ILPP1/443-1259/10-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1259/10-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Biura Geodezji, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu: 1 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu: 23 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 kwietnia 2010 r. Sejmik Województwa podjął Uchwałę, mocą której postanowił o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji.

Tytułem następstwa prawnego nowoutworzona jednostka budżetowa przejęła z dniem 1 lipca 2010 r. nieruchomości, majątek ruchomy, a także należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego. W wykonaniu powyższej uchwały zakład budżetowy - Wojewódzkie Biuro Geodezji, wobec zakończenia z dniem 30 czerwca 2010 r. działalności w formie zakładu budżetowego, złożyło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 informujące o ustaniu bytu prawnego oraz zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z.

Jednostka budżetowa - Wojewódzkie Biuro Geodezji złożyło zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, z dniem 30 czerwca 2010 r. zamknięty został rachunek bieżący zakładu i księgi rachunkowe, zaś środki finansowe pozostałe na rachunku bankowym zakładu, odprowadzone zostały na rachunek dochodów budżetu Województwa. W terminie trzech miesięcy od dnia likwidacji zakładu, sporządzony został bilans, na podstawie którego nowopowstała jednostka przejęła należności i zobowiązania oraz kontynuuje wykonywanie zadań w takim samym zakresie jak zakład budżetowy.

W piśmie uzupełniającym z dnia 21 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

1.

zarówno zakład budżetowy, jak i jednostka budżetowa wykonuje zgodnie ze statutem następujące zadania:

a.

określone ustawami zadania o charakterze wojewódzkim w zakresie prac geodezyjnych, kartograficznych, urządzeniowo - rolnych i projektowych, w tym prace scaleniowo - wymienne,

b.

zadania z zakresu geodezji i kartografii, przypisane ustawowo marszałkowi województwa,

c.

prace geodezyjne i kartograficzne, określone w ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w innych aktach prawnych, służące realizacji zadań o charakterze wojewódzkim, w tym pełną obsługę geodezyjno - kartograficzną prac związanych z inwestycjami i gospodarką nieruchomościami województwa oraz prace geodezyjno - kartograficzne dla zadań leżących w zakresie wszystkich wojewódzkich jednostek organizacyjnych.

Biuro wykonuje również zadania i usługi w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz sporządzania opinii o pochodzeniu gleb, na zlecenie osób fizycznych i prawnych.

Zakład budżetowy wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione od podatku.

Jednostka budżetowa wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z dniem 1 października 2010 r. Biuro działające już jako jednostka budżetowa, przejęło część zadań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego - Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Od października 2010 r. Biuro prowadzi szkolenia geodezyjne, które w roku 2010 były zwolnione od podatku VAT, a obecnie podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.

2.

do dnia 30 czerwca 2010 r. Biuro działające w formie zakładu budżetowego dokonywało odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną w całości, a w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - w części obliczonej za pomocą proporcji sprzedaży. Wstępna proporcja określona na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosiła 29%. Od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku, Biuro nie odliczało podatku VAT.

Począwszy od 1 lipca 2010 r., w związku z wątpliwościami, dotyczącymi rozliczenia podatku VAT po przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, Biuro wyodrębnia kwoty podatku naliczonego jednoznacznie związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i nie stosuje proporcjonalnego rozliczania kwot podatku naliczonego.

Rzeczywista proporcja sprzedaży obliczona za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2010 r. wyniosła 39%, natomiast obliczona za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. wyniosła 33%.

Biuro w okresie działania w formie zakładu budżetowego dokonywało zakupów środków trwałych związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną i w odniesieniu do zakupów tych środków o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł dokonywało korekty rocznej dotyczącej 1/5 części podatku naliczonego.

Ostatnich zakupów środków trwałych, do których zastosowano odliczenie podatku VAT według proporcji sprzedaży, dokonano w roku 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowi zakończenie działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy podatek VAT naliczony w fakturach VAT dotyczących zakupionych towarów i usług, wystawionych na zakład budżetowy i odliczony procentowo według proporcji wstępnej, należy rozliczyć na podstawie art. 91 ww. ustawy korektą roczną według proporcji obliczonej dla zakończonego roku podatkowego w deklaracji składanej przez nowopowstałą jednostkę za styczeń 2011 r. oraz czy jednostka budżetowa powinna kontynuować korekty dokonywane w okresie 5 - letnim w odniesieniu do zakupionych przez zakład budżetowy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 935 z późn. zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego i w myśl ust. 2 można proporcjonalnie rozliczyć kwoty podatku naliczonego podlegające odliczeniu od kwoty podatku należnego.

W ocenie Wnioskodawcy na podstawie art. 91 ust. 3 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym Biuro dokonywało odliczenia podatku naliczonego według proporcji wstępnej, ma ono obowiązek dokonania korekty w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, z tym, że w odniesieniu do zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł, Biuro powinno kontynuować korekty dokonywane w ciągu 5 kolejnych lat, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy.

Zainteresowany uważa, że zmiany organizacyjno - prawne po jego stronie nie są zakończeniem działalności gospodarczej, o jakim mowa w art. 91 ust. 3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Ponadto, w myśl art. 9 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Artykuł 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Nadmienia się, iż zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych, prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy, o której mowa w art. 1.

Zakłady budżetowe likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu (...) (art. 88 ust. 2 tej ustawy).

Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego - zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy, przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych - przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowoutworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Nadto, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno - prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Samorządowe zakłady budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 2 ww. ustawy).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu będzie podlegał zakład budżetowy w jednostkę budżetową, będą miały zastosowanie powołane wyżej przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształceń komunalnych zakładów budżetowych. Zatem nowoutworzona jednostka budżetowa - jako sukcesor praw i obowiązków - wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu budżetowego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 27 kwietnia 2010 r. Sejmik Województwa podjął Uchwałę, mocą której postanowił o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Wojewódzkie Biuro Geodezji w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pod taką samą nazwą. Tytułem następstwa prawnego nowoutworzona jednostka budżetowa przejęła z dniem 1 lipca 2010 r. nieruchomości, majątek ruchomy, a także należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego. W wykonaniu powyższej uchwały zakład budżetowy - Wojewódzkie Biuro Geodezji, wobec zakończenia z dniem 30 czerwca 2010 r. działalności w formie zakładu budżetowego, złożyło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 informujące o ustaniu bytu prawnego oraz zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z.

Jednostka budżetowa - Wojewódzkie Biuro Geodezji złożyło zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, z dniem 30 czerwca 2010 r. zamknięty został rachunek bieżący zakładu i księgi rachunkowe, zaś środki finansowe pozostałe na rachunku bankowym zakładu, odprowadzone zostały na rachunek dochodów budżetu Województwa. W terminie trzech miesięcy od dnia likwidacji zakładu, sporządzony został bilans, na podstawie którego nowopowstała jednostka przejęła należności i zobowiązania oraz kontynuuje wykonywanie zadań w takim samym zakresie jak zakład budżetowy.

Jak wynika z pisma uzupełniającego, zakład budżetowy wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione od podatku. Natomiast, jednostka budżetowa wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu.

Z dniem 1 października 2010 r. Biuro działające już jako jednostka budżetowa, przejęło część zadań zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego - Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Od października 2010 r. Biuro prowadzi szkolenia geodezyjne, które w roku 2010 były zwolnione od podatku VAT, a obecnie podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.

Do dnia 30 czerwca 2010 r. Biuro działające w formie zakładu budżetowego dokonywało odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną w całości, a w odniesieniu do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - w części obliczonej za pomocą proporcji sprzedaży. Wstępna proporcja określona na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosiła 29%. Od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku, Biuro nie odliczało podatku VAT.

Począwszy od 1 lipca 2010 r., w związku z wątpliwościami, dotyczącymi rozliczenia podatku VAT po przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, Biuro wyodrębnia kwoty podatku naliczonego jednoznacznie związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i nie stosuje proporcjonalnego rozliczania kwot podatku naliczonego.

Rzeczywista proporcja sprzedaży obliczona za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2010 r. wyniosła 39%, natomiast obliczona za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. wyniosła 33%.

Biuro w okresie działania w formie zakładu budżetowego dokonywało zakupów środków trwałych związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną i w odniesieniu do zakupów tych środków o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł dokonywało korekty rocznej dotyczącej 1/5 części podatku naliczonego.

Ostatnich zakupów środków trwałych, do których zastosowano odliczenie podatku VAT według proporcji sprzedaży, dokonano w roku 2009.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych skutkuje uznaniem jednostki budżetowej za kontynuatora wstępującego we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu.

Zatem Wnioskodawca, będący następcą prawnym zlikwidowanego zakładu budżetowego, zobowiązany jest w deklaracji podatkowej za miesiąc styczeń 2011 r. do dokonania korekty rocznej - stosownie do art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy - podatku VAT naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupionych towarów i usług, wystawionych na zakład budżetowy i odliczony procentowo według proporcji wstępnej. Oznacza to, że Zainteresowany winien kontynuować korekty dokonywane w okresie 5 - letnim w odniesieniu do zakupionych przez zakład budżetowy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł, pod warunkiem, że nie są to nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl