ILPP1/443-143/09-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-143/09-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) oraz z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki. Powyższy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 lutego 2009 r. oraz z dnia 2 kwietnia 2009 r. o brakującą opłatę i doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Nie jest rolnikiem ryczałtowym ani płatnikiem podatku VAT. Strona posiada gospodarstwo rolne ponad 3 ha ziemi. Zainteresowany zakupił działkę rolniczą o powierzchni 1600 m 2 na poszerzenie swojego gospodarstwa rolnego. Według stanu na dzień złożenia wniosku grunt ten jest gruntem rolniczym - bez prawa zabudowy, bez planu miejscowego, nie jest gruntem ujętym w studium rozwoju gminy, nie posiada również wydanej decyzji o warunkach zabudowy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca informuje, iż przedmiotową działkę uprawia na potrzeby własne. Nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z przedmiotowej nieruchomości. Nie zamierza dokonać podziału zakupionej działki rolniczej. Działkę kupił rok temu. Nie zamierza przygotowywać przedmiotowego gruntu do sprzedaży. w przeszłości sprzedał 1 działkę. Nie potrafi określić, czy będzie sprzedawał następne działki. Nigdy gruntu nie wydzierżawiał ani nie zamierzał wydzierżawiać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając ww. grunt za 2 lata jako działkę 1600 m 2 w momencie, gdy grunt ten będzie już mieć plan miejscowy pod zabudowę domu lub gdy będzie w studium pod zabudowę mieszkalną lub gdy będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy, to czy Wnioskodawca przy sprzedaży będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien być zwolniony z obowiązku zapłaty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą w świetle ust. 2 powołanego artykułu rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy. Dla celów ustalenia, czy dostawa nieruchomości gruntowych wyczerpuje znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie, czy zamiarem wykonania czynności jest jej dokonywanie w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Zgodnie natomiast ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r., str. 1223) pojęcie "zamiar" oznacza "to, co ktoś zamierzył, umyślił sobie, określony projekt, pomysł, zamysł, cel".

Pojęcie częstotliwości należy rozumieć jako zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju. Przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

W związku z powyższym, nawet w przypadku, gdy sprzedaż dokonywana jest jednorazowo lecz okoliczności wskazują na to, że zamysłem oraz celem sprzedającego jest ponowne wykonywanie tej czynności w przyszłości w sposób częstotliwy, to uznać należy, iż dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT wykonywana jest działalność gospodarcza.

Ponadto, tut. Organ nadmienia, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku VAT jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). w konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Z treści przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca rok temu dokonał zakupu działki rolniczej o powierzchni 1600 m 2 na poszerzenie swojego ponad 3 ha gospodarstwa rolnego. Strona nie jest rolnikiem ryczałtowym ani podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowa działka uprawiana jest na potrzeby własne, Zainteresowany nie dokonywał zatem sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tejże nieruchomości gruntowej. Wnioskodawca informuje, iż według stanu na dzień dzisiejszy ww. działka stanowi grunt bez prawa zabudowy, tj. nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest ujęta w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nie posiada również wydanej decyzji o warunkach zabudowy. Nie zamierza dokonać podziału zakupionej działki rolniczej. w przeszłości Zainteresowany sprzedał już 1 działkę. Nie potrafi określić czy będzie sprzedawał następne działki. Nigdy gruntu nie wydzierżawiał ani nie zamierzał wydzierżawiać. Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. grunt za 2 lata jako działkę 1600 m 2 w momencie, gdy grunt ten będzie już mieć plan miejscowy pod zabudowę domu lub, gdy będzie w studium pod zabudowę mieszkalną lub, gdy będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dostawa działki, będzie realizowana w okolicznościach wskazujących na zamiar Wnioskodawcy powtarzalnego wykonywania tego rodzaju czynności, a przedmiotowa nieruchomość gruntowa została nabyta w celu jej dalszej odsprzedaży, nie zaś na osobiste potrzeby Strony. Wnioskodawca bowiem dokonał już w przeszłości dostawy 1 działki. Obecnie ma zamiar sprzedać kolejną, mimo, iż kupił ją rok temu na poszerzenie swojego 3 ha gospodarstwa rolnego. Powyższej czynności dokona dopiero za 2 lata, gdy grunt będzie przeznaczony pod zabudowę mieszkalną. Poza tym, Strona nie wyklucza w przyszłości dalszych dostaw gruntów.

Przedstawione okoliczności wskazują na to, że w omawianej sprawie występuje zamiar wykonywania czynności sprzedaży działek w sposób częstotliwy i zarobkowy, gdyż zamysłem oraz celem sprzedającego jest ponowne wykonywanie ww. czynności (dostawa 2 działek nie może być zaliczona do czynności jednorazowej). Przy czym, zaznaczyć należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje czasookres jej wykonywania (tydzień, miesiąc, rok), ani też ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności. Nie można zatem stwierdzić, iż transakcje dokonywane przez Wnioskodawcę przeprowadzane są w sposób incydentalny i nie mają na celu chęci osiągnięcia zysku.

W przedmiotowej sprawie, brak jest podstaw do stwierdzenia, iż zakupu nieruchomości dokonano dla innych celów aniżeli ich późniejsze zbycie. Strona, jak wynika z przedłożonego wniosku, dokonując dostawy gruntów w sposób zamierzony i powtarzalny spełnia wyżej wskazane kryteria. w takiej sytuacji sprzedaż działek budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonujący dostawy uzyskuje status podatnika podatku VAT już przy dokonaniu pierwszej dostawy. Natomiast, sprzedaż ww. działki dokonywana jest w ramach prowadzonej przez sprzedającego samodzielnej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stwierdza się, że sprzedaż przedmiotowej działki nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a dokonujący dostawy działek Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Stosownie do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy), natomiast w przypadku braku wyżej wskazanych dokumentów - ewidencja gruntów.

Należy jednak wskazać, iż kwalifikowanie przeznaczenia gruntów w oparciu o dokumentację dotyczącą kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej nie leży w kompetencji organów podatkowych - art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

Uwzględniając zatem opis zdarzenia przyszłego wskazujący, iż zakupiona działka zostanie przeznaczona do sprzedaży w momencie, gdy grunt ten będzie już mieć miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę domu lub, gdy zgodnie z zapisami w studium uwarunkowań określony będzie jako grunt pod zabudowę mieszkalną lub, gdy będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy, na podstawie której będzie znajdował się na terenie oznaczonym jako zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, stwierdzić należy, iż dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą również skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 cyt. ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowej działki nie będzie korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w sytuacji gdy dotyczyć będzie terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. w takim przypadku Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług od dostawy przedmiotowej działki.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki. Natomiast, w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl