ILPP1/443-142/11-4/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-142/11-4/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowo-akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od samochodów zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej oraz z tytułu nabycia paliwa do samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, o masie mniej niż 3,5 tony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od samochodów zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej oraz z tytułu nabycia paliwa do samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, o masie mniej niż 3,5 tony. Pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. uzupełniono opis stanu faktycznego, wniesiono dodatkową opłatę i przedstawiono prawidłowe pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową, gdzie jednym z przedmiotów jej działalności jest wynajem samochodów własnych oraz będących przedmiotem leasingu na podstawie zapisu w KRS o treści "77.12.Z. Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli". Spółka posiada wśród własnych i Ieasingowanych pojazdów następujące ich rodzaje:

* samochody osobowe,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t.,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t.

W ramach działalności samochody przeznaczone są:

* na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki,

* na wynajem, podnajem dla podmiotów współpracujących ze Spółką.

1.

Odliczenia VAT przy zakupie dla aut zakupionych lub leasingowanych z umową zawartą do 31 grudnia 2010 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3.5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* Odliczenia VAT przy zakupie dla aut zakupionych lub leasingowanych od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł.

* Odliczenia VAT przy zakupie paliwa dla aut zakupionych lub leasingowanych z umową zawartą do 31 grudnia 2010 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3.5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* Odliczenia VAT przy zakupie paliwa dla aut zakupionych lub leasingowanych od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

Pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. uzupełniono opis stanu faktycznego o następujące informacje:

c.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

d.

samochody zakupione i będące przedmiotem umowy leasingowej są i będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

e.

dopuszczalna ładowność posiadanych pojazdów przedstawia się następująco:

* RENAULT X III - ładowność 508 (4 miejsca),

* RENAULT Y - ładowność 665 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 536 (4 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 536 (4 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 549 (4 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 549 (4 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 510 (2 miejsca),

* RENAULT Z III - ładowność 636 (5 miejsc),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT T - ładowność 1235 (3 miejsca),

* RENAULT Z III - ładowność 620 (5 miejsc),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT Z III - ładowność 641 (5 miejsc),

* RENAULT Z III - ładowność 641 (5 miejsc),

* RENAULT Z III - ładowność 641 (5 miejsc),

* RENAULT Z III - ładowność 636 (5 miejsc),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT X III - ładowność 482 (2 miejsca),

* RENAULT Z - ładowność 550 (2 miejsca),

* RENAULT L - ładowność 575 (4 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT Y - ładowność 730 (5 miejsc),

* CITROEN X - ładowność 765 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 555 (2 miejsca),

* STAR - M - ładowność 8100 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT Z - ładowność 550 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca),

* RENAULT X - ładowność 535 (2 miejsca);

f.

posiadane przez Wnioskodawcę samochody typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową posiadają dodatkowe badanie techniczne, które potwierdza spełnienie wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), przeprowadzane przez okręgową stację kontroli pojazdów w postaci zaświadczenia wydanego przez tę stację oraz dowód rejestracyjny pojazdu z właściwą adnotacją, o spełnieniu tych wymagań (odpowiedź na pytanie nr 4);

g.

posiadane przez Wnioskodawcę samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową nie posiadają dodatkowego badania technicznego, które potwierdza spełnienie wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów w postaci zaświadczenia wydanego przez tę stację oraz adnotacji, o spełnieniu tych wymagań zamieszczonej w dowodzie rejestracyjnym. Zdaniem Wnioskodawcy wystarczającym było, aby do 1 stycznia 2011 r. posiadanie homologacji i dowodu rejestracyjnego z odpowiednią adnotacją;

h.

z umów leasingu dokładnie wynika, jakiego samochodu one dotyczą;

i.

w roku 2010 Wnioskodawca był w posiadaniu pierwszej faktury VAT dokumentującej raty leasingu wynikające z zawartych umów;

j.

samochody będące przedmiotem umów leasingowych podpisanych przed 1 stycznia 2011 r. posiadają świadectwa homologacji z których wynika, że nie są to samochody osobowe i że ich ładowność przekracza 500 kg;

k.

sformułowanie zawarte we wniosku "spełniające wymagania VAT1" oznacza, iż samochody posiadają dodatkowe badania techniczne, o których traktuje odpowiedź na pytanie nr 4.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

I.

Czy Spółka ma prawo odliczyć VAT w 100% przy zakupie pojazdu: dla aut zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej podpisanej przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r. wyłącznie, dla samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - użytkowanych przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki oraz oddawanych w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone przez co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką.

m.

Czy Spółka ma prawo odliczyć VAT w 100% przy zakupie paliwa do aut zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej podpisanej przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r. wyłącznie, dla samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - użytkowanych przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki oraz oddawanych w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone przez co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zależności od przeznaczenia i rodzaju pojazdu Spółka może dokonać od 1 stycznia 2011 r.:

n.

Odliczenia VAT przy zakupie dla aut zakupionych lub leasingowanych z umową zawartą do 31 grudnia 2010 r.

* Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3.5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* Odliczenia VAT przy zakupie dla aut zakupionych lub leasingowanych od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT do 60% nie więcej niż 6.000 zł.

* Odliczenia VAT przy zakupie paliwa dla aut zakupionych lub leasingowanych z umową zawartą do 31 grudnia 2010 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3.5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100% pod warunkiem rejestracji umowy leasingowej w US do 31 stycznia 2011 r.

* Odliczenia VAT przy zakupie paliwa dla aut zakupionych lub leasingowanych od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.

a.

Auta na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

b.

Auta oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką:

* samochody osobowe - brak prawa do odliczenia VAT,

* samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t. - odliczenie VAT 100%,

* samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t. - brak prawa do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

c.

z tytułu nabycia towarów i usług,

d.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

e.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy, natomiast kwestię prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem paliwa do samochodów regulował przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Na mocy powołanej wyżej ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, zwanej dalej: "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m.in.: #61485; przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, #61485; przepis art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług, określający zasady odliczenia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów oraz paliw, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy nowelizującej. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tekst jedn.: ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. Z kolei, ust. 2 tegoż przepisu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

f.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

g.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

h.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

i.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

j.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

k.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

I.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z powyższego wynika, że w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i niektórych pojazdów samochodowych, tj. pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które nie spełniają wymagań wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. ograniczenie w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu dotyczy:

m.

samochodów osobowych oraz

n.

niektórych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (w tym tzw. samochodów z "kratką"), z wyjątkiem pojazdów samochodowych objętych od dnia 1 stycznia 2011 r. pełnym odliczeniem podatku (tzn. z wyjątkiem pojazdów samochodowych, do których zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej nie stosuje się ograniczenia podatku).

Tym samym powyższe ograniczenie w odliczaniu dotyczy również nabycia ww. paliwa do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (w tym tzw. samochodów z "kratką").

Przepisu art. 3 ust. 6 oraz art. 5 - stosowanie do art. 6 ust. 1 ustawy - nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy (tekst jedn.: na dzień 31 grudnia 2010 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1 (tekst jedn.: ustawy o podatku od towarów i usług).

Powyższy przepis ma zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie cyt. ustawy, oraz pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r. (art. 6 ust. 2 ustawy nowelizującej).

Przepis art. 86 ust. 7 ustawy, obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowił, iż w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność handlową, gdzie jednym z przedmiotów jej działalności jest wynajem samochodów własnych oraz będących przedmiotem leasingu na podstawie zapisu w KRS o treści "77.12.Z. Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli". Spółka posiada wśród własnych i Ieasingowanych pojazdów następujące ich rodzaje:

o.

samochody osobowe,

p.

samochody ciężarowe typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową spełniające wymagania VAT 1 o masie mniej niż 3,5 t.,

q.

samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta z kratką o masie mniej niż 3,5 t.

W ramach działalności samochody przeznaczone są:

r.

na użytkowanie przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych na rzecz Spółki,

s.

na wynajem, podnajem dla podmiotów współpracujących ze Spółką.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Samochody zakupione i będące przedmiotem umowy leasingowej są i będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Posiadane samochody typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową posiadają dodatkowe badanie techniczne, które potwierdza spełnienie wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), przeprowadzane przez okręgową stację kontroli pojazdów w postaci zaświadczenia wydanego przez tę stację oraz dowód rejestracyjny pojazdu z właściwą adnotacją, o spełnieniu tych wymagań. Natomiast samochody ciężarowe z 2 rzędami siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową nie posiadają dodatkowego badania technicznego, które potwierdza spełnienie wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów w postaci zaświadczenia wydanego przez tę stację oraz adnotacji, o spełnieniu tych wymagań zamieszczonej w dowodzie rejestracyjnym. Zdaniem Wnioskodawcy wystarczającym było, aby do 1 stycznia 2011 r. posiadanie homologacji i dowodu rejestracyjnego z odpowiednią adnotacją. Z umów leasingu dokładnie wynika, jakiego samochodu one dotyczą. W roku 2010 Wnioskodawca był w posiadaniu pierwszej faktury VAT dokumentującej raty leasingu wynikające z zawartych umów. Samochody będące przedmiotem umów leasingowych podpisanych przed 1 stycznia 2011 r. posiadają świadectwa homologacji z których wynika, że nie są to samochody osobowe i że ich ładowność przekracza 500 kg.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Spółce w odniesieniu do samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, które posiadają dodatkowe badanie techniczne potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy nowelizującej, przeprowadzane przez okręgową stację kontroli pojazdów w postaci zaświadczenia wydanego przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu z właściwą adnotacją, o spełnieniu tych wymagań, przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w odniesieniu do:

t.

samochodów zakupionych przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r., które są użytkowane przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych - na podstawie art. 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej,

u.

samochodów zakupionych przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r., które są oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone przez co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką - na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej,

v.

rat leasingowych dotyczących samochodów będących przedmiotem umowy leasingowej podpisanej przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r., które są użytkowane przez pracowników Spółki wyłącznie do celów służbowych - na podstawie art. 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 zw. z art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej,

w.

rat leasingowych dotyczących samochodów będących przedmiotem umowy leasingowej podpisanej przed 1 stycznia 2011 r. oraz po tym okresie do 31 grudnia 2012 r., które są oddawane w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczone przez co najmniej 6 miesięcy dla podmiotów współpracujących ze Spółką - na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej.

Ponadto, Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., na podstawie art. 4 ustawy nowelizującej, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przez Spółkę paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu przedmiotowych samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od samochodów zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej oraz z tytułu nabycia paliwa do samochodów ciężarowych typu van z 1 rzędem siedzeń oraz oddzieloną przestrzenią bagażową, o masie mniej niż 3,5 tony. Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od samochodów zakupionych lub będących przedmiotem umowy leasingowej oraz z tytułu nabycia paliwa do samochodów osobowych oraz samochodów ciężarowych z 2 rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią bagażową, tzw. auta "z kratką" o masie mniej niż 3,5 tony została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 4 maja 2011 r. nr ILPP1/443-142/11-5/KŁ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl