ILPP1/443-1253/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1253/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 16 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł.". w dniu 16 grudnia 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz określenie Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe w Ł. planuje pozyskać środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł.". Jest to kontynuacja projektu rozpoczętego w roku 2008. Zakończenie inwestycji planuje się na rok 2010. Beneficjentem rozpoczętej inwestycji jest Powiat Ł.

Realizacja projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł." obejmuje lata 2008 - 2010.

Prace termomodernizacyjne obejmują następujące obiekty:

* budynek I Liceum Ogólnokształcącego (...)

* Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr X, Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, (...)

* budynek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych (...)

* nowa siedziba Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ł., (...)

* budynek administracyjny Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ł., (...).

W roku 2008 poniesiono następujące wydatki w związku z powyższym projektem:

a.

budynek i Liceum Ogólnokształcącego,

* audyt energetyczny: 3.660,00 zł.

b.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr X, Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego im. t k w Ł,

* audyt energetyczny dla sali gimnastycznej, budynek b i C: 7.320,00 zł,

c.

budynek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr X, im. w g w Ł,

* audyt energetyczny: 3.660,00 zł,

* wymiana okien: umowa nr 1 - 55.790,31 zł, umowa nr 2 - 13.500,00 zł,

d.

budynek administracyjny Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ł,

* audyt energetyczny: 3.660,00 zł,

* projekt budowlany: 3.500,00 zł,

* roboty budowlane w zakresie naprawy pokrycia dachowego oraz wymiany okien w budynku administracyjnym szpitala: 130.374,13 zł.

W roku 2009 poniesiono następujące wydatki w związku z powyższym projektem: nowa siedziba Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w X, ul. a k x w Ł: audyt energetyczny 6.100,00 zł.

W roku 2010 w wyżej wymienionych obiektach będą wykonywane kolejne roboty budowlane związane z ich termomodernizacją, tj. docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana okien, wymiana drzwi, docieplenie stropodachu na sali gimnastycznej, modernizacja instalacji cwu, nawiewniki higroterowane. Wartość jest szacowana na 2.857.401,00 zł. Dofinansowanie ww. projektu będzie obejmowało jedynie koszty kwalifikowane, m.in. część kwoty podatku VAT, ale tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości dokonania odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego. Starostwo jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT może zatem istnieć złudne przekonanie, iż możliwość odliczenia tego podatku posiada. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objęło Starostwo Powiatowe w Ł. z uwagi na świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawę gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma takiej możliwości w przypadku realizacji projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł.".

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się o wydanie interpretacji w niniejszej sprawie.

W dniu 16 grudnia 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek ORD-IN w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz określił status Wnioskodawcy. w przedmiotowym uzupełnieniu wyjaśniono, iż Wnioskodawcą jest Starostwo Powiatowe w Ł. jako podatnik i płatnik podatku od towarów i usług, natomiast Powiat Ł. jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną i będąca organem założycielskim obiektów wymienionych we wniosku ORD-IN z dnia 6 października 2009 r. jest beneficjentem planowanej inwestycji - art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu określonych w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu od podatkiem od towarów i usług. Powiat nie jest płatnikiem podatku VAT. Powiat Ł. nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym, określone wyżej. Jak Zainteresowany wskazał, modernizowane obiekty stanowią mienie Powiatu Ł. i zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie, trwały zarząd lub w użyczenie. Po zrealizowaniu projektu zmodernizowane obiekty będą miały podwyższoną wartość na podstawie protokołu przekazania środka trwałego.

Zainteresowany wyjaśnił również, iż obiekty objęte projektem są własnością Powiatu Ł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe w Ł może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT za realizację pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł" od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Starostwo Powiatowe w Ł jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Zainteresowany uważa, iż Starostwu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Możliwe jest tylko odzyskanie podatku od zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami np. remonty wynajmowanych lokali. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku VAT od projektu polegającego na poprawie jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Ponadto, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powiat, stosownie do art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przypisana powiatowi - jako jednostce samorządu terytorialnego - samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, iż tylko podmiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Z powyższego wynika, że zadania powiatu wykonuje m.in. zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego - działając w imieniu Powiatu, realizuje jego zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Starostwo realizując zadania Powiatu może działać wyłącznie z zachowaniem swego statusu, jako powiatowa administracja zespolona (art. 33b ww. ustawy).

Starostwo Powiatowe nie jest natomiast jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu. Natomiast zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych ma Powiat, nie zaś Starostwo Powiatowe.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat. Starostwo Powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP (Powiat, jako osoba prawna powinien posiadać własny NIP).

Ponadto, z treści art. 13 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. l 2006.347.1 z późn. zm.), wynika, iż gmina - w polskim systemie prawa określana jako jednostka samorządu terytorialnego - należy do kategorii podmiotów w nim wymienionych. Przewidziane w tym przepisie wyłączenie organów władzy oraz innych podmiotów publicznych z kręgu podatników ma charakter ograniczony i dotyczy tylko tych czynności, jakie podejmowane są przez nie w takim właśnie charakterze.

Na tle analogicznie brzmiącego art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - 77/388/EWG (Dz. Urz. UE l 1977.145.1 z późn. zm.), Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyraził pogląd, że pierwszy akapit artykułu 4 (5) VI Dyrektywy należy interpretować tak, iż działalność prowadzona przez organy władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu to działalność, jaką prowadzą organy podlegające prawu publicznemu na mocy szczególnego reżimu prawnego, mającego do nich zastosowanie, natomiast nie obejmuje ona działalności prowadzonej przez nie w takich samych warunkach prawnych, jak mające zastosowanie do podmiotów prywatnych. Do każdego z Państw Członkowskich należy dobór właściwej techniki ustawodawczej do transponowania do prawa krajowego określonej w tym przepisie zasady traktowania jako niepodatnika.

Reasumując wskazać należy, że podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Natomiast Starostwo Powiatowe, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca (Starostwo Powiatowe w Ł) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności będących przedmiotem zapytania, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Ł".

Zatem stanowisko Zainteresowanego odnośnie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z projektem uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż przez niego wskazane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl