ILPP1/443-1305/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1305/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o informację doprecyzowującą przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem prawa handlowego, będącym właścicielem nieruchomości, na której obszarze zaplanowana została droga dojazdowa do budowanej obwodnicy. Dnia 5 marca 2010 r. Spółka otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. o wydaniu zezwolenia w tym zakresie Zainteresowany został powiadomiony w dniu 19 kwietnia 2010 r., a nieruchomość wydana została Prezydentowi Miasta x w dniu 5 maja 2010 r. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 30 lipca 2010 r. Kwota odszkodowania ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego z dnia 16 września 2010 r. sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, przy czym w opracowanej wycenie zaznaczono, że wartość nieruchomości wynikająca z tego dokumentu jest kwotą netto. z informacji uzyskanych w Starostwie wynika, że wywłaszczenie za odszkodowaniem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Spółka powinna odprowadzić podatek należny z tego tytułu od wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego. w ocenie Spółki istnieją wątpliwości, czy wywłaszczenie nieruchomości za odszkodowaniem na cele budowlane podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. w przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, Zainteresowany jest zdania, że powinien wystawić fakturę VAT opiewającą na wartość nieruchomości wynikającą z operatu szacunkowego powiększoną o kwotę podatku od towarów i usług według właściwej stawki. z poglądem tym nie zgadza się natomiast Starostwo, które twierdzi, że nie jest uprawnione do doliczania podatku od towarów i usług do wartości nieruchomości wynikającej z operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę, a kwota odszkodowania równa wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę jest kwotą brutto.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wywłaszczenie nieruchomości należącej do Spółki w opisanym wyżej stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszym przypadku wywłaszczenie nieruchomości ma charakter wyłącznie incydentalny i niezależny od Spółki. Nie można uznać go za przedmiot działalności gospodarczej oraz przypisać Zainteresowanemu zamiaru wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie jest również obrót nieruchomościami, a grunt będący przedmiotem wywłaszczenia nie był wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej, ani też zakupiony z zamiarem jego odsprzedania.

W opinii Spółki, nie można przypisać jej zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami, ponieważ odszkodowanie za przejęcie gruntu pod budowę drogi dojazdowej jest działaniem bez inicjatywy Zainteresowanego.

Wnioskodawca uważa, iż wywłaszczenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Spółka ponadto opiera się na wyrokach WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2488/08) oraz WSA we Wrocławiu (sygn. akt i SA/Wr 851/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W świetle cytowanych powyżej przepisów, w sytuacji przedstawionej we wniosku ma miejsce dostawa towarów (gruntu) w zamian za odszkodowanie, a zatem czynność do której wprost odnosi się art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy. w tym przypadku, odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - podmiot prawa handlowego, zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jest właścicielem nieruchomości, na której obszarze zaplanowana została droga dojazdowa do budowanej obwodnicy X. Dnia 5 marca 2010 r. Spółka otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. o wydaniu zezwolenia w tym zakresie Zainteresowany został powiadomiony w dniu 19 kwietnia 2010 r., a nieruchomość wydana została Prezydentowi Miasta x w dniu 5 maja 2010 r. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 30 lipca 2010 r. Kwota odszkodowania ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego z dnia 16 września 2010 r. sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, przy czym w opracowanej wycenie zaznaczono, że wartość nieruchomości wynikająca z tego dokumentu jest kwotą netto.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej własności posiadanej przez Wnioskodawcę nieruchomości w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów, a tym samym czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła dotychczas własność Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem jej dostawa, będzie stanowiła zbycie elementu majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, co powoduje, iż występuje on w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż w przypadku wywłaszczenia nieruchomości na cele budowy lub poszerzenia dróg w roli organu władzy publicznej wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej występuje organ dokonujący wywłaszczenia. Organem tym może być wojewoda lub starosta (na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm. i ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.), dokonujący wywłaszczenia w imieniu Skarbu Państwa.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania, podmiotem, który dokonuje dostawy towaru (nieruchomości) jest dotychczasowy właściciel nieruchomości, czyli Wnioskodawca. Zbywając nieruchomość Spółka, w tym przypadku dokonuje przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej prawa własności towaru w zamian za odszkodowanie. Wykonuje zatem czynność, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, występując w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przeniesienie własności gruntu w zamian za odszkodowanie dokonane przez Zainteresowanego (podatnika podatku od towarów i usług), stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości. Natomiast kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl