ILPP1/443-1286/10-5/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1286/10-5/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego". Pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. doprecyzowane zostało opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.1 "Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym". Temat projektu: "Zwiększenie potencjału badawczego".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 30 grudnia 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Instytut składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Celem projektu jest zmodernizowanie i doposażenie dwóch pracowni:

* Laboratorium w tym także adaptacja nowego pomieszczenia dla laboratorium,

* Centrum Badań.

Laboratorium wyposażone zostanie w nowoczesny spektrometr wraz z wyposażeniem umożliwiający kompleksowe badanie strukturalnych biomolekuł. Posadowienie planowanego spektrometru wymaga adaptacji nowego pomieszczenia również zaplanowanej w projekcie.

W pracowni krystalograficznej zautomatyzowany zostanie proces krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. W tym celu zakupiony zostanie robot krystalizacyjny wraz z dodatkową aparaturą zwiększającą przepustowość analizy biokrystalograficznej. Odpowiednio zostaną również zmodernizowane potrzebne pomieszczenia.

Projekt swym zasięgiem obejmuje użytkowników, którymi są pracownicy Instytutu oraz współpracująca z Instytutem kadra naukowa z kraju i zagranicy. Projekt zwiększy również potencjał szkoleniowy, którego beneficjentami są studenci szkół wyższych i doktoranci Studium Doktoranckiego Instytutu.

Zmodernizowane i doposażone zaplecze badawcze wymienionych pracowni przyczyni się w znacznym stopniu do pełnego wykorzystania potencjału naukowego oraz konkurencyjności. Instytut wobec innych ośrodków tego typu w Europie i na świecie w kierunku uznawanym za priorytetowy dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju przyczyni się także do polepszenia jakości badań. Infrastruktura badawcza wsparta w ramach omawianego projektu będzie wykorzystywana do realizacji zadań statutowych, projektów badawczych krajowych i międzynarodowych oraz zadań realizowanych w ramach sieci naukowych. Spektrometria i krystalografia stanowią podstawowe narzędzia badawcze wielu pracowni Instytutu, szczególnie tych, które zajmują się badaniem strukturalnych biomolekuł oraz syntezą fragentów kwasów nukleinowych, ich komponentów i analogów. Obie te techniki eksperymentalne wykorzystywane są obecnie do realizacji wielu projektów badawczych w Instytucie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca osiągnie następujące rezultaty:

* powstanie wiele nowych projektów badawczych w dziedzinach chemii bioorganicznej, biologii strukturalnej i medycyny molekularnej,

* inne jednostki badawcze skorzystają na współpracy naukowej z Instytutem,

* wielu młodych naukowców zostanie przeszkolonych w zakresie obsługi i wykorzystania zakupionej aparatury. Szkolenie to będzie miało formę krajowych i międzynarodowych warsztatów lub charakter indywidualny,

* zwiększy się liczba naukowców i studentów wykorzystujących techniki i krystalografii, dzięki istniejącej i planowanej współpracy zespołów Instytutu z innymi ośrodkami w kraju i za granicą,

* powstaną nowe miejsca pracy.

Pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1.

Instytut prowadzi działalność:

a.

statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki naukowe w kraju i za granicą,

b.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w szczególności:

* obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y (Instytut jest operatorem tych sieci), usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze realizowane na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów w pokojach gościnnych, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.

c.

w niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT, jak np. opracowanie recenzji rozpraw doktorskich, refundacje kosztów poniesionych na badanie lekarskie.

2.

Celem projektu jest zmodernizowanie dotychczasowych pomieszczeń zajmowanych przez laboratoria przedstawione w złożonym wniosku, adaptacja nowego pomieszczenia oraz wyposażenie tych laboratoriów w niezbędną, nowoczesną aparaturę badawczą. Aparatura badawcza nabyta w ramach projektu oraz zmodernizowane pomieszczenia służyć będą do badań naukowych realizowanych przez pracowników Instytutu w ramach zadań statutowych oraz w realizowanych projektach badawczych. Z wykorzystaniem omawianej aparatury przeprowadzane będą również szkolenia studentów szkół wyższych i słuchaczy studium doktoranckiego (jednym z zadań statutowych Instytutu jest również prowadzenie studiów doktoranckich) w zakresie poznawania i stosowania nowych technik w procesie krystalizacji białek i kwasów nukleinowych.

3.

Zarówno zmodernizowane pomieszczenia jak i zakupiony sprzęt, aparatura badawcza nabyta w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp.

4.

Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu, tj. na rozwój infrastruktury badawczej.

Jednocześnie w celu uzupełnienia złożonego wniosku Instytut informuje, że zgodnie z planem w ramach realizowanego projektu przewidziane są także roboty dźwigowe. Prace te polegają na montażu podnośnika przy schodach wejściowych do budynku, w którym znajdują się pomieszczenia zaadaptowane na potrzeby laboratorium. Głównym celem montażu podnośnika jest umożliwienie transportu zbiorników ciekłego azotu i ciekłego helu. Media te są niezbędne dla funkcjonowania spektrometrów, które zostaną zainstalowane w zaadaptowanych pomieszczeniach. Zgodnie z założeniami projektu, konstrukcja tego podnośnika umożliwia nie tylko transport wyżej wymienionych zbiorników, lecz również osób niepełnosprawnych. Podnośnik będzie posiadał zabezpieczenie, które uniemożliwi korzystanie z niego przez osoby postronne. Łączny koszt brutto montażu podnośnika stanowi 0,48% wszystkich kosztów brutto realizowanego projektu.

Dodać przy tym należy, że schody przy których zlokalizowany jest podnośnik są schodami wejściowymi do budynku, w którym adoptowane jest pomieszczenie dla oraz do budynku, w którym mieści się sala konferencyjna. Sala wykorzystywana jest na własne potrzeby Instytutu np. organizacja seminariów, konferencji naukowych i innych podobnych spotkań. W miarę możliwości wynajmowana jest także na podobne cele innym podmiotom. Umożliwienie skorzystania z podnośnika osobie niepełnosprawnej przychodzącej do wspomnianych budynków jest bardzo dużym dla niej ułatwieniem. Jednak głównym celem montażu podnośnika jest dokonywanie nim transportu ww. gazów niezbędnych do prac laboratoryjnych pracowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut będzie miał prawo do odliczania - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego" finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego".

Dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług i dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć skierowanych na rozwój infrastruktury badawczej. Poprzez poprawę i rozwój infrastruktury Instytutu zwiększy się jakość prowadzonych badań. Przyczyni się także do wzrostu konkurencyjności nauki polskiej w kierunku uznawanym za priorytetowy dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Natomiast poprzez aplikacyjny charakter omawianych badań Instytut stanie się również atrakcyjny dla gospodarki. Unowocześnienie infrastruktury badawczej Instytutu, a co za tym idzie zwiększenie efektywności prowadzonych badań naukowych w istotny sposób wpłynie na współpracę naukową z ośrodkami naukowo-badawczymi w kraju i za granicą.

W piśmie z dnia 14 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że Instytut utrzymuje swoje stanowisko, iż nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego".

Instytut nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Nie będzie także udostępniał odpłatnie zmodernizowanych pomieszczeń, aparatury oraz innych urządzeń pozyskanych w realizowanym projekcie. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód. Zainteresowany podkreśla również, że otrzymane dofinansowanie nie ma charakteru cenotwórczego, a więc nie ma w tej sytuacji zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Treść cyt. wyżej przepisów wskazuje, iż:

1.

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

2.

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Jak wynika z powyższego odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 ustawy. W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z powołanego wyżej przepisu art. 90 wynika, że obowiązek jego zastosowania ma miejsce wówczas, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu do konkretnej sprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej. Natomiast nie ma zastosowania gdy zakupy są związane tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacji na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.1 "Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym". Temat projektu: "Zwiększenie potencjału badawczego". Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 30 grudnia 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Celem projektu jest zmodernizowanie i doposażenie dwóch pracowni:

* Laboratorium w tym także adaptacja nowego pomieszczenia dla laboratorium,

* Centrum Badań.

Laboratorium wyposażone zostanie w nowoczesny spektrometr wraz z wyposażeniem umożliwiający kompleksowe badanie strukturalnych biomolekuł. Posadowienie planowanego spektrometru wymaga adaptacji nowego pomieszczenia również zaplanowanej w projekcie. W pracowni krystalograficznej zautomatyzowany zostanie proces krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. W tym celu zakupiony zostanie robot krystalizacyjny wraz z dodatkową aparaturą zwiększającą przepustowość analizy biokrystalograficznej. Odpowiednio zostaną również zmodernizowane potrzebne pomieszczenia.

Projekt swym zasięgiem obejmuje użytkowników, którymi są pracownicy Instytutu oraz współpracująca z Instytutem kadra naukowa z kraju i zagranicy. Projekt zwiększy również potencjał szkoleniowy, którego beneficjentami są studenci szkół wyższych i doktoranci Studium Doktoranckiego Instytutu.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca osiągnie następujące rezultaty:

* powstanie wiele nowych projektów badawczych w dziedzinach chemii bioorganicznej, biologii strukturalnej i medycyny molekularnej,

* inne jednostki badawcze skorzystają na współpracy naukowej z Instytutem,

* wielu młodych naukowców zostanie przeszkolonych w zakresie obsługi i wykorzystania zakupionej aparatury. Szkolenie to będzie miało formę krajowych i międzynarodowych warsztatów lub charakter indywidualny,

* zwiększy się liczba naukowców i studentów wykorzystujących techniki i krystalografii, dzięki istniejącej i planowanej współpracy zespołów Instytutu z innymi ośrodkami w kraju i za granicą,

* powstaną nowe miejsca pracy.

Instytut prowadzi m.in. działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowane przez Instytut czy inne jednostki naukowe w kraju i za granicą.

Celem projektu jest zmodernizowanie dotychczasowych pomieszczeń zajmowanych przez laboratoria, adaptacja nowego pomieszczenia oraz wyposażenie tych laboratoriów w niezbędną nowoczesną aparaturę badawczą. Aparatura badawcza nabyta w ramach projektu oraz zmodernizowane pomieszczenia służyć będą do badań naukowych realizowanych przez pracowników Instytutu w ramach zadań statutowych oraz w realizowanych projektach badawczych. Z wykorzystaniem omawianej aparatury przeprowadzane będą również szkolenia studentów szkół wyższych i słuchaczy studium doktoranckiego (jednym z zadań statutowych Instytutu jest również prowadzenie studiów doktoranckich) w zakresie poznawania i stosowania nowych technik w procesie krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. Zarówno zmodernizowane pomieszczenia jak i zakupiony sprzęt, aparatura badawcza nabyta w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego, a więc nie ma zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu, tj. na rozwój infrastruktury badawczej.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zaznaczył, że nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Nie będzie także udostępniał odpłatnie zmodernizowanych pomieszczeń, aparatury oraz innych urządzeń pozyskanych w realizowanym projekcie. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

W analizowanej sprawie Instytut wskazał, iż infrastruktura badawcza wsparta w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywana do realizacji zadań statutowych, projektów badawczych krajowych i międzynarodowych oraz zadań realizowanych w ramach sieci naukowych. Powyższa działalność statutowa i naukowo-badawcza wyłączona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dokonane zakupy nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) - naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego" finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Ponadto należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, że nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu.

Odnosząc się do powyższego tut. Organ wskazuje, że w przypadku zmiany w przyszłości przeznaczenia nabytych towarów (tekst jedn.: sprzętu (aparatury), materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu) należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy (zwłaszcza unormowania art. 91 ust. 7-7d ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1-6 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego (z uwzględnieniem uregulowań art. 90).

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności nie analizowano czy działalność naukowo-badawcza jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zwiększenie potencjału badawczego". Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 28 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-1286/10-4/KŁ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl