ILPP1/443-1304/09-4/AI - Wystawianie faktur w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1304/09-4/AI Wystawianie faktur w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. o stosowne oświadczenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka obecnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in.:

1.

usług konsultingu finansowego, wsparcia w realizacji planów finansowych i biznesowych, w tym poprzez wymianę doświadczeń biznesowych,

2.

obsługi spółek zależnych w zakresie zorganizowania i zapewnienia tłumaczeń językowych, działań marketingowych oraz public relations.

W związku z planowanym rozszerzeniem działalności i zwiększeniem zakresu oferowanych produktów, Spółka zamierza podjąć działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych, w szczególności w zakresie środków transportu. Spółka zamierza dokonywać następujących transakcji leasingu:

1.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (dalej: "leasing operacyjny");

2.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (dalej: "leasing finansowy").

Działalność gospodarczą obejmującą leasing operacyjny oraz leasing finansowy Spółka zamierza wzbogacić o dodatkową paletę produktów, która uatrakcyjnia w szczególności uprości rozliczenia finansowe swoich klientów.

Spółka zamierza podpisać umowę o współpracy i dostawie towarów oraz świadczeniu usług z koncernem paliwowym. W ramach umowy o współpracy:

*

koncern paliwowy wystawi karty paliwowe, przypisane poprzez numer rejestracyjny do konkretnego pojazdu użytkowanego przez kontrahenta Spółki;

*

karty paliwowe będą przekazywane przez koncern paliwowy do Spółki i dystrybuowane przez Spółkę do jej kontrahentów - konkretnych użytkowników pojazdów; karty paliwowe umożliwiają użytkownikom bezgotówkowe rozliczanie zakupów paliw, płynów eksploatacyjnych i usług na stacjach benzynowych koncernu paliwowego;

*

Spółka będzie nabywać towary w postaci paliwa (benzyna, olej napędowy) oraz płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy, itp.) oraz usługi (myjnia, sprzątanie samochodu, itp.), w celu ich dalszej odprzedaży swoim kontrahentom, tj. korzystającym użytkującym pojazdy na podstawie zawartej ze Spółką umowy leasingu.

Zakup ww. towarów oraz usług będzie rozliczany w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Spółka w żadnym wypadku nie będzie fizycznie nabywać oferowanych produktów i nie będzie ich ostatecznym odbiorcą. Klienci Spółki będący jednocześnie użytkownikami pojazdów na podstawie zawartych ze Spółką umów leasingu, poprzez użycie indywidualnej karty paliwowej, nabędą produkty koncernu paliwowego i zużyją je według własnych potrzeb. Karta paliwowa umożliwia koncernowi paliwowemu przypisanie sprzedaży produktów do konkretnego pojazdu. Koncern paliwowy obciąży Spółkę zbiorczo kosztami produktów nabytych przez kontrahentów Spółki w danym miesiącu, z jednoczesnym przypisaniem rodzaju i wartości nabytych produktów do konkretnego pojazdu a tym samym do konkretnego użytkownika pojazdu. W oparciu o otrzymane z koncernu paliwowego zestawienia, Spółka obciąży swojego kontrahenta kosztami zakupów z użyciem karty paliwowej dokonanych przez niego w danym miesiącu, przy czym do ceny zakupu towarów i usług od koncernu paliwowego Spółka doliczy swoją marżę.

Głównym zamierzeniem Spółki jest jeszcze silniejsze związane klientów ze Spółką poprzez zaoferowanie atrakcyjnego i kompletnego produktu, który przede wszystkim ułatwi oraz uprości rozliczenia finansowe klientów w całkowitej zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka podpisując umowę z koncernem paliwowym, z jednej strony będzie gwarantem dokonywanych płatności za nabywane produkty a z drugiej strony umożliwi i zagwarantuje swoim klientom ciągłą i nieustanną możliwość skorzystania z gamy produktów, oferowanych w ramach karty paliwowej przez koncern paliwowy. Karta paliwowa zostanie skierowana do klientów Spółki, którzy wyrażą taką chęć i podpiszą w ramach umowy leasingowej, dodatkową umowę:

*

zobowiązującą Spółkę do zapewnienia ciągłości dostępu do produktów koncernu paliwowego w postaci dostawy towarów (benzyna, olej napędowy, płyny eksploatacyjne, itp.) oraz świadczenia usług okołopaliwowych (myjnia, sprzątanie samochodu, itp.), czyli produktów oferowanych przez koncern paliwowy w związku z umową zawartą przez Spółkę z koncernem paliwowym,

*

zobowiązującą klientów do zapłaty na rzecz Spółki za produkty i usługi nabyte na stacjach paliwowych koncernu z użyciem kart paliwowych.

Na podstawie umowy zawartej z koncernem paliwowym Spółka otrzyma jedną zbiorczą fakturę VAT za każdy miesiąc rozliczeniowy, która zawierać będzie wszystkie nabyte w danym miesiącu kalendarzowym przez posiadaczy kart paliwowych towary oraz wykonane usługi. Faktura ta zostanie wystawiona przez koncern paliwowy zgodnie z zasadami, które określa rozporządzenie fakturowe dla sprzedaży o charakterze ciągłym, tj. faktura zostanie wystawiona z datą sprzedaży z określeniem tylko miesiąca i roku, w którym dokonały się nabycia, natomiast data wystawienia zostanie określona w ciągu 7 dniu, zgodnie z zapisami ustawy o VAT oraz rozporządzenia fakturowego, czyli w następnym miesiącu kalendarzowym. Spółka fizycznie otrzyma fakturę od koncernu paliwowego po dacie jej wystawienia w ciągu kilku dni, czyli zasadniczo w pierwszych dniach miesiąca przypadającego bezpośrednio po danym miesięcznym okresie rozliczeniowym, który taka faktura obejmuje.

Do faktury koncern paliwowy przedstawi w formie załącznika szczegółowe zestawienie, na którym zostaną wymienione z podziałem na grupy towarowe w układzie chronologicznym wszelkie nabyte przez klientów Spółki z udziałem kart paliwowych towary oraz usługi. W związku z tym, że Spółka otrzyma fakturę wraz z załącznikiem dopiero po zakończeniu każdego miesiąca rozliczeniowego, sama nie będzie w stanie fizycznie wcześniej powziąć informacji o szczegółowych terminach dokonanych zakupów, wykonanych i zrealizowanych tylko i wyłącznie przez klientów Spółki. Z tych powodów, Spółka będzie mogła wystawić faktury VAT dla klientów dokonujących zakupów z użyciem kart paliwowych w pierwszych dniach danego miesiąca kalendarzowego w odniesieniu do zakupów dokonanych w poprzednim miesiącu kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka, dokonywane na rzecz leasingobiorców dostawy paliwa (m.in. benzyna, olej napędowy) oraz towarów i usług okołopaliwowych nabytych uprzednio od koncernu paliwowego (myjnia, sprzątanie, płyny eksploatacyjne, itp.) może uznać w świetle rozporządzenia fakturowego, § 5 ust. 1 pkt 4, za sprzedaż o charakterze ciągłym, co spowoduje, że Spółka będzie mogła umieścić na fakturze: datę sprzedaży w formie miesiąc i rok oraz datę wystawienia, w formie dzień, miesiąc, rok.

2.

Czy powinność, określona w rozporządzeniu fakturowym, § 5 ust. 5, może zostać spełniona przez Spółkę w drodze każdorazowego załączenia do wystawionej faktury specyfikacji, na której będą wymienione szczegółowo dokonane dostawy paliwa (benzyna, olej napędowy) na rzecz leasingobiorców wraz z podanym numerem rejestracyjnym pojazdu, do którego paliwa te były wlewane.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, wypełni wymogi określone w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1 pkt 4 i ust. 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej: rozporządzeniem fakturowym, a tym samym czynności wykonywane przez Spółkę w ramach produktu "karta paliwowa" będą mogły zostać uznane w świetle przedmiotowych przepisów za sprzedaż o charakterze ciągłym.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, "podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem (...)".

Zgodnie z ust. 8 pkt 1 powołanego artykułu ustawy o VAT, "Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania".

W rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług Minister Finansów określił szczegółowe zasady wystawiania faktur. I tak w świetle składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

1.

§ 5 ust. 1 pkt 4 - "faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: (...) w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury";

2.

§ 5 ust. 5 - "faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu".

Zgodnie z § 9 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. W odniesieniu natomiast do sprzedaży o charakterze ciągłym, w tym samym przepisie ust. 2 ustawodawca określił, iż: "fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. Obowiązki określone w cytowanym rozporządzeniu zgodne są z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały określone w ww. rozporządzeniu fakturowym, wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Określona w § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia fakturowego możliwość podania na fakturze tylko miesiąca i roku dokonanej sprzedaży, w powiązaniu z koniecznością podania daty wystawienia faktury w formacie dzień - miesiąc - rok, związana jest z wykonywaniem sprzedaży o charakterze ciągłym.

Przytoczone powyżej przepisy rozporządzenia dopuszczają określenie na fakturze VAT miesiąca i roku dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, nie definiując jednak tego pojęcia.

Przyjmując jednak definicję sprzedaży zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - przez sprzedaż należy rozumieć m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, jeśli chodzi o pojęcie "ciągłości" sprzedaży, ustawodawca nie określił w przepisach podatkowych, co rozumie pod pojęciem "sprzedaży o charakterze ciągłym". Niezbędne jest więc odwołanie się do definicji słownikowej oraz regulacji poczynionych na gruncie prawa cywilnego.

Zgodnie z "Uniwersalnym słownikiem języka polskiego" dostępnym na stronie internetowej Wydawnictwa Naukowego PWN (http://sjp.pwn.pl/lista.php) pod pojęciem "ciągły" rozumie się:

1.

trwający bez przerwy,

2.

powtarzający się stale,

3.

ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni.

Zgodnie z zasadami prawa cywilnego pojęcie to można rozumieć, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie to wytwarza taki stosunek prawny, który może choć nie musi być oznaczonym terminem (dostawa, najem, dzierżawa, leasing itp.). Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki bądź ciągłe, bądź okresowe. Tym samym sprzedaż towarów o charakterze ciągłym, obejmuje wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym - świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia np. umowa dostawy towarów, umowa najmu, umowa leasingu itp.

W interpretacji o sygn. 1473A/W/443/375/224/2005/AG z dnia 5 stycznia 2006 r. wydanej przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wywiedziono m.in., że: "wobec braku legalnej definicji «ciągłości sprzedaży» w przepisach prawa podatkowego, pod pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym, (...), należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia".

Spółka zobowiązuje się wobec swoich klientów, że na podstawie podpisanej umowy, w sposób trwały i nieprzerwany umożliwi swoim klientom nabywanie produktów i usług oferowanych przez koncern paliwowy z zastosowaniem rozliczenia w formie karty paliwowej.

Z kolei z interpretacji dokonanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie wynika m.in., iż: "dla uznania świadczenia za «ciągłe» wystarcza, iż składa się ono z pewnych następujących po sobie aktów (czynności), o ile tworzą razem funkcjonalną całość, która ma to do siebie, że trwa w czasie, że czas jest jej miernikiem i, że interes jednej strony jest zaspokojony właśnie dlatego, że odpowiednie zachowanie się drugiej strony ma charakter trwały (pismo nr IS 11/2-443/268/06 z dnia 12 marca 2007 r.).

Wynikająca z rozporządzenia fakturowego powinność w postaci umieszczenia na fakturze numeru rejestracyjnego tankowanego pojazdu zdaniem Spółki może zostać spełniona poprzez każdorazowe dołączenie do wystawionej faktury załącznika, który będzie zawierał wymagany numer rejestracyjny.

Natomiast, jak wywnioskował w wydanej interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu (pismo o sygn. US.VI/443-58/05 z dnia 9 listopada 2005 r.): "Żaden przepis rozporządzenia nie nakłada obowiązku wystawienia faktury VAT na każdy tankowany samochód odrębnie, z podaniem jego numeru rejestracyjnego". Dalej czytamy m.in., że: "Biorąc powyższe pod uwagę, jeśli wystawiona (...) zbiorcza faktura VAT, której integralną częścią, (...), jest załącznik zawierający szczegółowe rozliczenie ilości zakupionego paliwa i numery rejestracyjne pojazdów (a więc jest to część faktury a nie odrębny dokument), zawiera co najmniej dane wymagane przepisami (...) rozporządzenia, (...), iż wystawiona w powyższy sposób faktura VAT, spełnia wymogi określone stosownymi przepisami dotyczącymi zasad wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe".

Wystawienie jednej zbiorczej faktury VAT na dokonane w ciągu miesiąca kalendarzowego dostawy paliwa do silnika samochodowego w przypadku określenia tylko miesiąca oraz roku sprzedaży przy sprzedaży o charakterze ciągłym umożliwiają na wskazanie tylko w jednej pozycji ilości sprzedanego paliwa a w załączniku nastąpi uszczegółowienie tej pozycji poprzez podanie chronologicznie na podstawie dat dokonanych nabyć ilości zakupionego paliwa wraz z wymaganym numerem rejestracyjnym tankowanego pojazdu. W zgodzie z tym zapisem rozporządzenia fakturowego, Spółka w powiązaniu z koncernem paliwowym, oferować będzie spersonalizowane karty identyfikujące nabywcę po numerze rejestracyjnym tankowanego pojazdu.

Przedstawiona przez Spółkę w zdarzeniu przyszłym procedura nabywania towarów od koncernu paliwowego i ich dalszej odsprzedaży na rzecz klientów Spółki pozwala wnioskować, iż zobowiązanie wykonywane na podstawie umowy pomiędzy Spółką a klientem Spółki będzie miało również charakter ciągły. W związku z tym zastosowanie będzie miał przepis rozporządzenia fakturowego, który stanowi, że podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym.

Dokonywane przez Spółkę cyklicznie transakcje nabycia i sprzedaży w okresach miesięcznych będą nosiły znamiona i będą zbliżone do tzw. refakturowania, gdyż nabyte przez Spółkę towary i usługi zostaną bezpośrednio zużyte na potrzeby i zgodnie z wolą klientów Spółki, bez jej fizycznego pośrednictwa w zakresie czystej technicznie czynności nabycia na stacjach paliw koncernu paliwowego. Pomimo braku legalnej definicji pojęcia "refakturowanie", w praktyce za taką czynność uznaje się również m.in. dokonanie odsprzedaży na jej finalnego odbiorcę i wystawienie na niego faktury VAT z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która została zastosowana w fakturze pierwotnej wystawionej na Spółkę oraz odsprzedaż bez nakładania jakiejkolwiek marży. W przypadku karty paliwowej mamy jednak do czynienia z uzyskaniem przez Spółkę rabatu liczonego jako % od sumy wartości nabytego w okresie miesiąca paliwa (benzyna, olej napędowy) i odpowiednim zmniejszeniu o ten iloczyn wartości faktury. Klienci Spółki otrzymają natomiast fakturę VAT z podaną wartością za nabyte paliwo po cenie, jaka obowiązywała w momencie dokonania zakupu na stacji paliw. Spółka odsprzeda więc klientowi taką samą ilość paliwa jaką nabył w ciągu miesiąca kalendarzowego poprzez skorzystanie z karty paliwowej, jednakże cena ta będzie zgodna z sumą jednostkowych nabyć, bez rabatu przysługującego Spółce jako stronie umowy w stosunku do koncernu paliwowego.

Na podstawie umowy zawartej z koncernem paliwowym Spółka otrzyma jedną zbiorczą fakturę VAT za każdy miesiąc rozliczeniowy, która zawierać będzie wszystkie nabyte w danym miesiącu kalendarzowym towary oraz wykonane usługi na rzecz klientów Spółki. Spółka fizycznie otrzyma fakturę od koncernu paliwowego po dacie jej wystawienia w przeciągu kilku dni, czyli zasadniczo w pierwszych dniach miesiąca przypadającego bezpośrednio po danym miesięcznym okresie rozliczeniowym, który taka faktura obejmuje.

Spółka jest przy tym zdania, że otrzymując fakturę od koncernu paliwowego będzie posiadać prawo do odliczenia całego VAT naliczonego, wykazanego na takiej fakturze. Jako że Spółka nie będzie ostatecznym beneficjentem zakupionych produktów i usług to dokona dalszej odsprzedaży, w świetle art. 7 ust. 8 ustawy VAT: "W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach". Oznacza to, że Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez koncern paliwowy. Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w wydanej interpretacji prawa podatkowego o sygn. PI/005-2480/04/CIP/06 z dnia 28 grudnia 2004 r.: "(...) w przedstawionym stanie faktycznym Podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury VAT wystawionej przez stację paliw na zasadach ogólnych, określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług. Natomiast rzeczywisty użytkownik (najemca) ww. samochodu osobowego nie może już dokonać odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury (refakturowanie) wystawionej przez Podatnika. W przypadku przyjęcia innej interpretacji art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy doszłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług tego samego obrotu". Podobnie wypowiedział się Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie o sygn. 1473MA//443/427/286/2005/MK z dnia 28 lutego 2006 r. Naczelnik stwierdził m.in. że: "Wnioskodawca nabywa więc paliwo do napędu tych samochodów, ale jako towar handlowy, który odsprzedawany jest dalej klientom użytkującym te samochody na podstawie umów dzierżawy. Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu tego paliwa na zasadach ogólnych. Ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego, wynikające z ww. przepisów, będą dotyczyć klientów użytkujących te samochody, którzy będą otrzymywać faktury zakupu paliwa wystawiane przez Spółkę".

Jeśliby nawet przyjąć, że transakcje dostawy towaru i świadczenia usług na linii Spółka - klienci Spółki nie będą nosiły znamion sprzedaży o charakterze ciągłym w świetle ustawy o VAT oraz uregulowań na gruncie prawa cywilnego, to Spółka nie będzie posiadać fizycznej możliwości na odmienne zafakturowanie niż ta, którą przedstawia w niniejszym wniosku. Z momentem wystawienia faktury i otrzymania jej przez Spółkę koncern paliwowy, który dokonuje w świetle rozporządzenia fakturowego sprzedaży o charakterze ciągłym, przekazuje Spółce w formie załącznika do faktury listę transakcji wraz z podaniem fizycznej daty sprzedaży, ceny sprzedaży, rodzajem określonej usługi lub towaru wraz z wymaganym w przypadku paliw do samochodów podanym numerem rejestracyjnym tankowanego pojazdu. Spółka nie ma więc możliwości wystawienia faktury obejmującej dalszą odsprzedaż zakupionych produktów koncernu paliwowego na rzecz swoich klientów wcześniej niż sama otrzyma fakturę oraz ww. załącznik.

Spółka otrzymując w danym miesiącu fakturę za zakupione produkty i realizując z niej prawo do możliwości zwiększenia podatku naliczonego o kwotę wykazaną na fakturze, w tym samym miesiącu dokona dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz klientów, którzy fizycznie nabyli i zużyli zakupione produkty. Będzie to czynność zgodna z zapisami zawartymi pomiędzy Spółką a jej klientami, a także wynikającymi z ustawy o VAT wraz z rozporządzeniem fakturowym.

Konkludując, Spółka jest zdania, że wykonane dostawy towarów oraz świadczenie usług, produktów oferowanych przez koncern paliwowy, uprzednio nabyte przez Spółkę, a dalej odsprzedane na rzecz klientów Spółki, w zgodzie z zapisami ustawy o VAT wraz z rozporządzeniem fakturowym będą spełniać przesłanki do uznania jej za sprzedaż o charakterze ciągłym.

Warunek ten będzie spełniony poprzez zobowiązanie się Spółki wobec swoich klientów, że na podstawie podpisanej umowy, w sposób trwały i nieprzerwany umożliwi swoim klientom na skorzystanie z karty paliwowej, która umożliwi nabycie produktów oferowanych przez koncern paliwowy. Dodatkowo zauważyć należy, że Spółka sama nabędzie towary i usługi określone jako sprzedaż o charakterze ciągłym. Spółka nie będzie przy tym posiadać technicznej i fizycznej możliwości wcześniejszego zafakturowania swoich klientów niż na moment otrzymania faktury VAT od koncernu paliwowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zadanego pytania tut. Organ uznaje za prawidłowe. Natomiast pozostałe kwestie podniesione w opisie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, ponieważ nie dotyczą pytań sformułowanych w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl