ILPP1/443-1258/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1258/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2009 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie x jest od lutego 2009 r. organizacją pożytku publicznego, która posiada osobowość prawną i jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr 0000062210. Główny Urząd Statystyczny zakwalifikował działalność Stowarzyszenia wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2004) pod numerem 9133Z - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana, wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) pod numerem 9499Z - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Statutową działalnością Stowarzyszenia jest:

* prowadzenie schroniska dla zwierząt zapewniając bezdomnym zwierzętom opiekę w porozumieniu z właściwymi organami samorządu terytorialnego,

* kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt jako dobra ogólno-społecznego,

* działania na rzecz właściwego i humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz zapewnienia im niezbędnych warunków bytowania,

* krzewienie wśród społeczeństwa idei umiłowania przyrody oraz ochrony środowiska, a zwłaszcza świata zwierząt,

* inicjowanie i popieranie działalności profilaktyczno-edukacyjnej,

* w celach realizacji przepisów ustawy o ochronie zwierząt współdziałanie z inspekcją weterynaryjną, organami administracji rządowej, samorządem terytorialnym, lekarsko-weterynaryjnym oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi, których statutowym celem jest ochrona zwierząt.

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt. Zainteresowany prowadzi działalność statutową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) w formach przewidzianych w ustawie, tj. działalność nieodpłatną pożytku publicznego i działalność odpłatną pożytku publicznego. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności (prowadzenie schroniska dla zwierząt). Zgodnie z art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stąd też zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego i zgodnie z celami statutowymi Stowarzyszenie współdziała z gminami na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej. Współpraca ta polega na:

* wyłapywaniu i transporcie zwierząt do schroniska,

* karmieniu, pielęgnacji zwierząt,

* zapewnieniu odpowiedniej opieki i warunków bytowych zwierzętom zgodnie z obowiązującymi przepisami,

* przygotowaniu zwierząt do adopcji.

Za wymienione wyżej usługi Stowarzyszenie pobiera wynagrodzenie, które w całości przeznacza na utrzymanie tych zwierząt w schronisku. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług na rzecz osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że usługi świadczone przez stowarzyszenia i organizacje objęte są zakresem działu PKWiU 91.33 "usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę można przykładowo zakwalifikować też w innym grupowaniu niż dział 91.33.

Do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), w związku z tym usługi opisane we wniosku ORD-IN świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz gmin można przykładowo umieścić w grupowaniu:

* PKWiU 01.42 - "usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt" (np. prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt, zapewnienie schroniska, jedzenia, przygotowanie do adopcji).

* PKWiU 93.05 - "usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (np. wyłapywanie i transport dla schroniska bezpańskich zwierząt).

Niemniej jednak usługi świadczone przez Zainteresowanego opisane we wniosku i zgodne ze stanem faktycznym są świadczone w ramach działalności statutowej, więc powinny podlegać zgodnie z PKWiU grupowaniu w dziale 91.33.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi (wyłącznie statutowe) świadczone na rzecz gmin korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi statutowe świadczone na rzecz gmin korzystają ze zwolnienia od podatku VAT opisanego w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie w ramach swoich działań statutowych prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego polegającą na prowadzeniu schroniska dla bezdomnych zwierząt. w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego i zgodnie z celami statutowymi Wnioskodawca współdziała z gminami na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Stowarzyszenie z tytułu odpłatnie świadczonych usług pobiera wynagrodzenie, które w całości przeznacza na utrzymanie zwierząt w schronisku. Wnioskodawca informuje, iż nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowany wskazał, iż usługi, o których mowa w pytaniu, świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz gmin zostały zakwalifikowane do PKWiU 91.33 "usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 10 tego załącznika, tj. w "wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU 91 - "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast usługi, świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 10 załącznika nr 4, ich nie obejmuje.

Podkreślenia wymaga, iż ww. zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte wszystkie czynności wykonywane przez organizacje członkowskie w ramach działalności statutowej, lecz wyłącznie usługi zaliczane do symbolu PKWiU 91.

Zatem, jeśli Wnioskodawca wykonuje usługi statutowe, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91, to w tej części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, Wnioskodawca informuje, iż zaklasyfikowanie Stowarzyszenia do działu PKD 91 nie wyklucza zaliczenia usług świadczonych przez tą organizację - zgodne z charakterem wykonywanych czynności - w grupowaniu innym niż objęte działem PKWiU 91. Zainteresowany wskazuje, że usługi opisane we wniosku ORD-IN świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz gmin można przykładowo umieścić w grupowaniu: PKWiU 01.42 "usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt" oraz PKWiU 93.05 - "usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

W poz. 135 tego załącznika wymieniono "usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt" - PKWiU ex 01.4. Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z wyżej cyt. przepisu wynika, iż schroniska dla zwierząt sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.4 zostały wyłączone z opodatkowania 7% stawką podatku VAT. Stąd też podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również dla świadczonych usług PKWiU mieszczące się w grupowaniu 93.05 - "usługi pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane", które to czynności w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie zostały objęte obniżoną stawką lub zwolnieniem od opodatkowania, wobec tego także podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

Reasumując, jeżeli usługi (wyłącznie statutowe) świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz gmin, sklasyfikowane są w dziale PKWiU 91 "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane", to wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT (poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy).

Należy jednak wskazać, iż w sytuacji gdy świadczone usługi związane z działalnością schroniska dla zwierząt są sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU 01.4 "usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt" oraz 93.05 "usługi pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane", to wówczas podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie istotne jest, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl