ILPP1/443-1344/09-6/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1344/09-6/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Na podstawie zawartych umów Zainteresowany wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest:

*

osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub

*

terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Podatnikowi od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Wnioskodawcy za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 grudnia 2009 r. Wnioskodawca poinformował, iż premie mają charakter pieniężny. Wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Premie odnoszą się do całości obrotu. w zamian za udzielenie premii nie miało miejsce świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy miesięczne, kwartalne i roczne. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wysokość premii jest zróżnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii to określony procent obrotów, ustalany indywidualnie z kontrahentem, procent ten jest określany w umowie. Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków. Umowy nie będą określać działań oraz częstotliwości i okresu ich wykonywania celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawców. Wypłata premii uzależniona jest od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii. Wypłata premii uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów, nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców dokumentujących otrzymanie premii od Zainteresowanego, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana. Jednak zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług zmianie uległa treść powołanego przepisu. Od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmi on następująco: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku. Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym Podatnik, po spełnieniu wskazanych powyżej warunków, wypłaca swoim odbiorcom premie. Niektórzy z odbiorców Podatnika dokumentują otrzymanie premii za pomocą faktur VAT, gdyż traktują to jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. z uwagi na fakt, że - zdaniem Spółki - udzielenie premii (bonusu) nie jest opodatkowane podatkiem VAT, to w przypadku, gdy otrzymanie przez odbiorcę premii zostało udokumentowane fakturą VAT, faktura taka nie stanowi dla Wnioskodawcy podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Spółce od danego odbiorcy.

W wydanej w dniu 22 stycznia 2010 r. interpretacji Nr ILPP1/443-1344/09-5/AT uznano, iż w opisanym we wniosku stanie faktycznym wypłacane przez Wnioskodawcę w zamian za zrealizowanie określonego obrotu wraz z terminowym regulowaniem płatności nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u podmiotu otrzymującego premię.

Tym samym - z uwagi na treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie.

Reasumując, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrot podatku VAT naliczonego w związku z udzieleniem premii pieniężnych.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych. Natomiast, kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych od dostawców oraz opodatkowania i sposobu dokumentowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom załatwiono w interpretacjach Nr: ILPP1/443-1344/09-4/AT oraz ILPP1/443-1344/09-5/AT z dnia 22 stycznia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl