ILPP1/443-1318/11-4/AWa - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1318/11-4/AWa Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zrealizowanego projektu pn. "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych (I etap)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zrealizowanego projektu pn. "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych (I etap)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat zrealizował inwestycję "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych (I etap)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013 przy udziale partnera - Gminy. W ramach realizowanego projektu i umowy o dofinansowanie podatek VAT został określony w kategorii wydatku niekwalifikowanego. Z uwagi na zapisy zawarte w studium wykonalności, powyższa inwestycja nie może generować dochodu. W związku z powstałą sytuacją i wytycznymi z Urzędu Marszałkowskiego Województwa, podjęto decyzję o wyborze operatora zewnętrznego, któremu zostanie przekazana nieodpłatnie do eksploatacji wybudowana inwestycja. Tak więc, Powiat nie będzie operatorem powstałej w wyniku realizowanego projektu infrastruktury, w związku z powyższym, nie będzie wystawiać żadnych faktur związanych ze świadczeniem usług oferowanych przez operatora zewnętrznego. Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały jakichkolwiek obrotów dla Wnioskodawcy. Generowany obrót dotyczy jedynie podmiotu powołanego do realizacji celów projektu, w tym przypadku operatora zewnętrznego. Podmiot zarządzający (operator zewnętrzny) będzie prowadził działalność i to on będzie pobierać opłaty od użytkowników (za wypożyczanie sprzętu, szkółkę windsurfingu, gastronomię), czyli sprzedaż opodatkowaną. Jednocześnie będzie pokrywał koszty funkcjonowania Ośrodka co daje mu podstawę do odliczenia podatku VAT.

W piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r. Powiat poinformował, iż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy, tj. Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat jako czynny podatnik może odliczyć podatek VAT z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca uznaje, iż powierzenie zgodnie z wytycznymi i założeniami studium wykonalności operatorowi zewnętrznemu realizacji zadania utrzymania i prowadzenia Ośrodka, a tym samym prowadzenie działalności opodatkowanej wyczerpuje zapisy wyżej wymienionego artykułu. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż w świetle założeń projektu oraz poziomu kwot dofinansowania jest to na dzień składania wniosku o interpretację jedyne możliwe rozwiązanie.

W piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r. Wnioskodawca doprecyzował stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego wskazując, iż Powiat ma prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat zrealizował inwestycję "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych (I etap)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013 przy udziale partnera - Gminy. Wybudowana inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie do eksploatacji wybranemu operatorowi zewnętrznemu. Tak więc, Powiat nie będzie operatorem powstałej w wyniku realizowanego projektu infrastruktury, w związku z tym, nie będzie wystawiać żadnych faktur związanych ze świadczeniem usług oferowanych przez operatora zewnętrznego. Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały jakichkolwiek obrotów dla Wnioskodawcy. Zatem, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy, tj. Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Generowany obrót dotyczy jedynie podmiotu powołanego do realizacji celów projektu, w tym przypadku operatora zewnętrznego. Podmiot zarządzający (operator zewnętrzny) będzie prowadził działalność i to on będzie pobierać opłaty od użytkowników (za wypożyczanie sprzętu, szkółkę windsurfingu, gastronomię), czyli będzie realizował sprzedaż opodatkowaną. Jednocześnie będzie pokrywał koszty funkcjonowania Ośrodka, co daje mu podstawę do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki, które zostały zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy - w przypadku dostawy towarów oraz w art. 8 ust. 2 ustawy - w przypadku świadczenia usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

W myśl cytowanych przepisów o samorządzie powiatowym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki należą do zadań własnych Powiatu. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania przedmiotowej inwestycji, tj. Ośrodka Sportów Wodnych wybranemu operatorowi zewnętrznemu, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie nieodpłatne przekazanie wybudowanej inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie Ośrodka Sportów Wodnych odbywać się będzie w związku z zadaniami Powiatu (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu - jak wskazał sam Powiat - nie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z przedmiotową inwestycją.

Reasumując, Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa Ośrodka Sportów Wodnych (I etap)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl