ILPP1/443-1289/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1289/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy zawartej z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi, klubami sportowymi lub innymi jednostkami wykupującymi czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników oraz w części dotyczącej sprzedaży karnetów na siłownię,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez ich uczestników, tzw. opłaty startowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy. Działa na podstawie statutu, w zakresie którego świadczy za odpłatnością m.in. poniższe usługi:

1.

wynajem hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, klubom sportowym lub innym jednostkom wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników, zgodnie z charakterem obiektu: rekreacyjnie lub sportowo - stosowana stawka 23% podatku VAT,

2.

sprzedaż karnetów na siłownię, która w myśl ustawy o kulturze fizycznej jest formą rekreacji - stosowana stawka 23% podatku VAT,

3.

organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie opłaty startowej) - sprzedaż nieopodatkowana, opłata startowa refunduje m.in. koszty związane z turniejem.

Działalność Zainteresowanego nie jest nastawiona na osiąganie zysków, ale realizowanie działalności statutowej na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

W uzupełnieniu z dnia 29 grudnia 2011 r. Zainteresowany wskazał, iż jest jednostką budżetową Gminy. Działa na podstawie statutu, w zakresie którego świadczy za odpłatnością m.in. poniższe usługi:

1.

PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych": wynajem hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy najmu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, klubom sportowym lub innym jednostkom wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników, zgodnie z charakterem obiektu rekreacyjnie lub sportowo - stosowana stawka 23% podatku VAT,

2.

PKWiU 96.04.10.0 "usługi związane z poprawą kondycji fizycznej": sprzedaż karnetów na siłownię, która w myśl ustawy o kulturze fizycznej jest formą rekreacji - stosowana stawka 23% podatku VAT,

3.

PKWiU 93.1 "usługi związane ze sportem": organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie opłaty startowej) - sprzedaż nieopodatkowana, opłata startowa refunduje m.in. koszty związane z turniejem - stosowana stawka 23%.

Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Świadczone usługi związane ze sportem są konieczne do organizowania i uprawniania sportu i uczestniczenia społeczności lokalnej, w tym również dzieci i młodzieży.

Usługi powyższe są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, tj. klubów sportowych, stowarzyszeń i innych. Wnioskodawca świadczy ponadto również usługi reklamowo-promocyjne. Wnioskodawca nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczy usługi wynajmu obiektów sportowych wraz ze sprzętem sportowym z wyjątkiem kompleksu boisk ze sztucznej nawierzchni "ORLIK 2012", na który to obiekt wstęp jest bezpłatny.

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków, ale na realizowanie działalności statutowej na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczne sformułowane w uzupełnieniu z dnia 29 grudnia 2011 r.):

Jakie stawki podatku VAT należy stosować w zakresie prowadzonej działalności:

* wynajem hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy zawartej z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi, klubami sportowymi lub innymi jednostkami wykupującymi czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników, zgodnie z charakterem obiektu: rekreacyjnie lub sportowo,

* sprzedaż karnetów na siłownię,

* organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez, tzw. opłaty startowe.

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w piśmie z dnia 29 grudnia 2011 r.), usługi związane z działalnością obiektów sportowych, tj.:

* wynajem hali sportowej i innych obiektów należy opodatkować stawką 8%,

* sprzedaż karnetów na siłownię 23%,

* natomiast opłaty startowe są zwolnione od podatku VAT, ze względu iż wysokość opłat startowych pokrywa koszty związane z turniejem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy zawartej z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi, klubami sportowymi lub innymi jednostkami wykupującymi czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników oraz w części dotyczącej sprzedaży karnetów na siłownię,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usług organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez ich uczestników, tzw. opłaty startowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 i ust. 4 ustawy.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy. Działa na podstawie statutu, w zakresie którego świadczy za odpłatnością m.in. poniższe usługi:

* wynajem hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, klubom sportowym lub innym jednostkom wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników, zgodnie z charakterem obiektu: rekreacyjnie lub sportowo - PKWiU 93.11.10.0 - "usługi związane z działalnością obiektów sportowych",

* sprzedaż karnetów na siłownię, która w myśl ustawy o kulturze fizycznej jest formą rekreacji - PKWiU 96.04.10.0 - "usługi związane z poprawą kondycji fizycznej",

* organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów, zawodów za odpłatnością poprzez uczestników (np. poprzez uiszczenie opłaty startowej) - PKWiU 93.1 - "usługi związane ze sportem".

Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wnioskodawca świadczy usługi reklamowo-promocyjne oraz usługi wynajmu obiektów sportowych wraz ze sprzętem sportowym, z wyjątkiem kompleksu boisk ze sztuczną nawierzchnią "ORLIK 2012", na który to obiekt wstęp jest bezpłatny.

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków, ale na realizowanie działalności statutowej na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku i zwolnień od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

nsp - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak poinformował Zainteresowany, świadcząc ww. usługi nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń oraz innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Zatem biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów art. 43 ustawy, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku, bowiem nie są spełnione warunki uprawniające do jego zastosowania.

Należy jednakże zauważyć, iż od 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy - tytuł drugiej kolumny otrzymał brzmienie "Symbol PKWiU 2008". Tym samym obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. stała się Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z roku 2008, stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. I tak, w.:

* poz. 179 tego załącznika znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych",

* poz. 186 przedmiotowego załącznika mieszczą się "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu". Dodatkowo ustawodawca wskazał, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - Dz. U. Nr 251, poz. 1885 - w sekcji R: "Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją" wymieniono dział 93 oznaczony jako "Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna", obejmujący grupę - 93.1 "Działalność związana ze sportem".

Jednocześnie sekcja S: "Pozostała działalność usługowa" obejmuje "Pozostałą indywidualną działalność usługową" oznaczoną jako dział 96. Dział ten obejmuje m.in. podklasę: 96.04.Z -"Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej".

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD - 2007 wskazano, iż podklasa oznaczona jako 93.11.Z -Działalność obiektów sportowych obejmuje:

* działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.:

* stadiony do gry w piłkę nożną,

* stadiony do gry w krykieta, rugby,

* tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,

* baseny,

* stadiony lekkoatletyczne,

* hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,

* hale bokserskie,

* pola golfowe,

* tory do gry w kręgle,

* pozostałe obiekty sportowe

* organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,

* zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż podklasa 93.13.Z "Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej" obejmuje m.in. działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce, a nie obejmuje m.in. działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się "Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne".

W dziale 93 "usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

I.

93.1 Usługi związane ze sportem

* 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,

* 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,

* 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W dziale 96 "pozostałe usługi indywidualne", mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały:

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

W tym miejscu należy podkreślić, iż grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że świadczy usługi m.in. w zakresie wynajmu hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych sklasyfikowane przez Podatnika w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Stwierdzić należy, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii "wstępu", które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem "wstępu" określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Natomiast obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), wskazuje, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia "gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu" uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na zajęcia np. fitness nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce m.in. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje m.in. usługi wynajmu hali sportowej, boiska sportowego, a także sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy najmu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, klubom sportowym lub innym jednostkom wykupującym czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników.

Ww. usługi zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane zgodnie z PKWiU pod symbolem 93.11.10.0 -"usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Zainteresowanego ww. usługi w powyższym zakresie są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Ponadto, z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż przedmiotem działalności jest także świadczenie innych usług, mających na celu korzystanie z siłowni, na którą Zainteresowany sprzedaje karnety. Ww. usługi zostały sklasyfikowane wg grupowania PKWiU pod symbolem 96.04.10.0 - "usługi związane z poprawą kondycji fizycznej".

Zatem ww. usługi mieszczą się w PKWiU w dziale 96 "pozostałe usługi indywidualne".

W tej sytuacji wskazać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje karnety upoważniające do korzystania z siłowni, a zatem karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty pobierane za korzystanie z urządzeń siłowni, służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń, a więc czynny udział z urządzeń siłowni. Z tych też względów opłaty pobierane za korzystanie z siłowni, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość czynnego korzystania z dostępnych znajdujących się w siłowni.

W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż karnetów do siłowni nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi, o których mowa powyżej, stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje również imprezy sportowo-rekreacyjne, turnieje, zawody za odpłatnością poprzez uczestników (np. poprzez uiszczenie opłaty startowej). Ww. opłata startowa refunduje m.in. koszty związane z turniejem. Zainteresowany ww. czynności sklasyfikowała w grupowaniu PKWiU pod symbolem 93.1 - "usługi związane ze sportem".

Opłata pobierana od uczestników imprez sportowo-rekreacyjnych, zawodów i turniejów, tj. od osób chcących skorzystać z usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jest związana z organizowaniem tych imprez, zawodów i turniejów, i pokrywa koszty tej organizacji (np. eksploatację obiektu, opłaty sędziów i opieki lekarskiej oraz nagród przyznawanych po zakończeniu imprez sportowych, zawodów i turniejów).

Zatem opłata za uczestnictwo w imprezach sportowo-rekreacyjnych, zawodach, czy też turniejach wnoszona przez ich uczestników, jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi na rzecz uczestników. Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Wobec tego uiszczanie przez uczestników imprez sportowo-rekreacyjnych, zawodów i turniejów, tzw. opłaty startowej, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, jest opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę czynności, tj.:

* wynajem hali sportowej, boiska sportowego, sali do ćwiczeń korekcyjnych na podstawie umowy zawartej z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi, klubami sportowymi lub innymi jednostkami wykupującymi czas korzystania z tych obiektów dla swoich pracowników - PKWiU 93.11.10.0 - są opodatkowane preferencyjną stawką podatku - 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy,

* sprzedaż karnetów na siłownię - PKWiU 96.04.10.0, a także

* organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością poprzez uczestników, tzw. opłaty startowe - są opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl