ILPP1/443-127/14-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-127/14-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportu w postaci składników majątku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportu w postaci składników majątku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej: Wnioskodawca albo..) będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wchodzącym w skład Grupy X. Jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest inna spółka z Grupy X, Y Sp.J. (dalej: Sp.J.), która również jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sp.J. jest właścicielem majątku obejmującego, w szczególności środki trwałe, znaki towarowe, zarejestrowane w urzędzie patentowym i objęte prawami ochronnymi w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r., Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1410 z późn. zm.), wykorzystywane przez Sp.J. do prowadzenia działalności gospodarczej (dalej: Składniki Majątkowe).

W ramach rozważanej restrukturyzacji, Wnioskodawca nabędzie od Sp.J. w drodze wkładu niepieniężnego posiadane przez Sp.J. Składniki Majątkowe. Za dokonany aport Składników Majątkowych, Wnioskodawca wyda Spółce akcje w podwyższonym kapitale zakładowym.

Przedmiotowa transakcja aportu Składników Majątkowych będzie podlegała VAT, tj. dostawa poszczególnych towarów lub świadczenie usług (np. przeniesienie własności znaków towarowych) będzie rozliczona dla celów VAT według właściwej dla danego składnika stawki. Wnioskodawca przewiduje, że w większość przypadków aport Składników Majątkowych będzie opodatkowany według podstawowej stawki VAT 23%. Dostawa części Składników Majątkowych (np. nieruchomości) może być zwolniona od VAT.

Nabycie przez Wnioskodawcę Składników Majątkowych, które będę wniesione przez Sp.J. w ramach aportu związane będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje w przyszłości zbywać lub odpłatnie udostępniać (np. licencjonować) Składniki Majątkowe.

Z pisma z dnia 25 kwietnia 2014 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że:

1. Składniki Majątkowe, mające być przedmiotem aportu, o których mowa w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

2. Składniki Majątkowe, o których mowa w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, będą wykorzystywane w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - tj. nabycie nie jest związane: (i) z czynnościami podlegającymi wyłączeniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani (ii) z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Sp.J. faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Składników Majątkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Sp.J. faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Składników Majątkowych.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego.

Z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług, i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych.

W szczególności, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a cytowanego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że:

* prawo do odliczenia przysługuje tylko podatnikowi,

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi tylko w zakresie, w jakim nabyte towary bądź usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a w konsekwencji jest podatnikiem w rozumieniu, art. 15 ustawy o VAT. Jednocześnie wniesione aportem Składniki Majątkowe będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przykładowo Wnioskodawca może zarządzać tymi prawami i czerpać z nich korzyści poprzez:

* oddawanie Składników Majątkowych do odpłatnego korzystania,

* zbywanie wszystkich lub tylko niektórych Składników Majątkowych do innych podmiotów.

Wymienione wyżej czynności stanowić będą odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT stanowią czynności opodatkowane.

W tym kontekście wystąpi związek pomiędzy nabyciem Składników Majątkowych w ramach aportu, a ich dalszym wykorzystaniem w transakcjach opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem w drodze wkładu niepieniężnego Składników Majątkowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Sp.J. faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia w formie aportu Składników Majątkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, Nr 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Jednakże ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

(uchylony),

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

(uchylony),

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności,

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

6.

(uchylony),

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z analizy zarówno przywołanych regulacji prawnych, jak i całokształtu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatek od towarów i usług ze względu na jego konstrukcję, tzn. opodatkowanie wartości dodanej na poszczególnych etapach obrotu gospodarczego, jest podatkiem sformalizowanym i prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest nieograniczone. Podstawę do odliczenia podatku naliczonego mogą stanowić bowiem wyłącznie dokumenty wymienione w ustawie, przy czym dokumenty te muszą spełniać wymogi określone w ustawie i rozporządzeniu wykonawczym do niej. Podstawowym dokumentem wystawianym, zgodnie z art. 106 ustawy, przez podatników podatku od towarów i usług są faktury. Są one dokumentami, którymi czynni podatnicy tego podatku dokumentują swoją sprzedaż, przez którą stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie jest jednak związane tylko z otrzymaniem faktury, choćby od strony formalnej poprawnej, bowiem przysługuje ono w związku z nabyciem towarów i usług. Uprawnienie to może dotyczyć wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane. Samo posiadanie faktury nie tworzy bowiem prawa do odliczenia podatku na niej wykazanego. Przysługuje ono tylko wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 108 ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ten nie wskazuje, że samo bezzasadne wykazanie podatku w fakturze rodzi obowiązek podatkowy, lecz kreuje obowiązek zapłaty podatku wykazanego w fakturze w oderwaniu od zakresu podmiotowego opodatkowania i regulacji dotyczących obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego.

Z kolei, jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca powiązał podatek naliczony z nabyciem towaru lub usługi, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem. Istota podatku od towarów i usług polega zatem na tym, że po stronie zbywcy występuje obowiązek zadeklarowania i zapłaty podatku należnego od towarów lub usług dostarczonych nabywcy, a u nabywcy powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tym związanego. Tę istotę podatku wyprowadzić można z szeregu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących zakresu opodatkowania, definicji podatnika, obowiązku podatkowego tudzież zasad odliczenia i zwrotu podatku. Z tych też względów, samo wykazanie na fakturze i uiszczenie podatku na podstawie art. 108 ustawy, nie powoduje po stronie nabywcy tej faktury uprawnienia do odliczenia podatku z niej wynikającego.

Należy również wskazać, że na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego odnoszą się do nabycia samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów dotyczących odliczania podatku naliczonego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

1.

odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

2.

towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Z kolei, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego - w zależności od tego co jest jego przedmiotem - spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci środków trwałych do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy

do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast, gdy przedmiotem aportu jest świadczenie usług w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych (znaków towarowych) na rzecz otrzymującego aport, mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, że z odpłatnością za dane świadczenie mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wchodzącym w skład Grupy X. Jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest inna spółka z Grupy, Spółka Jawna, która również jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka Jawna jest właścicielem majątku obejmującego, w szczególności środki trwałe, znaki towarowe, zarejestrowane w urzędzie patentowym i objęte prawami ochronnymi w rozumieniu ustawy - Prawo własności przemysłowej, wykorzystywane przez Spółkę Jawną do prowadzenia działalności gospodarczej (dalej: Składniki Majątkowe).

W ramach rozważanej restrukturyzacji, Wnioskodawca nabędzie od Spółki Jawnej w drodze wkładu niepieniężnego posiadane przez Spółkę Jawną Składniki Majątkowe. Za dokonany aport Składników Majątkowych, Wnioskodawca wyda Spółce akcje w podwyższonym kapitale zakładowym.

Przedmiotowa transakcja aportu Składników Majątkowych będzie podlegała VAT, tj. dostawa poszczególnych towarów lub świadczenie usług (np. przeniesienie własności znaków towarowych) będzie rozliczona dla celów VAT według właściwej dla danego składnika stawki. Wnioskodawca przewiduje, że w większości przypadków aport Składników Majątkowych będzie opodatkowany według podstawowej stawki VAT 23%. Dostawa części Składników Majątkowych (np. nieruchomości) może być zwolniona od VAT.

Nabycie przez Wnioskodawcę Składników Majątkowych, które będę wniesione przez Spółkę Jawną, w ramach aportu związane będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje w przyszłości zbywać lub odpłatnie udostępniać (np. licencjonować) Składniki Majątkowe.

Składniki Majątkowe, mające być przedmiotem aportu, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Składniki Majątkowe, o których mowa w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, będą wykorzystywane w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - tj. nabycie nie jest związane: z czynnościami podlegającymi wyłączeniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług ani z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport Składników Majątkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - nie natomiast do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano wyżej, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku - art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze. Natomiast transakcja właściwie nie podlega opodatkowaniu albo korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że czynność wniesienia aportem środków trwałych i znaków towarowych będzie podlegała VAT, tj. dostawa poszczególnych towarów lub świadczenie usług (np. przeniesienie własności znaków towarowych) będzie rozliczona dla celów VAT według właściwej dla danego składnika stawki. Wnioskodawca przewiduje, że w większości przypadków aport Składników Majątkowych będzie opodatkowany według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%. Dostawa części Składników Majątkowych (np. nieruchomości) może korzystać ze zwolnienia od VAT. Nabycie przez Wnioskodawcę Składników Majątkowych, które będę wniesione przez Spółkę Jawną, w ramach aportu związane będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabycie nie będzie związane z czynnościami podlegającymi wyłączeniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług ani z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie wniesionych w formie aportu Składników Majątkowych. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, a nabyte towary i usługi będą służyły Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. jak stwierdza Wnioskodawca ich "nabycie nie jest związane: (i) z czynnościami podlegającymi wyłączeniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani (ii) z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Y Sp.J. faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Składników Majątkowych, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy oraz art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl