarówno Gmina jak i Spółka.

Spółka nadal pozostanie inwestorem zastępczym dla części inwestycji stanowiącej udział Gminy, a ponadto będzie inwestorem co do części własnej. w wyniku ustanowionej przez Gminę współwłasności zarówno gruntu jak i nadkładów, każdy ze współwłaścicieli uprawniony i zobowiązany będzie do realizacji 50% inwestycji. Natomiast po zakończeniu inwestycji zamiarem Gminy będzie oddanie w odpłatne użytkowanie części stadionu, stanowiącej własność Gminy.

Gmina w związku z prowadzoną inwestycją budowy przedmiotowego stadionu dokonywała zakupów towarów i usług w szczególności: gruntów, architektonicznych i inżynierskich usług projektowych, wycinki zagajników samosiewów roślin, usług geotechnicznych, projektów przyłączy, projektów budowlanych, robót przygotowawczych pod budowę stadionu, przyłączeń do sieci energetycznej i wodociągowej itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gminie w związku z wykonaniem czynności wniesienia aportu do Spółki będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w celu wybudowania stadionu i zakupu gruntu... w jakim terminie przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

2.

Czy Gminie jako współwłaścicielowi nieruchomości i rozpoczętej budowy stadionu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w celu wybudowania stadionu, w części odpowiadającej udziałowi we współwłasności, tj. 50%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ocenie Wnioskodawcy Gmina będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego wykazanego w fakturze dokumentującej wniesienie aportu, o kwotę podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach inwestycji budowy przedmiotowego stadionu i zakupu gruntu. Podatnik bowiem dokonuje zakupów towarów i usług w ramach inwestycji zakupu gruntu i budowy przedmiotowego stadionu w, a następnie zarówno własność gruntu, na którym będzie wybudowany stadion jak i nakłady poniesione na jego budowę, Gmina przeniesie aportem do Spółki.

Tak więc, ponieważ Gmina spełnienia warunek wykorzystania przedmiotowych towarów (usług) do czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych, w rozliczeniu za okres w którym otrzymała faktury (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy), bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), jeżeli nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.

Ad.2

Gmina wraz ze Spółką, jako współwłaściciele nieruchomości oraz rozpoczętej budowy stadionu będą wspólnie realizować kolejne etapy budowy stadionu w częściach odpowiadających udziałowi we współwłasności, tj. po 50%. Wobec powyższego zmieniona zostanie umowa z generalnym wykonawcą stadionu i nabywcą, którym będzie Gmina oraz Spółka.

Zatem zakupowe faktury VAT związane z budową stadionu zawierać będą dane dwóch nabywców, wspólnie dokonujących zakupu towarów i usług w celu wybudowania stadionu. Sytuacja taka jest dopuszczalna, gdyż przepisy, dotyczące zasad wystawiania faktur VAT, nie wykluczają sytuacji, w której faktura zawiera dane kilku nabywców dokonujących zakupu wspólnie.

W przedmiotowym przypadku zakupywane przez Gminę towary i usługi dotyczące budowy stadionu będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, tj. po zakończeniu budowy część stadionu, będąca własnością Gminy zostanie oddana w odpłatne użytkowanie.

W ocenie Podatnika Gmina, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących zrealizowanie zakupów towarów i usług w ramach inwestycji budowy stadionu, w części odpowiadającej udziałowi we współwłasności, tj. 50%. Podatnik bowiem wraz ze Spółką dokonywać będą zakupów towarów i usług w ramach inwestycji i budowy przedmiotowego stadionu. Wobec tego Gmina spełniać będzie warunek wykorzystania przedmiotowych towarów (usług) do czynności opodatkowanych, więc będzie miała prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych, w rozliczeniu za okres w którym otrzymała faktury, bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, jeżeli nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Jednakże zdaniem Gminy faktury zakupu, o których mowa wyżej, tj. dotyczące wspólnej nieruchomości i inwestycji, powinny zawierać dane współwłaścicieli (Gminy i Spółki), ponieważ obydwa te podmioty są nabywcami towarów i usług określonych w fakturach. Dodatkowo w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług u współwłaścicieli (Gminy i Spółki), winna znajdować się kserokopia oryginałów faktur, na podstawie których dokonano odliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywane są oryginały faktur VAT, a także opisem odnośnie procentowego udziału podatku naliczonego podlegającego odliczeniu u każdego ze współwłaścicieli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto zaznacza się, iż w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego interpretacja traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia.

Rozstrzygnięcia dotyczące uznania za dostawę aportu udziału w prawie własności nieruchomości oraz za usługę wniesienia udziału w poniesionych nakładach na inwestycję, opodatkowania aportu, momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółka prawa handlowego oraz ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółki prawa handlowego, zawarte zostały w odrębnych interpretacjach indywidualnych nr ILPP1/443-1485/09-3/BD, ILPP1/443-1485/09-4/BD, ILPP1/443-1485/09-5/BD oraz ILPP1/443-1485/09-6/BD z dnia 24 lutego 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl