ILPP1/443-1383/09-4/MK - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych na rzecz kontrahentów w związku z uzyskaniem określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1383/09-4/MK Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych na rzecz kontrahentów w związku z uzyskaniem określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych. w dniu 18 stycznia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie stanu faktycznego, podpis osoby upoważnionej oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów na rzecz innych podmiotów. Odbiorcą jest m.in. sieć sklepów A Sp. z o.o. Współpraca opiera się na podpisanej umowie ramowej długoterminowej współpracy gospodarczej. Jeden z artykułów wspomnianej umowy stanowi o premii pieniężnej. Jest w nim zapisane, iż " (...) Strony postanawiają, że z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca przyzna A. premię pieniężną. Warunkiem przyznania premii pieniężnej na rzecz a jest zrealizowanie w stosunkach handlowych z Zainteresowanym określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego". Zgodnie z umową okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, z tym, że po upływie każdego kwartału okresu rozliczeniowego będzie dokonywane rozliczenie częściowe (...)". w przypadku, gdy a nabędzie prawo do otrzymania premii pieniężnej wystawi Wnioskodawcy dokument rozliczeniowy zgodny z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego w terminie do 30 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego (...)". a powołując się na wskazane wyżej zapisy Umowy wystawia z tytułu premii pieniężnej faktury VAT oraz dolicza do wartości premii podatek w wysokości 22%.

W dniu 18 stycznia 2010 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o informacje w zakresie stanu faktycznego wskazując, iż wypłacane premie pieniężne nie można powiązać z konkretnymi dostawami odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. w zamian za udzielenie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej nie powstaje żadne świadczenie ze strony odbiorcy, czyli A Sp. z o.o. ani inna usługa, w tym usługa o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym lojalnościowym etc., bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy lub zobowiązanie do posiadania pełnego asortymentu towarów Zainteresowanego. Ponadto - jak wskazał Zainteresowany - jedynym warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest osiągnięcie określonego obrotu (poziomu zakupów).

Wysokość premii pieniężnej jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wynika to z zapisów Umowy Ramowej Długoterminowej Współpracy Gospodarczej dnia 2 stycznia 2008 r. w załączniku Nr 6 do umowy w § 2 wskazany jest dokładny sposób obliczania kwoty premii. i tak pkt 2 stanowi, iż:

Przy obliczaniu kwoty premii pieniężnej należy uwzględnić kwotę stałą oraz kwotę dodatkową, ustalaną za każde 10.000 zł ponad kwotę podstawową. Wysokość kwoty dodatkowej oraz kwoty stałej uzależniona jest od wysokości zrealizowanego w okresie rozliczeniowym obrotu netto i wynosi: przy kwocie obrotu 10.000 zł, kwota rabatu 300 zł. Kwota dodatkowa za każde 10.000 zł ponad podstawę, 300 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna udzielona przez Wnioskodawcę firmie a Sp. z o.o. za osiągnięcie przez nią określonej wysokości zakupów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i skutkuje koniecznością wystawienia faktury VAT przez kontrahenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia pieniężnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy - art. 5 i art. 8 cyt. ustawy - wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określone zachowanie, mieści się w definicji usługi.

Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Ustawa w rozumieniu ust. 1 powołanego przepisu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia pieniężnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych zakupów. Tym samym należy uznać, że a Sp. z o.o. nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu i nie powinny być dokumentowane fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów na rzecz innych podmiotów. Odbiorcą jest m.in. sieć sklepów a Sp. z o.o. Współpraca opiera się na podpisanej umowie ramowej długoterminowej współpracy gospodarczej, która stanowi o przyznaniu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej za zrealizowanie określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym. Warunkiem wypłacenia przez Zainteresowanego premii pieniężnej jest zrealizowanie w stosunkach handlowych określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego. Zgodnie z umową okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, z tym, że po upływie każdego kwartału okresu rozliczeniowego będzie dokonywane rozliczenie częściowe. Wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie można powiązać z konkretnymi dostawami odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Ponadto - jak wyjaśnił Zainteresowany - w zamian za udzielenie przez Zainteresowanego premii pieniężnej nie powstaje żadne świadczenie ze strony odbiorcy ani inna usługa, w tym usługa o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym lojalnościowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy ani zobowiązanie do posiadania pełnego asortymentu towarów Zainteresowanego.

Z powyższego wynika, iż Odbiorca otrzymując premie pieniężne, nie będzie w żaden sposób zobowiązany przez Zainteresowanego koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej przez Odbiorcę nie będzie w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez kontrahenta zamówień czy też dokonywania zakupów.

Zatem z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka wypłaca premie z tytułu dokonania przez Odbiorcę w przewidzianym czasie zakupu określonej wartości towarów.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wysokość premii zróżnicowana jest ze względu na wielkość obrotu. Stanowi ona ustalony procent wielkość zakupów w danym czasie. Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane na rzecz klientów można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający ich do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (rok, miesiąc, kwartał). Wypłata premii następuje po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotu i odnosi się do całości zakupów zrealizowanych u dostawcy. Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Reasumując, wypłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Powyższe wynika z faktu, iż w sytuacji gdy - w związku z wypłaconą premią pieniężną - nabywca nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., wypłacona premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu, i de facto stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszającymi podstawę opodatkowania. Zatem wypłata przedmiotowej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych. Rozstrzygnięcie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne zostało zawarte w interpretacji Nr ILPP1/443-1383/09-4/MK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl