ILPP1/443-1428/09-4/AT - Opodatkowanie podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1428/09-4/AT Opodatkowanie podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych kontrahentowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych kontrahentowi. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

PHU zawarło umowę ze spółką, w której strony oświadczają, że ich zamiarem jest stała współpraca i stałe zwiększenie ogólnej wielkości sprzedaży wyrobów dostarczanych przez sprzedającego kupującemu. Kupujący zobowiązuje się dokonywać zakupów wyrobów w określonej wysokości, a sprzedający zobowiązuje się wypłacać kupującemu wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości zależnej od zrealizowanego obrotu w danym czasie.

W umowie strony ustalają, że premia pieniężna nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podstawą wypłacania premii pieniężnej będą noty uznaniowe z odroczonym terminem zapłaty wystawiane przez sprzedającego kupującemu.

Z uwagi na liczne interpretacje organów skarbowych w temacie premii pieniężnej, przedsiębiorstwo nie ma jasności czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy nie.

W interpretacji z dnia 17 września 2007 r., nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO Dyrektor Warszawskiej Izby Skarbowej stwierdził, że "otrzymany przez stronę bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego VAT. Przekazanie bonusu należy udokumentować notą księgową". Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 23 lipca 2007 r., nr 1471/VUR2/443-27/07/MK orzekł, że przyznana stronie premia pieniężna nie jest powiązana z żadną konkretną transakcją, więc nie spełnia funkcji rabatu. Podlega ona opodatkowaniu stawką 22 % i powinna być udokumentowana fakturą VAT.

Przykładów takich jest wiele. Dochodzą do tego wyroki NSA, w których orzeka się, że bony (premie pieniężne) są obojętne z punktu widzenia VAT i nie powinno się wydawać na nie faktur VAT, jak również interpretacje, w których premia traktowana jest jako usługa podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1.

Wypłacane premie mają wyłącznie charakter pieniężny.

2.

Premie wypłacane będą pod warunkiem realizacji założonych planów miesięcznych i kwartalnych. Dodatkowy bonus od obrotu przysługuje z tytułu terminowej płatności. Na wybrane grupy asortymentowe przyznane są dodatkowe bonusy, jak również pewne grupy są wyłączone z premiowania. Przyznana premia nie dotyczy konkretnie danej dostawy, ale ogółu zakupów dokonanych w danym czasie.

3.

Zgodnie z umową o współpracy handlowej kupujący zobowiązuje się m.in. do:

a.

prowadzenia aktywnej sprzedaży,

b.

prowadzenia reklamy i promocji wyrobów oraz znaku firmowego Sprzedającego w zakresie ustalonym między stronami,

c.

zapewnienia swoim klientom dostępności aktualnej oferty wyrobów wprowadzanych do obrotu,

d.

wspierania i udziału w akcjach promocyjnych organizowanych przez sprzedającego.

Przedsiębiorstwo chcąc sprostać warunkom umowy poszukuje nowych odbiorców gwarantując im dogodne warunki handlowe; reklamuje sprzedawane towary poprzez ekspozycje wystawowe; przekazuje swoim klientom otrzymane od kupującego katalogi z ofertą asortymentową.

4.

Premie przyznawane są w cyklach miesięcznych i kwartalnych.

5.

Warunkiem otrzymania premii pieniężnych jest wyłącznie zrealizowanie określonej wielkości obrotów wynikających z planu miesięcznego i kwartalnego. Wysokość premii jest określana procentowo i wynika ona z umowy handlowej.

6.

Wypłacanie premii pieniężnych nie jest zależne od spełnienia innych warunków. Warunkiem jest zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży.

7.

Umowa w sprawie premii za realizację obrotów nie określa jakie działania, w jakim czasie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawcy.

8.

Wypłacenie premii pieniężnej zależne jest jedynie od zrealizowania planu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie należne kupującemu od sprzedającego jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, czy też nie podlega przepisom ustawy o VAT i powinno być dokumentowane notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawczyni, udzielenie premii pieniężnej kontrahentowi, który zrealizował odpowiedni poziom zakupów jest usługą intensyfikacji sprzedaży. W związku z tym, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i powinno być udokumentowane fakturą VAT, a nie notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych przez nabywców uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż kupujący na podstawie zawartej umowy zobowiązuje się dokonywać zakupów wyrobów w określonej wysokości, a sprzedający zobowiązuje się wypłacać kupującemu wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości zależnej od zrealizowanego obrotu w danym czasie. Wypłacane premie mają wyłącznie charakter pieniężny. Premie wypłacane będą pod warunkiem realizacji założonych planów miesięcznych i kwartalnych. Dodatkowy bonus od obrotu przysługuje z tytułu terminowej płatności. Przyznana premia nie dotyczy konkretnie danej dostawy, ale ogółu zakupów dokonanych w danym czasie. Ponadto, zgodnie z umową o współpracy handlowej kupujący zobowiązuje się m.in. do prowadzenia aktywnej sprzedaży, prowadzenia reklamy i promocji wyrobów oraz znaku firmowego Sprzedającego w zakresie ustalonym między stronami, zapewnienia swoim klientom dostępności aktualnej oferty wyrobów wprowadzanych do obrotu, wspierania i udziału w akcjach promocyjnych organizowanych przez sprzedającego. Przedsiębiorstwo chcąc sprostać warunkom umowy poszukuje nowych odbiorców gwarantując im dogodne warunki handlowe; reklamuje sprzedawane towary poprzez ekspozycje wystawowe przekazuje swoim klientom otrzymane od kupującego katalogi z ofertą asortymentową.

Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne są:

*

wypłacane w zamian za wykonanie przez kontrahenta dodatkowych świadczeń,

*

udzielane kupującemu w zamian za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności przez kupującego na rzecz sprzedającego stanowią świadczenie usług i tym samym winny być udokumentowane fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) z zastosowaniem 22 % stawki podatku VAT.

Zatem, odpowiadając na zadane we wniosku pytanie, spełnienie przez kupującego warunków uprawniających go do otrzymania od sprzedającego premii pieniężnej w przedmiotowej sprawie stanowi świadczenie usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22 % stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl