ILPP1/443-1362/09-6/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1362/09-6/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie powinny być podawane na korektach faktur pierwotnych z okresów sprzed połączenia podmiotów gospodarczych a wystawianych bezpośrednio po dacie połączenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie powinny być podawane na korektach faktur pierwotnych z okresów sprzed połączenia podmiotów gospodarczych a wystawianych bezpośrednio po dacie połączenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o brakujące pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.A ("Spółka przejmująca") jest zakładem produkcyjnym, którego podstawowym profilem działalności jest produkcja sprzętu gospodarstwa domowego, tj. produkcja chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek, zmywarek automatycznych, płyt grzejnych i piekarników elektrycznych. w obecnym profilu działalności, Spółka nie prowadzi sprzedaży detalicznej do odbiorców zewnętrznych, lecz dystrybuuje całość produkowanych wyrobów do zewnętrznych spółek wchodzących w skład tej samej grypy kapitałowej (dalej: Grupa Kapitałowa).

Celem redukcji ponoszonych kosztów i zwiększenia skali sprzedaży, Spółka podjęła decyzję o rozszerzeniu prowadzonej działalności produkcyjnej o funkcje dystrybucyjne na rynku polskim, na rzecz zewnętrznych odbiorców niepowiązanych z nią kapitałowo. Równocześnie z uwagi na złożoność procesu organizacyjnego towarzyszącego tworzeniu nowej jednostki o żądanym profilu działalności i związane z tym koszty, w miejsce tworzenia nowego biura handlowego od podstaw, Spółka zdecydowała się na przejęcie już funkcjonującego podmiotu, posiadającego odpowiednie zaplecze, zasoby i doświadczenie w prowadzeniu działalności handlowej i marketingowej w Polsce, tj. nabycie spółki y Sp. z o.o. (dalej: "Spółka Przejmowana", "Biuro handlowe", łącznie: "Strony").

Nabycie Biura handlowego dokonane zostanie w oparciu o przepis art. 492 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: K.S.H.), poprzez przeniesienie całego majątku y na X, z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki o nową emisję akcji, przyznanych jedynemu wspólnikowi y Polska.

Do dnia przejęcia, obie Strony prowadzić będą normalną działalność operacyjną, tzn. będą wystawiać i otrzymywać faktury dokumentujące odpowiednio sprzedaż i zakupy. z uwagi na łączące Strony relacje biznesowe, faktury takie mogą dotyczyć również sprzedaży realizowanej obecnie przez x na rzecz y. Nie można przy tym wykluczyć, iż już po przejęciu, wystawione uprzednio przez x faktury wymagać mogą korekty.

Spółka przejmująca rozlicza się w podatku od towarów i usług za okresy miesięczne, y (Spółka przejmowana) za okresy kwartalne. Tym samym, okresy rozliczeniowe łączących się podmiotów nie pokrywają się.

Po połączeniu, całość sprzedaży na rzecz odbiorców zewnętrznych fakturowana będzie bezpośrednio przez Spółkę przejmującą, tj. na fakturach wystawianych przez nią widnieć będzie numer NIP, firma i jej dane adresowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie dane (nazwa sprzedawcy i nabywcy, numer NIP) powinny być podawane na ewentualnych korektach faktur pierwotnych z okresów sprzed połączenia, a wystawianych bezpośrednio po dacie połączenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o fakt, iż z dniem połączenia wejdzie on w całość praw i obowiązków y, faktury korygujące wystawione po dacie przejęcia, a dotyczące sprzedaży Spółki przejmowanej dokonanej przed datą połączenia, powinny być wystawiane przez Spółkę przejmującą, w jej własnym imieniu, z podaniem jej nazwy, adresu i numeru NIP.

Podobnie, także korekty faktur wystawionych przez Spółkę przejmującą na rzecz y przed okresem połączenia, a dokonane bezpośrednio po dacie połączenia, powinny być wystawiane przez Spółkę przejmującą z podaniem jako nabywcy jej danych.

Stosownie do przepisu § 13 ust. 2 pkt 2 i przepisu § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie o fakturach), Spółka przejmująca będzie uprawniona, a zarazem zobowiązana, do podania na wystawianych korektach faktur m.in. imion i nazwisk lub nazw, bądź nazw skróconych sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresów, jak również odpowiadających im numerów identyfikacji podatkowej.

Jakkolwiek powołane przepisy Rozporządzenia o fakturach wskazują na powyższe dane w kontekście "danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca", to jednak w ocenie Spółki, zapis ten powinien być rozpatrywany w kontekście art. 93 Ordynacji podatkowej. w konsekwencji, przepisy Rozporządzenia o fakturach powinny być interpretowane w ten sposób, iż chodzi tu o dane tego samego sprzedawcy lub nabywcy, który dokonał sprzedaży/nabycia i wystawił fakturę korygowaną (lub na którego faktura taka została wystawiona), a nie o te same dane w ścisłym ujęciu literalnym.

Konsekwentnie, z uwagi na fakt, iż w analizowanym stanie przyszłym dojdzie do zmiany przedmiotowych danych na skutek sukcesji i połączenia, na wystawianych fakturach korektach, dane Podmiotu przejmowanego powinny zostać zastąpione danymi sukcesora (tj. Spółki przejmującej), wstępującego ex lege w miejsce poprzedniego sprzedawcy/nabywcy (tj. y).

Spółka wskazuje, iż potwierdzenie przedmiotowego rozumienia przepisów odnaleźć można m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPP1-443-649/09-3/MP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b-art. 29 ust. 4 ustawy.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących zostały uregulowane w § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu

- § 13 ust. 3 rozporządzenia.

Przepisy § 5 ust. 5-7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Stosownie do § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany zamierza przejąć spółkę y Sp. z o.o. z siedzibą w W., zgodnie z art. 492 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), poprzez przeniesienie całego majątku y na niego, z równoczesnym podwyższeniem jego kapitału zakładowego o nową emisję akcji, przyznanych jedynemu wspólnikowi y.

Kwestie praw i obowiązków następców prawnych uregulowane zostały w treści art. 93 i art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwaną dalej Ordynacja podatkowa.

Artykuł 93 § 1 ww. ustawy stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 powołanej ustawy, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie Zainteresowany na wystawianych po połączeniu fakturach korektach, a dotyczących faktur z okresu sprzed połączenia, będzie zobowiązany do podania na nich swojej nazwy, adresu i numeru NIP.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie danych jakie powinny być podawane na korektach faktur pierwotnych z okresów sprzed połączenia podmiotów gospodarczych a wystawianych bezpośrednio po dacie połączenia.

Natomiast pozostała część wniosku dotycząca zdarzeń przyszłych w zakresach: złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za okres połączenia, właściwości miejscowej urzędu skarbowego do złożenia ewentualnych korekt deklaracji VAT-7 oraz nazwy i numeru NIP na ww. korektach, prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, złożenia aktualizacji zgłoszeń organom podatkowym została rozstrzygnięta w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 28 stycznia 2010 r. odpowiednio o numerach: ILPP1/443 1362/09-5/BP, ILPP1/443 1362/09 7/BP, ILPP1/443-1362/09-8/BP, ILPP1/443 1362/09-9/BP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl