ILPP1/443-1271/09-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1271/09-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia jest podmiotem działającym w strukturze organizacyjnej Partnera - Archidiecezji X. w projekcie pn. "Wzmocnienie roli...". Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non-profit.

Liderem projektu jest Powiat X., który reprezentuje wszystkich partnerów działających na zasadzie pisemnego porozumienia. Partnerzy projektu to: jednostki samorządu terytorialnego (Powiat i Gminy). Lider - Powiat X. zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim w X. na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Udział Archidiecezji w projekcie polega na remoncie oraz rewitalizacji zabytkowych kościołów zlokalizowanych w 17 parafiach.

W tym celu parafie zabezpieczają środki finansowe dla wykonawców, którzy będą zakontraktowani zgodnie z prawem zamówień publicznych. Umowy z wykonawcami będą zawierać samodzielnie poszczególne parafie i one będą fakturowane przez wykonawców. Roboty budowlane i usługi będą opodatkowane 22% stawką VAT. Po zrealizowaniu zapłat parafie uzyskają 75% refundacji poniesionych kosztów. Każda parafia jest osobą prawną, nieprowadzącą działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zdecydowana większość zakupów towarów i usług dotycząca realizacji projektu będzie fakturowana na Lidera projektu. Na Wnioskodawcę są fakturowane jedynie towary i usługi dotyczące przygotowania projektu (np. dokumentacje techniczne) i wstępnej realizacji projektu, do których ze względu na wartość nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafii przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w projekcie, ponieważ w zał. 4 pkt 15 do ustawy usługi wykonywane przez duchownych i związki wyznaniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług, a zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatek naliczony w fakturach wystawionych dla Parafii nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w strukturze organizacyjnej Partnera - Archidiecezji X. w projekcie pn. "Wzmocnienie roli...". Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non-profit. Jednym z partnerów jest Archidiecezja. Udział Archidiecezji w projekcie polega na remoncie oraz rewitalizacji zabytkowych kościołów zlokalizowanych w 17 parafiach. w tym celu parafie zabezpieczają środki finansowe dla wykonawców, którzy będą zakontraktowani zgodnie z prawem zamówień publicznych. Umowy z wykonawcami będą zawierać samodzielnie poszczególne parafie i one będą fakturowane przez wykonawców. Roboty budowlane i usługi będą opodatkowane 22% stawką VAT. Po zrealizowaniu zapłat parafie uzyskają 75% refundacji poniesionych kosztów. Każda parafia jest osobą prawną, nieprowadzącą działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zdecydowana większość zakupów towarów i usług dotycząca realizacji projektu będzie fakturowana na Lidera projektu. Na Wnioskodawcę są fakturowane jedynie towary i usługi dotyczące przygotowania projektu (np. dokumentacje techniczne) i wstępnej realizacji projektu, do których ze względu na wartość nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowe jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, poprzez dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. "Wzmocnienie roli...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl