ILPP1/443-1332/09-4/KG - Możliwości odzyskania przez parafię podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie dachu w kościele.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1332/09-4/KG Możliwości odzyskania przez parafię podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie dachu w kościele.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii Rzymskokatolickiej, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z remontem kościoła filialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z remontem kościoła filialnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W miesiącu wrześniu 2009 r. Wnioskodawca - Parafia Rzymskokatolicka (dalej: Parafia) rozpoczęła remont kościoła filialnego. Remont przeprowadzany jest ze środków własnych. Zaplanowany też jest kredyt w kwocie 71.773,27 zł. Wykonawca prac został wyłoniony w przetargu, jego kosztorys wykonawczy zamyka się kwotą 82.604,30 zł ale jako, że kościół jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków istnieje prawdopodobieństwo, że kwota kosztorysowa zostanie przekroczona. Parafia złożyła wniosek o refundację poniesionych kosztów w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych do Urzędu Marszałkowskiego Wydział rozwoju obszarów wiejskich. Przedmiotowy wniosek jest w trakcie rozpatrywania.

W piśmie z dnia 23 listopada 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

*

Parafia nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

*

remontowany budynek kościoła będzie udostępniany nieodpłatnie wiernym i turystom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Parafia Rzymskokatolicka nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników i płatników podatku VAT może odzyskać podatek VAT zapłacony dostawcy usług, czyli wykonawcy dachu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wykonanych usług, ponieważ Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że w miesiącu wrześniu 2009 r. Parafia rozpoczęła remont kościoła filialnego. Remont przeprowadzany jest ze środków własnych. Zaplanowany też jest kredyt w kwocie 71.773,27 zł. Wykonawca prac został wyłoniony w przetargu, jego kosztorys wykonawczy zamyka się kwotą 82.604,30 zł ale jako, że kościół jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków istnieje prawdopodobieństwo, że kwota kosztorysowa zostanie przekroczona. Parafia złożyła wniosek o refundację poniesionych kosztów w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych do Urzędu Marszałkowskiego. Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Remontowany budynek kościoła będzie udostępniany nieodpłatnie wiernym i turystom.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie natomiast z § 21 ust. 1, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 - w myśl § 21 ust. 2 - stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Reasumując, Parafia nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie dachu w kościele filialnym.

Tut. Organ informuje również, że do dnia 31 grudnia 2009 r. odpowiednikiem powołanego wyżej § 21 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) był § 22 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl