ILPP1/443-126/09-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-126/09-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej czynności zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej czynności zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starosta XZX - działając w imieniu Skarbu Państwa i wykonując zadanie z zakresu administracji rządowej, w oparciu o Zarządzenie Nr (...) Wojewody XXX z dnia 1X grudnia 200X r. w sprawie zamiany nieruchomości, aktem notarialnym Repetytorium A (...) z dnia 2X grudnia 200X r. - dokonał transakcji zamiany. Do zamiany nieruchomości gruntowej zastosowane zostały - stosownie do art. 604 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - przepisy o sprzedaży. Wnioskodawca wystawił w dniu 2X grudnia 200X r. fakturę VAT Nr (...) o wartości 3.236.660,00 zł, w której do wartości netto 2.653.000,00 zł, został doliczony podatek VAT w stawce 22%, w kwocie 583.660,00 zł.

Z kolei XYYX S.A. wystawiła fakturę VAT Nr (...) z dnia 2X grudnia 200X r. na wartość 1.262.700,00 zł. w której do wartości netto 1.035.000,00 zł, doliczyła podatek VAT w wysokości 22%, w kwocie 227.700,00 zł.

Po stronie Wnioskodawcy powstał obowiązek odprowadzenia do Urzędu Skarbowego należnego podatku VAT w wysokości 583.660,00 zł.

Nabyta przez Wnioskodawcę nieruchomość docelowo ma zostać przekazana w trwały zarząd dla Prokuratury Rejonowej w YYX w drodze decyzji administracyjnej. Stosownie bowiem do treści art. 115 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) tylko forma trwałego zarządu może być zastosowana przy przekazaniu nieruchomości państwowej jednostce budżetowej jaką jest YYX.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynikającego z faktury Nr (...) o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze Nr (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupiona nieruchomość nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi natomiast ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, iż czynności wykonywane przez organy władzy publicznej, urzędy obsługujące te organy lub jednostki samorządu terytorialnego są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy realizowane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi natomiast art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie gospodarki nieruchomościami. Ponadto - stosownie do treści ust. 4 powołanego przepisu - ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. W myśl natomiast art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej. A w celu wykonywania zadań - jak wynika z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Rada powiatu - jak stanowi art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym - jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Z kolei zarząd powiatu - stosownie do treści art. 33 ww. ustawy - wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Zadaniem starosty - co wynika z art. 34 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym - jest organizowanie pracy zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kierowanie bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentowanie powiat na zewnątrz.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Jak stanowi ust. 2 powołanego przepisu, ww. przepis stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy, zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60 oraz art. 60a, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

W myśl natomiast art. 37 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny.

Artykuł 43 ust. 1 cyt. ustawy, wskazuje natomiast, iż trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę. Jak stanowi ust. 5 powołanego przepisu, nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 44 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas oznaczony lub nieoznaczony. A w myśl art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ (tzn. starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub organ wykonawczy gminy, powiatu lub województwa w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego) w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Przytoczone regulacje wskazują, iż nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości osób fizycznych lub osób prawnych. Podmiotami gospodarującymi zasobami nieruchomości są starostowie. Powyższe zadanie wykonują w zakresie administracji rządowej, a dla jego ważności wymagana jest zgoda Wojewody. Zbycie nieruchomości - jeżeli następuje w drodze zamiany lub darowizny - możliwe jest w drodze bezprzetargowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Starosta, działając w imieniu Skarbu Państwa wykonał zadanie z zakresu administracji rządowej - oparte na Zarządzeniu Wojewody XXX Nr (...) - polegające na zamianie nieruchomości. Do zamiany nieruchomości gruntowej zastosowane zostały przepisy ustawy - Kodeks cywilny odnoszące się do sprzedaży. Wnioskodawca wystawił w dniu 2X grudnia 200X r. fakturę VAT Nr (...) o wartości 3.236.660,00 zł, w której do wartości netto 2.653.000,00 zł, został doliczony podatek VAT w stawce 22%, w kwocie 583.660,00 zł, dokumentującej sprzedaż nieruchomości. Dnia 2X grudnia 200X r. wystawiona została na rzecz Wnioskodawcy faktura VAT Nr (...) dokumentująca nabycie nieruchomości. Przedmiotowa faktura zawierała podatek od towarów i usług w kwocie 227.000 zł. Nieruchomość nabyta zostanie przekazana w trwały zarząd innej jednostce budżetowej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny sprawy, wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego wynikającego z faktury (...), o kwotę podatku naliczonego określonego fakturą VAT (...), dokumentującą nabycie nieruchomości przeznaczonej do oddania w trwały zarząd innej jednostce budżetowej. Przekazanie w trwały zarząd nastąpi na podstawie decyzji administracyjnej, a nie wskutek czynności opartej na umowie cywilnoprawnej. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa albo jednostek samorządu terytorialnego oddaje się bowiem w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i ust. 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości w trwały zarząd odpowiednim jednostkom organizacyjnym wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter tej czynności. W konsekwencji czynność ta nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w sytuacji, gdy naliczony podatek VAT związany jest z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Przesłanką pozwalającą na dokonanie obniżenia jest także związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Brak powyższego w analizowanej sprawie oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego powstałego na skutek dostawy nieruchomości o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia nieruchomości będącej przedmiotem oddania w trwały zarząd innej jednostce budżetowej.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl