ILPP1/443-1440/09-4/KG - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT wniesienia przez gminę do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1440/09-4/KG Możliwość opodatkowania podatkiem VAT wniesienia przez gminę do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia brak daty (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 listopada 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 27 stycznia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 28 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą miejską.

Wnioskodawca jest właścicielem: nieruchomości stanowiących lokale użytkowe (wraz z udziałem w gruncie, dalej: lokale), całych budynków zawierających wyłącznie niewyodrębnione lokale użytkowe (traktowane jako jedna nieruchomość) wraz z gruntem (dalej: budynki) oraz gruntów niezabudowanych (dalej: grunty).

Przedmiotowe obiekty służą Wnioskodawcy do wykonywania zadań publicznych, w tym określonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje bowiem zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednym z zadań Wnioskodawcy jako gminy jest gospodarka nieruchomościami oraz gminne budownictwo mieszkaniowe. Do realizacji m.in. tych właśnie zadań wykorzystywane są opisane obiekty. Artykuł 9 ust. 1 wskazanej ustawy normuje, iż w celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Z powyższym zapisem korespondują przepisy, regulujące materię gospodarki komunalnej. Gospodarka komunalna, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), dotyczy w szczególności zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Natomiast, w myśl art. 2 powołanej wyżej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Szczegółowe przepisy, dotyczące powstania, funkcjonowania oraz likwidacji m.in. komunalnych jednostek organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej (jak jednostki budżetowe czy zakłady budżetowe), zawiera ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

W chwili obecnej, opisanymi obiektami zarządza gminny zakład budżetowy - Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych (dalej: ZKZL). ZKZL używa przedmiotowych obiektów na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia 29 lipca 1999 r. (dalej: Uchwała). Zgodnie z § 12 Uchwały, ZKZL został wyposażony w środki trwałe Miasta będące w dotychczasowej, pozabilansowej ewidencji księgowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. (należy wszakże podkreślić, iż grunty nie zostały wprowadzone do ksiąg ZKZL, który jednakże faktycznie korzysta z tychże gruntów). Obecna działalność ZKZL polega na: zarządzaniu nieruchomościami, wynajmie i wydzierżawianiu nieruchomości oraz budowie i modernizacji budynków i lokali na nieruchomościach. ZKZL jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z poniesionymi wydatkami związanymi z powyższymi nieruchomościami (w szczególności w zakresie prac modernizacyjnych), ZKZL korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wynika to z faktu, iż ZKZL prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną, polegającą m.in. na wynajmowaniu nieruchomości otrzymanych od Miasta na podstawie Uchwały. ZKZL wykonał dla części nieruchomości ulepszenia w wielkości przekraczającej 30% wartości początkowej nieruchomości, zaś podatek naliczony związany z tymi ulepszeniami został przez ZKZL odliczony.

Ponadto, ZKZL może ponosić nakłady na budowę obiektów, które były usytuowane na obcym gruncie. Tym samym, po stronie Wnioskodawcy powstaje prawo do żądania zwrotu wydatków z tego tytułu, wobec właściciela gruntu.

Obecnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prowadzenia gospodarki komunalnej w opisanym powyżej w zakresie. Wnioskodawca planuje utworzenie spółki prawa handlowego, która zajęłaby się wykonywaniem tychże zadań Wnioskodawcy. Wnioskodawca doszedł bowiem do przekonania, iż taka forma wykonywania zadań będzie dalece efektywniejsza i umożliwi pełniejsze i sprawniejsze realizowanie potrzeb zbiorowych mieszkańców Miasta. W tym celu Wnioskodawca planuje: utworzenie spółki, przekazanie spółce w drodze aportu opisanych powyżej obiektów (będących własnością Wnioskodawcy) w zamian za 100% udziałów spółki.

Zgodnie z zamysłem Wnioskodawcy, podstawowym przedmiotem działalności spółki byłaby budowa mieszkań komunalnych, tj. dotychczas wykonywane zadanie przez Wnioskodawcę. Ponadto, nowoutworzona spółka prowadziłaby gospodarkę komunalną w stosunku do pozostałych, wniesionych do niej aportem, obiektów. Wnioskodawca planuje, iż przychody uzyskiwane z eksploatacji wniesionych lokali użytkowych będą finansować wydatki związane z budową mieszkań komunalnych.

Oprócz opisanych powyżej nieruchomości, Wnioskodawca rozważa również dokonanie aportu gruntów, które stanowią własność Gminy i nie zostały przekazane żadnej jednostce w użytkowanie czy zarząd. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia ww. gruntów. Wnioskodawca nie wyklucza, iż przedmiotem aportu mogą być również opisane powyżej prawa do żądania zwrotu wydatków w związku z wydatkami ZKZL na cudzych nieruchomościach.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. ZKZL, jak wskazano powyżej, również jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiadającym jednak własny, odrębny od Wnioskodawcy, numer VAT.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od planowanego przedmiotu wkładu. W szczególności Wnioskodawca nie odliczał VAT z faktur dokumentujących prace budowlane oraz prace modernizacyjne na nieruchomościach z uwagi na fakt braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów z eksploatacji wskazanych obiektów (eksploatacją i wynajmem zajmuje się ZKZL).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie przez Wnioskodawcę aportu w postaci nieruchomości (lokali, budynków i gruntów) oraz praw do żądania zwrotu wydatków (w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym) do nowo utworzonej spółki prawa handlowego, której głównym przedmiotem działalności będzie budowa lokali komunalnych, stanowi odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, które podlegać będzie zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci nieruchomości oraz praw do nowo utworzonej spółki, której głównym przedmiotem działalności będzie budowa lokali komunalnych, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, które będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (w stosunku zaś do przeniesienia praw, będzie to odpłatne świadczenie usług). Bezpośrednim skutkiem dokonania wkładu niepieniężnego jest bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę kapitałową (spółka otrzymująca wkład zyskuje w tym wypadku faktyczne władztwo nad przedmiotem wkładu). Wniesienie wkładu spełnia zatem definicję dostawy towarów. Przeniesienie na spółkę kapitałową praw stanowi zaś świadczenie na rzecz tejże spółki, które nie jest dostawą towarów, a zatem spełnia definicję świadczenia usług.

Ponadto, nie powinno budzić wątpliwości, iż dostawa towarów (świadczenie usług) w formie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej ma charakter odpłatny, gdyż w tym przypadku wnoszący wkład otrzymuje w zamian udziały o określonej wartości nominalnej. Istnieje zatem związek pomiędzy dokonaniem czynności opodatkowanej a otrzymaniem wynagrodzenia w postaci udziałów, gdzie podmiot dokonujący wkładu otrzymuje udziały w zamian za przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na spółkę otrzymującą wkład oraz przeniesienia prawa do żądania świadczenia (prawo domagania się od podmiotu trzeciego określonego działania lub zaniechania z tytułu poniesienia nakładów na wybudowanie obiektów na gruntach tych osób).

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego będą towary, dokonanie wkładu będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zaś przeniesienie praw stanowić będzie odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej spełnia zatem definicję odpłatnej dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz definicję odpłatnego świadczenia usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy wkład niepieniężny w postaci lokali użytkowych, budynków i gruntów oraz przeniesienia praw powinien korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT. Mianowicie, powyższy przepis przewiduje zwolnienie przedmiotowe od podatku VAT czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wyraźnie przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zaś zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań publicznych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym zadania publiczne obejmują m.in. sprawy gospodarki nieruchomościami oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego. Dokonując czynności aportu do nowoutworzonej spółki prawa handlowego Wnioskodawca korzysta z możliwości wyboru formy realizacji gospodarki komunalnej, którą to możliwość przewidział ustawodawca w ustawie o gospodarce komunalnej. Przypomnieć bowiem należy, iż w myśl art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Co więcej, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 Nr 31, poz. 266 z późn. zm.), tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu, gmina wykonuje owe zadanie m.in. poprzez wykorzystanie mieszkaniowego zasobu gminy. Artykuł 2 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy definiuje z kolei mieszkaniowy zasób gminy jako lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów.

Zestawienie brzmienia powyższych przepisów z zaprezentowanym zdarzeniem przyszłym prowadzi - w ocenie Wnioskodawcy - do niepodważalnej konkluzji, iż cel jaki ma być osiągnięty poprzez dokonanie aportu do spółki, związany jest z wykonywaniem zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Ponadto, mieszkania komunalne, które wybuduje nowoutworzona spółka prawa handlowego, do której wniesiony będzie przedmiotowy aport, nadal wchodzić będą w skład mieszkaniowego zasobu gminy. W rezultacie, nadal służyć będą wykonywaniu zadań publicznych przez Miasto P..

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - należy uznać, iż dokonanie wkładu w postaci lokali użytkowych, budynków i gruntów oraz przeniesienie praw jest związane z prowadzeniem przez Zainteresowanego zadań publicznych. Celem dokonania wkładu jest bowiem powierzenie nowo powstałej spółce wykonywania działań związanych m.in. z budową lokali komunalnych i innych funkcji gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał pismo Ministra Finansów z dnia 17 marca 2007 r. skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych (PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789) oraz interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r. Nr IPPP1/443-1864/08-4/SM oraz z dnia 9 kwietnia 2009 r. Nr IPPP1-443-104/09-2/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych). Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy transakcja ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Na gruncie ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037), przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie tej ustawy. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów lub za odpłatne świadczenie usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, do zadań własnych należą m.in. sprawy z zakresu gminnego budownictwa mieszkaniowego. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Z kolei przepis art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Przepis art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wskazuje, że spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

W świetle przytoczonych przepisów, do prowadzenia gospodarki komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mogą wykorzystywać m.in. kapitałowe spółki handlowe, czyli spółki z o.o. oraz spółki akcyjne. Są one przez jednostki samorządu terytorialnego tworzone i funkcjonują w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych, z zastrzeżeniem obowiązku równoczesnego stosowania w tej mierze określonych - mających charakter lex specialis w stosunku do tego kodeksu - przepisów ustawy o gospodarce komunalnej (w szczególności art. 10, art. 10a, art. 10b, art. 12 i art. 13) oraz przepisów ustaw ustrojowych.

W niniejszej sprawie należy zwrócić uwagę na treść przepisu art. 12 ustawy o gospodarce komunalnej, według którego do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji. Tym samym przepis ten przesądza, że do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane miarodajne w tym względzie przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego. Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 43 ustawy o samorządzie gminnym, mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mienie jest instytucją prawa cywilnego, a wykonywanie uprawnień właścicielskich jest domeną prawa cywilnego i podejmowane w tym zakresie czynności maja charakter cywilnoprawny; należą do zakresu spraw jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, a nie jako organu administracji publicznej. Tak więc należy uznać, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki akcyjnej zalicza się do kategorii czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali użytkowych, budynków, gruntów oraz praw do żądania zwrotu wydatków.

Mając na uwadze dokonaną wyżej analizę przepisów należy stwierdzić, że czynność wniesienia przez Miasto do spółki prawa handlowego wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości stanowi na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dostawę towarów natomiast aport prawa do żądania zwrotu wydatków spełnia definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż aport ww. składników jest czynnością wykonywaną na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, ww. transakcja nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego regulował § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości oraz praw do żądania zwrotu wydatków.

Natomiast interpretacjami indywidualnymi z dnia 16 lutego 2010 r. został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci lokali i budynków, Nr ILPP1/443-1440/09-5/KG;

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości niezabudowanych (gruntów), które nie są terenami budowlanymi ani terenami przeznaczonymi pod zabudowę, Nr ILPP1/443-1440/09-6/KG;

*

zwolnienia od podatku czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci nieruchomości niezabudowanych (gruntów), które są terenami budowlanymi lub terenami przeznaczonymi pod zabudowę, Nr ILPP1/443-1440/09-7/KG;

*

zdefiniowania pojęcia "tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę", Nr ILPP1/443-1440/09-8/KG;

*

opodatkowania czynności wniesienia do spółki prawa handlowego aportu w postaci praw do żądania zwrotu wydatków, Nr ILPP1/443-1440/09-9/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl