ILPP1/443-1386/09-4/MK - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży przez jednostkę samorządu terytorialnego nieruchomości gruntowej przeznaczonej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego na tereny usług z zielenią towarzyszącą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1386/09-4/MK Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży przez jednostkę samorządu terytorialnego nieruchomości gruntowej przeznaczonej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego na tereny usług z zielenią towarzyszącą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa reprezentowanego przez Dyrektora, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości oznaczonej numerem 205/3 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości oznaczonej numerem 205/3. W dniu 20 stycznia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz upoważnienie do złożenia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z podjętą Uchwałą Zarządu Województwa dotyczącą sprzedaży działek będących własnością województwa, Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż działki nr 205/3. Działka ta - o powierzchni 2,45 ha - położona jest w P., obręb Pr. Nieruchomość nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie jednak z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy działka przeznaczona jest na tereny usług z zielenią towarzyszącą. W wypisie z rejestru gruntów działka nr 205/3 oznaczona jest symbolem Ł-łąki trwałe.

W dniu 20 stycznia 2010 r. wniosek uzupełniono w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego wskazując, iż działka o nr 205/3 jest nieruchomością niezabudowaną. Zainteresowany wyjaśnił także zakres posiadanych upoważnień.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w omawianym przypadku, tj. działki nr 205/3 wystąpi obowiązek uiszczenia opłaty z tytułu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z racji zapisów ewidencji gruntów - działka nr 205/3 jest oznaczona symbolem Ł (łąki trwałe) - obowiązek w zakresie podatku VAT nie wystąpi.

Zdaniem Wnioskodawcy zbycie nieruchomości oznaczonej nr ewidencyjnym 205/3 o powierzchni 2,45 ha:

*

niezabudowanej,

*

oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ł-łąki trwałe,

*

dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

*

objętej jedynie zapisem w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy jako tereny usług z zielenią towarzyszącą,

*

względem, której nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego,

nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy nie stanowi prawa miejscowego, nie przesądza zatem o sposobie zagospodarowania przestrzennego, wskazuje jedynie pewne możliwe kierunki. Wnioskodawca uważa, iż zapis ten nie ma wpływu na określenie sposobu użytkowania ww. działki i należy uznać, iż jest to działka niezabudowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wykonywanie czynności o charakterze cywilnoprawnym przez jednostki samorządu terytorialnego skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT w tym zakresie, a tym samym realizowane odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług o charakterze cywilnoprawnym są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem z uwagi na fakt, iż sprzedaż przedmiotowego gruntu będzie miała charakter cywilnoprawny, nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cyt. wyżej § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22 %. Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań samorządu województwa.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.), dane z ewidencji gruntów i budynków mogą być stosowane wyłącznie posiłkowo gdyż nie zawierają danych o "przeznaczeniu" danego gruntu, a jedynie obejmują dane - w przypadku gruntów - dotyczące ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy), natomiast dopiero w przypadku braku wyżej wskazanych dokumentów - ewidencja gruntów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, w związku z podjętą Uchwałą Zarządu Województwa, zamierza sprzedać działkę nr 205/3 - o powierzchni 2,45 ha, położoną w P. - w trybie przetargu ustnego nieograniczonego. Nieruchomość nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a według ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy działka przeznaczona jest na tereny usług z zielenią towarzyszącą. Natomiast w wypisie z rejestru gruntów przedmiotowa działka oznaczona jest jako Ł-łąki trwałe. Ponadto jak Zainteresowany wyjaśnił, nieruchomość będąca przedmiotem wniosku jest niezabudowana.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawca winien dostawę przedmiotowej działki opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. 22 %. Powyższe wynika z faktu, iż o przeznaczeniu nieruchomości gruntowej przesądzają zapisy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a nie ewidencja gruntów. Skutkiem powyższego przedmiotowa działka przeznaczona jest pod tereny usług z zielenią towarzyszącą, i w konsekwencji jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, bowiem odnosi się ono m.in. do gruntów innych niż przeznaczone pod zabudowę.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości oznaczonej numerem 205/3. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości oznaczonej numerem 203/3 zostało wydane w dniu 1 lutego 2010 r. w interpretacji nr ILPP1/443-1386/09-5/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl