ILPP1/443-1440/09-5/KG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia przez gminę do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1440/09-5/KG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia przez gminę do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia brak daty (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 listopada 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 27 stycznia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 28 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą miejską.

Wnioskodawca jest właścicielem: nieruchomości stanowiących lokale użytkowe (wraz z udziałem w gruncie, dalej: lokale), całych budynków zawierających wyłącznie niewyodrębnione lokale użytkowe (traktowane jako jedna nieruchomość) wraz z gruntem (dalej: budynki) oraz gruntów niezabudowanych (dalej: grunty).

Przedmiotowe obiekty służą Wnioskodawcy do wykonywania zadań publicznych, w tym określonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje bowiem zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednym z zadań Wnioskodawcy jako gminy jest gospodarka nieruchomościami oraz gminne budownictwo mieszkaniowe. Do realizacji m.in. tych właśnie zadań wykorzystywane są opisane obiekty. Artykuł 9 ust. 1 wskazanej ustawy normuje, iż w celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Z powyższym zapisem korespondują przepisy, regulujące materię gospodarki komunalnej. Gospodarka komunalna, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), dotyczy w szczególności zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Natomiast, w myśl art. 2 powołanej wyżej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Szczegółowe przepisy, dotyczące powstania, funkcjonowania oraz likwidacji m.in. komunalnych jednostek organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej (jak jednostki budżetowe czy zakłady budżetowe), zawiera ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

W chwili obecnej, opisanymi obiektami zarządza gminny zakład budżetowy - Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych (dalej: ZKZL). ZKZL używa przedmiotowych obiektów na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia 29 lipca 1999 r. (dalej: Uchwała). Zgodnie z § 12 Uchwały, ZKZL został wyposażony w środki trwałe Miasta będące w dotychczasowej, pozabilansowej ewidencji księgowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. (należy wszakże podkreślić, iż grunty nie zostały wprowadzone do ksiąg ZKZL, który jednakże faktycznie korzysta z tychże gruntów). Obecna działalność ZKZL polega na: zarządzaniu nieruchomościami, wynajmie i wydzierżawianiu nieruchomości oraz budowie i modernizacji budynków i lokali na nieruchomościach. ZKZL jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z poniesionymi wydatkami związanymi z powyższymi nieruchomościami (w szczególności w zakresie prac modernizacyjnych), ZKZL korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wynika to z faktu, iż ZKZL prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną, polegającą m.in. na wynajmowaniu nieruchomości otrzymanych od Miasta na podstawie Uchwały. ZKZL wykonał dla części nieruchomości ulepszenia w wielkości przekraczającej 30% wartości początkowej nieruchomości, zaś podatek naliczony związany z tymi ulepszeniami został przez ZKZL odliczony.

Ponadto, ZKZL może ponosić nakłady na budowę obiektów, które były usytuowane na obcym gruncie. Tym samym, po stronie Wnioskodawcy powstaje prawo do żądania zwrotu wydatków z tego tytułu, wobec właściciela gruntu.

Obecnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prowadzenia gospodarki komunalnej w opisanym powyżej w zakresie. Wnioskodawca planuje utworzenie spółki prawa handlowego, która zajęłaby się wykonywaniem tychże zadań Wnioskodawcy. Wnioskodawca doszedł bowiem do przekonania, iż taka forma wykonywania zadań będzie dalece efektywniejsza i umożliwi pełniejsze i sprawniejsze realizowanie potrzeb zbiorowych mieszkańców Miasta. W tym celu Wnioskodawca planuje: utworzenie spółki, przekazanie spółce w drodze aportu opisanych powyżej obiektów (będących własnością Wnioskodawcy) w zamian za 100% udziałów spółki.

Zgodnie z zamysłem Wnioskodawcy, podstawowym przedmiotem działalności spółki byłaby budowa mieszkań komunalnych, tj. dotychczas wykonywane zadanie przez Wnioskodawcę. Ponadto, nowoutworzona spółka prowadziłaby gospodarkę komunalną w stosunku do pozostałych, wniesionych do niej aportem, obiektów. Wnioskodawca planuje, iż przychody uzyskiwane z eksploatacji wniesionych lokali użytkowych będą finansować wydatki związane z budową mieszkań komunalnych.

Oprócz opisanych powyżej nieruchomości, Wnioskodawca rozważa również dokonanie aportu gruntów, które stanowią własność Gminy i nie zostały przekazane żadnej jednostce w użytkowanie czy zarząd. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia ww. gruntów. Wnioskodawca nie wyklucza, iż przedmiotem aportu mogą być również opisane powyżej prawa do żądania zwrotu wydatków w związku z wydatkami ZKZL na cudzych nieruchomościach.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. ZKZL, jak wskazano powyżej, również jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiadającym jednak własny, odrębny od Wnioskodawcy, numer VAT.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od planowanego przedmiotu wkładu. W szczególności Wnioskodawca nie odliczał VAT z faktur dokumentujących prace budowlane oraz prace modernizacyjne na nieruchomościach z uwagi na fakt braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów z eksploatacji wskazanych obiektów (eksploatacją i wynajmem zajmuje się ZKZL).

W piśmie z dnia 26 stycznia 2010 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany stwierdził, że z uwagi na fakt, iż nie jest możliwe enumeratywne określenie wszelkich możliwych sytuacji statusu danego gruntu Wnioskodawca wnosi o ocenę prawidłowości jego stanowiska, przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w szczególności w zakresie następujących klasyfikacji gruntów:

a.

Grunty, dla których uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego:

*

tereny zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej lub jednorodzinnej,

*

tereny zabudowy usługowej,

*

tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych,

*

drogi publiczne, drogi wewnętrzne, obiekty infrastruktury technicznej;

b.

Grunty, dla których wydano decyzję lokalizacyjną (decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego):

*

tereny zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej lub jednorodzinnej,

*

tereny zabudowy usługowej,

*

tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych,

*

drogi publiczne, drogi wewnętrzne, obiekty infrastruktury technicznej;

c.

Grunty, dla których uchwalono jedynie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy:

Ustalenia części tekstowej studium (w odpowiedniej korelacji z częścią graficzną), w szczególności w zakresie: ustalenia kierunków zmian w strukturze przestrzennej gminy przeznaczenia terenów oraz wytycznych ich określenia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego - klasyfikacja związana z zabudową:

*

mieszkalną wielorodzinną lub jednorodzinną,

*

usługową,

*

zagrodową,

*

obiektami infrastruktury i drogami.

d.

Grunty, dla których dostępna jest tylko klasyfikacja oparta na ewidencji gruntów i budynków:

*

budynki mieszkalne,

*

budynki handlowo-usługowe,

*

budynki biurowe,

*

użytki rolne,

*

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

*

grunty zabudowane i zurbanizowane,

*

użytki ekologiczne,

*

nieużytki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie przez Wnioskodawcę aportu w postaci lokali i budynków (w stosunku, do których Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym), do nowo utworzonej spółki prawa handlowego stanowić będzie odpłatną dostawę towarów, która będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci nieruchomości (lokali i budynków) do nowo utworzonej spółki będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Bezpośrednim skutkiem dokonania wkładu niepieniężnego jest bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę kapitałową (spółka otrzymująca wkład zyskuje w tym wypadku faktyczne władztwo nad przedmiotem wkładu). Wniesienie wkładu spełnia, zatem definicję dostawy towarów.

Ponadto, nie powinno budzić wątpliwości, iż dostawa towarów w formie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej ma charakter odpłatny, gdyż w tym wypadku wnoszący wkład otrzymuje w zamian udziały o określonej wartości nominalnej. Istnieje zatem związek pomiędzy dokonaniem dostawy a otrzymaniem wynagrodzenia w postaci udziałów, gdzie podmiot dokonujący wkładu otrzymuje udziały jako skutek przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę otrzymującą wkład.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego będą towary, dokonanie wkładu będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W opinii Wnioskodawcy bezspornym jest, iż budynki i lokale powinny być sklasyfikowane jako budynki (lub ich części). W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli i ich części podlega, co do zasady, zwolnieniu od opodatkowania, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

a.

jest ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, lub

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, jak stanowi art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jako pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu, lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Dokonując analizy powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż dla wystąpienia pierwszego zasiedlenia niezbędnym jest, aby wydanie nieruchomości nastąpiło "w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu", a więc, co do zasady, w wyniku umowy sprzedaży, najmu, dzierżawy czy leasingu. Do pierwszego zasiedlenia nie dojdzie natomiast w sytuacji, gdy nieruchomość jest wykorzystywana przez jednostkę, która ją wybudowała lub dokonała ulepszenia (przekraczającego próg 30% wartości początkowej) i nie była nigdy przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W opinii Wnioskodawcy, nawet więc jeżeli nieruchomości będące przedmiotem aportu nie będą kwalifikować się na powyższe zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (bądź z uwagi na brak spełnienia przesłanek, bądź z uwagi na brak możliwości udowodnienia spełnienia przesłanek), w stosunku do aportu Wnioskodawca będzie mógł w każdym przypadku zastosować zwolnienie przedmiotowe przewidziane przez art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Na mocy ww. przepisu, zwolnienie od podatku VAT znajduje zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części, jeżeli zastosowania nie znajduje zwolnienie regulowane przez art. 43 ust. 1 pkt 10, a ponadto:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do odliczenia VAT, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie dokonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem przedmiotowych obiektów, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z przedmiotowymi obiektami mu nie przysługiwało. Ponadto, Wnioskodawca nie dokonał nakładów na przedmiotowe nieruchomości i budynki, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT. Jak już bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od planowanego przedmiotu wkładu. W szczególności Wnioskodawca nie odliczał VAT z faktur dokumentujących prace budowlane oraz prace modernizacyjne na nieruchomościach z uwagi na fakt braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Miasto nie uzyskuje przychodów z eksploatacji wskazanych obiektów (eksploatacją i wynajmem zajmuje się ZKZL).

Analizowany przepis odnosi się do "dokonującego dostawy". Za dokonującego dostawy należy uznać takiego podatnika, który przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na inny podmiot. W przedmiotowym przypadku dokonującym dostawy będzie Wnioskodawca, jako właściciel aportowanych budynków i lokali. Wnioskodawca nie dokonywał działań opisanych powyżej, które wyłączałyby prawo do zastosowania zwolnienia. Wnioskodawca wyposażył ZKZL w przedmiotowe nieruchomości na podstawie Uchwały. Fakt oddania nieruchomości w użytkowanie ZKZL jest stosunkiem publicznoprawnym, upoważniającym jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wykonywania pewnego władztwa nad nieruchomością. Skutkiem oddania ZKZL nieruchomości było uprawnienie ZKZL do wykorzystania tychże nieruchomości we własnej (odrębnej od Wnioskodawcy) działalności opodatkowanej. Jak zaznaczono bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, ZKZL jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem VAT - posiada swój osobny numer, składa odrębne deklaracje, prowadzi samodzielne rejestry. ZKZL jest podmiotem, który dokonywał czynności opodatkowanych oraz nakładów na budynki i lokale. Ani deklaracje ani rejestry VAT Wnioskodawcy nie wykazują dokonywania czynności lub ponoszenia nakładów, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. W rezultacie, - w ocenie Wnioskodawcy - prawidłowe jest stwierdzenie, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie ponosił on nadto wydatków na ich ulepszenie, a przedmiotowe budynki, budowle lub ich części nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego - zdaniem Zainteresowanego - należy stwierdzić, iż wymóg zaistnienia przesłanek pozytywnych i braku wystąpienia przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 7a ustawy o VAT został przez Wnioskodawcę spełniony i tym samym, dokonanie przez Miasto wkładu niepieniężnego w postaci budynków i lokali użytkowych do spółki, jest odpłatną dostawą towarów, lecz powinna ona podlegać zwolnieniu przedmiotowemu od podatku VAT, z uwagi na brak prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT od przedmiotu wkładu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, przy założeniu, iż przedmiotem aportu będą budynki, które w ogóle nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia lub budynki, w stosunku do których nie upłynął okres dwóch lat pomiędzy ich pierwszym zasiedleniem a dniem dokonania wkładu do spółki prawa handlowego. W konsekwencji, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, iż przy powyższym założeniu, możliwe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę zwolnienia przedmiotowego przewidzianego przez art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołał się na pismo Ministra Finansów z dnia 17 marca 2007 r. skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych Nr PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r. Nr IPPP1/443-1864/08-4/SM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów lub za odpłatne świadczenie usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci m.in. lokali użytkowych oraz budynków. Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, przy założeniu, iż przedmiotem aportu będą budynki, które w ogóle nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia lub budynki, w stosunku do których nie upłynął okres dwóch lat pomiędzy ich pierwszym zasiedleniem a dniem dokonania wkładu do spółki prawa handlowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w analizowanej sprawie - jak zakłada Wnioskodawca - przedmiotem dostawy (aportu) będą budynki i ich części (lokale użytkowe), które w ogóle nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia lub w stosunku do których nie upłynął okres dwóch lat pomiędzy ich pierwszym zasiedleniem a dniem dokonania wkładu do spółki prawa handlowego, dla transakcji tej nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Jeżeli jednak, w odniesieniu do przedmiotowych budynków i lokali użytkowych - jak oświadczył Wnioskodawca - Miasto:

*

nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz

*

nie dokonywało ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej tychże budynków,

opisana transakcja korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków.

Natomiast interpretacjami indywidualnymi z dnia 16 lutego 2010 r. został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków, Nr ILPP1/443-1440/09-4/KG;

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości niezabudowanych (gruntów), które nie są terenami budowlanymi ani terenami przeznaczonymi pod zabudowę, Nr ILPP1/443-1440/09-6/KG;

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości niezabudowanych (gruntów), które są terenami budowlanymi lub terenami przeznaczonymi pod zabudowę, Nr ILPP1/443-1440/09-7/KG;

*

zdefiniowania pojęcia "tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę", Nr ILPP1/443-1440/09-8/KG;

*

opodatkowania czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci praw do żądania zwrotu wydatków, Nr ILPP1/443-1440/09-9/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl