ILPP1/443-147/07-3/IN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-147/07-3/IN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (data wpływu 22 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka realizując zatwierdzony przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi program oceny i selekcji buhajów rasy polskiej holsztyńsko-fryzyjskiej otrzymuje dotacje na dofinansowanie kosztów postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 oraz poz. 56 zał. nr 1 do rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2007 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446).

Otrzymana dotacja pokrywa część kosztów utrzymania młodych buhajów przeznaczonych do wykorzystania w sztucznym unasiennianiu bydła np. wyżywienie, obsługa zwierząt, opieka weterynaryjna oraz kosztów związanych z oceną ich wartości hodowlanej.

Wartość hodowlana młodych osobników jest określona na podstawie informacji zebranych przez (...) Federację Hodowli Bydła i Producentów Mleka, opracowanych i publikowanych w biuletynach "Wyniki oceny wartości hodowlanej buhajów rasy polskiej holsztyńsko-fryzyjskiej" wydawanych przez Instytut Zootechniki. Wartość hodowlana buhajów jest określana po ok. 4-5 latach od momentu wykonania usługi inseminacyjnej nasieniem takiego buhaja.

Spółka po uzyskaniu wyceny hodowlanej świadczy usługi inseminacyjne oraz prowadzi sprzedaż nasienia tzw. wytestowanych buhajów.

Zakupy, które są dokonywane z kwot otrzymanych dotacji służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie świadczy usług naukowo-badawczych na zlecenie, jak również nie bierze pod uwagę otrzymanej dotacji przy kalkulacji cen sprzedaży nasienia buhajów i świadczonych usług inseminacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym czy powinna stanowić podstawę opodatkowania 22% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy dotacja, którą otrzymuje Spółka nie ma bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. W związku z powyższym z punktu widzenia podatku VAT otrzymana dotacja nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, nie związana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na: dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu zwane "dotacjami podmiotowymi", dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane "dotacjami przedmiotowymi". Na podstawie natomiast art. 109 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.

Dotacja, o której mowa we wniosku udzielana jest na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2007 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446) jest to zatem dotacja udzielana podmiotowi posiadającemu zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie pozyskiwania, konfekcjonowania, przechowywania i dostarczania nasienia buhajów, wydane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa na podstawie przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich na dofinansowanie kosztów prowadzenia oceny wartości hodowlanej buhajów przeznaczonych do wykorzystania w sztucznym unasiennianiu bydła.

Jest to dotacja na dofinansowanie zadania z zakresu postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż dotacja dotyczy buhajów, które są dopiero testowane. Proces ten trwać może nawet 5 lat i dopiero jego wynik wpłynie na to, do jakich celów przedmiot dotacji (buchaj) posłuży. W przypadku wyników pozytywnych buchaj wykorzystywany będzie w sztucznym unasiennianiu - do dostawy towarów i świadczenia usług niezidentyfikowanych co do ilości i wartości. Podmiot otrzymujący dotację nie świadczy na zewnątrz usług badawczych.

W analizowanym przypadku dotacji nie można zatem bezpośrednio powiązać z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Ponieważ otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych towarów i usług, zatem nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl