ILPP1/443-1413/09-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1413/09-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 9 listopada 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty zwrotu nakładów inwestycyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty zwrotu nakładów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 3 października 2008 r. Wnioskodawca (najemca) zawarł z Uniwersytetem (wynajmujący) umowę najmu lokalu użytkowego w X. Wynajmujący wyraził zgodę na przeprowadzenie przez najemcę robót modernizacyjno-budowlanych, których pierwotna wartość została oszacowana na kwotę 1.500.000 zł. Wynajmujący zobowiązał się do zwrotu na rzecz najemcy poniesionych nakładów inwestycyjnych w zakresie budowlanych robót modernizacyjnych, trwale związanych z budynkiem, do kwoty 1.000.000 zł Z tytułu zawartej umowy, najemca zobowiązany jest do miesięcznej opłaty czynszu w kwocie 18.411,74 zł netto (22.462,32 zł brutto). W dniu 20 października 2009 r. został sporządzony aneks do wyżej wskazanej umowy, w którym strony ustaliły wysokość miesięcznej sumy zwrotu nakładów inwestycyjnych, na kwotę równą miesięcznej kwocie czynszu. Wzajemne rozliczenia mają odbywać się na zasadzie kompensaty roszczeń wynikających ze zwrotu nakładów oraz opłat za czynsz.

Poniesione przez najemcę nakłady inwestycyjne finansowane były z dotacji Urzędu Miasta X.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług od roku 2003. Natomiast od roku 2009, na mocy art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), utracił prawo do częściowego odliczania podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ustalona miesięczna kwota zwrotu nakładów inwestycyjnych przez wynajmującego, poniesionych przez najemcę, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustalona aneksem kwota miesięcznego zwrotu poniesionych przez niego nakładów inwestycyjnych nie jest sprzedażą.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z uwagi na fakt, iż miesięczna kompensata poniesionych nakładów inwestycyjnych z kwotą należnego wynajmującemu czynszu, nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy o podatku VAT, w zaistniałej sytuacji nie powstaje obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany jako najemca zawarł z wynajmującym umowę najmu lokalu użytkowego. Wynajmujący wyraził zgodę na przeprowadzenie przez najemcę robót modernizacyjno-budowlanych, których pierwotna wartość została oszacowana na kwotę 1.500.000 zł oraz zobowiązał się do zwrotu na jego rzecz poniesionych nakładów inwestycyjnych, w zakresie budowlanych robót modernizacyjnych, trwale związanych z budynkiem, do kwoty 1.000.000 zł Z tytułu zawartej umowy najemca zobowiązany jest do miesięcznej opłaty czynszu. W dniu 20 października 2009 r. został sporządzony aneks do wyżej wskazanej umowy, w którym strony ustaliły wysokość miesięcznej sumy zwrotu nakładów inwestycyjnych, na kwotę równą miesięcznej kwocie czynszu. Wzajemne rozliczenia mają odbywać się na zasadzie kompensaty roszczeń wynikających ze zwrotu nakładów oraz opłat za czynsz.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług od roku 2003. Natomiast od roku 2009, na mocy art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), utracił prawo do częściowego odliczania podatku naliczonego.

Skoro w ustawie określono, iż przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, to dokonywanie przez Zainteresowanego nakładów na wynajęty lokal jest świadczeniem na rzecz właściciela. Nakład jest prawem majątkowym, który może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Odpłatnością za ww. świadczenie jest kwota, którą właściciel lokalu musi zapłacić Wnioskodawcy za poniesione nakłady.

W przedmiotowej sprawie poniesione przez najemcę nakłady, stanowią inwestycję w obcym środku trwałym i są sumą wydatków poniesionych przez niego w stosunku do, niestanowiącego jego własności, środka trwałego. Zatem zwrot nakładów ulepszających nieruchomość, z uwagi na fakt, że przedmiotem świadczenia jest przekazanie za wynagrodzeniem ulepszeń na cudzą rzecz, stanowi odpłatne świadczenie usług w ujęciu art. 8 ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz wskazane przepisy należy stwierdzić, że należne Wnioskodawcy kwoty zwrotu wartości nakładów, stanowią dla niego wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zauważyć należy, że sposób rozliczenia należności z tytułu zwrotu nakładów od wynajmującego, tj. poprzez kompensatę z należnym mu czynszem dzierżawnym, nie ma wpływu na sposób i zakres opodatkowania podatkiem VAT zwrotu nakładów inwestycyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl