ILPP1/443-1248/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1248/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalnych form potwierdzania odbioru faktur korygujących, a mianowicie:

* na podstawie: wyciągu bankowego, potwierdzenia odbioru przesłanego pocztą elektroniczną, potwierdzenia sald oraz odesłanego do spółki oryginału faktury bez akceptacji - jest prawidłowe,

* za pomocą notatki służbowej pracownika Spółki z przeprowadzonej rozmowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalnych form potwierdzania odbioru faktur korygujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. o oświadczenie, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych, w szczególności w zakresie środków transportu. Spółka dokonuje następujących transakcji leasingu:

1.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (dalej "leasing operacyjny");

2.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (dalej "leasing finansowy").

W trakcie trwania umowy leasingu klient zobowiązany jest w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. miesięcznie, kwartalnie) uiszczać opłaty leasingowe, które składają się z:

* części kapitałowej, tj. część pozostałej do spłaty wartości początkowej środka trwałego oraz

* części odsetkowej.

Zapłata opłaty leasingowej z tytułu świadczenia usługi leasingu operacyjnego oraz finansowego może następować zarówno w walucie, jak i w polskich złotych. Umowy leasingu, w których zapłata następuje w polskich złotych mogą być ponadto indeksowane do waluty obcej (tzw. leasing denominowany do waluty obcej).

W przypadku leasingu operacyjnego każda opłata na gruncie ustawy o VAT jest traktowana jako usługa i udokumentowana odrębną fakturą VAT.

Natomiast w przypadku leasingu finansowego traktowanego na gruncie ustawy o VAT jako dostawa towaru faktura na całą kwotę należną z tytułu leasingu wystawiana jest nie później niż 7 dni od wydania przedmiotu leasingu.

Jednocześnie umowy leasingu zawierają postanowienia o cyklicznym waloryzowaniu kwot należnych z tytułu leasingu związanym z późn. zm. stóp procentowych lub kursów walut (leasing denominowany).

W przypadku leasingu finansowego, każda waloryzacja udokumentowana jest fakturą korygującą pierwotną fakturę z tytułu dostawy środka trwałego. w tej sytuacji częsta waloryzacja prowadzi do wystawiania dużej ilości faktur korygujących w całym okresie trwania umowy leasingu - zarówno zwiększających (np. w przypadku wzrostu stóp procentowych, wzrost kursu waluty), jak i zmniejszających (np. spadek kursu waluty, stóp procentowych).

Ponadto, Spółka wystawia faktury korygujące zmniejszające, odnoszące się do faktury z tytułu leasingu finansowego, między innymi w następujących przypadkach:

1.

zmiana korzystającego w wyniku zdarzeń niepowodujących sukcesji podatkowej (np. wniesienie aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej lub wniesienie składników majątku aportem do spółki osobowej lub kapitałowej) - w związku z brakiem sukcesji podatkowej wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej leasing finansowy z dotychczasowym korzystającym w wysokości części kapitałowej i odsetkowej pozostałej do spłaty;

2.

zmiana korzystającego w wyniku zdarzeń niepowodujących sukcesji podatkowej, jeżeli Spółka nie została poinformowana o tym zdarzeniu - faktura korygująca do faktury dokumentującej leasing finansowy z dotychczasowym korzystającym obejmuje korektę w zakresie nienależnie wystawionych faktur korygujących związanych z waloryzacją w okresie, kiedy leasingobiorca nie korzystał już z przedmiotu leasingu;

3.

rozwiązanie umowy leasingu w związku ze śmiercią osoby fizycznej będącej leasingobiorcą - w tej sytuacji wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej leasing finansowy z dotychczasowym korzystającym w wysokości części kapitałowej i odsetkowej pozostałej do spłaty;

4.

rozwiązanie umowy leasingu w związku ze śmiercią osoby fizycznej będącej leasingobiorca, jeżeli Spółka nie została poinformowana o tym zdarzeniu lub też została, ale z opóźnieniem - faktura korygująca do faktury dokumentującej leasing finansowy z dotychczasowym korzystającym obejmuje korektę w zakresie nienależnie wystawionych faktur korygujących związanych z waloryzacją w okresie, kiedy leasingobiorca nie korzystał już z przedmiotu leasingu.

Natomiast w zakresie leasingu operacyjnego, Spółka wystawia faktury korygujące zmniejszające między innymi w następujących przypadkach:

1.

zmiana korzystającego w wyniku zdarzeń niepowodujących sukcesji podatkowej - ze względu na fakt, iż faktura za opłatę leasingową wystawiana jest z góry, za przyszły okres rozliczeniowy (przed jego rozpoczęciem), w którym to już nastąpiło przekształcenie, Spółka zobowiązana jest wystawić fakturę korygująca zmniejszającą a następnie fakturę dotyczącą opłat leasingowych za ten okres na nowego korzystającego;

2.

zmiana korzystającego w wyniku zdarzeń niepowodujących sukcesji podatkowej, jeżeli Spółka nie została poinformowana o tym zdarzeniu - biorąc pod uwagę, że do momentu uzyskania informacji Spółka wystawiała faktury na poprzedniego korzystającego, zobowiązana jest wystawić faktury korygujące zmniejszające na dotychczasowego korzystającego;

3.

rozwiązanie umowy leasingu w związku ze śmiercią osoby fizycznej będącej leasingobiorcą, jeżeli Spółka nie została poinformowana o tym zdarzeniu w odpowiednim terminie - biorąc pod uwagę, że do momentu uzyskania informacji Spółka wystawiała faktury na zmarłego korzystającego, zobowiązana jest wystawić faktury korygujące zmniejszające. Dodatkowo zawarta umowa leasingu zawiera zapisy o jej automatycznym rozwiązaniu z chwilą śmierci korzystającego.

Podkreślenia wymaga również fakt, że w wielu sytuacjach w chwili wystawienia faktury pierwotnej, z przyczyn od niej niezależnych Spółka nie posiada pełnej informacji o zmianie stanu faktycznego lub prawnego, którego dotyczą pozycje wskazane w tej fakturze, i stąd powstaje konieczność wystawienia faktury korygującej.

W wyniku wystawienia faktur korygujących zmniejszających zmniejszeniu ulega kwota należna od korzystającego z tytułu usługi leasingu, a w razie zapłaty kwoty udokumentowanej fakturą powstaje zobowiązanie po stronie Spółki do zwrotu kwoty.

Faktury korygujące generowane są w systemie finansowo-księgowym Spółki, a wydrukowane dokumenty są następnie wysyłane do kontrahentów.

Spółka informuje, iż dotychczas uznawała za spełnienie warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej następujące formy:

1.

zwrotne otrzymanie podpisanego egzemplarza "kopia" faktury,

2.

wysłanie faktury drogą pocztową za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (otrzymanie zwrotnego potwierdzenia),

3.

pismo z prośbą o potwierdzenie odebrania faktur korekt o określonych numerach (otrzymanie pisma od klienta),

4.

przesłanie drogą faxową do Spółki podpisanej kopii faktury lub pisma, w którym potwierdza fakt otrzymania faktur korekt o określonych numerach.

Uzyskiwanie potwierdzeń odbioru faktur korygujących zmniejszających przy obecnie stosowanych przez Spółkę metodach jest przede wszystkim czasochłonne, pracochłonne oraz kosztowne. Spółka informuje, iż niejednokrotnie zmuszona jest do powtarzania czynności związanych z koniecznością uzyskania potwierdzenia odbioru, nie z własnej winy oraz woli, które przeważnie i tak nie prowadzą do wypełnienia "warunku posiadania" potwierdzenia odbioru. Dodatkowo w wielu sytuacjach koszty uzyskania potwierdzenia w dotychczasowej formie są wyższe niż kwota VAT wynikającego z faktury korygującej. Ażeby zminimalizować ponoszone koszty, zautomatyzować proces pracy, zwiększyć efektywność oraz przede wszystkim przyspieszyć czas, w którym Spółka uzyskuje potwierdzenie odbioru, Spółka zamierza wprowadzić nowe procedury uzyskiwania potwierdzenia odbioru faktur korygujących.

Wdrożenie i wybór formy postępowania w zakresie uzyskiwania potwierdzeń odbioru, Spółka zamierza przeprowadzić w wyniku uzyskania pozytywnego stanowiska, a dalej w zależności od sytuacji na linii Spółka - kontrahent, Spółka wybierze najbardziej dogodny dla siebie wariant czynności, który doprowadzi do spełnienia "warunku posiadania" potwierdzenia odbioru. Każdorazowo, w indywidualnym przypadku, w związku z wystawieniem faktury korygującej zmniejszającej Spółka zamierza skorzystać tylko z jednej z proponowanych metod. w przypadku dłuższego oczekiwania i nieuzyskiwania wymaganego potwierdzenia odbioru, Spółka zamierza skorzystać ponownie z dotychczasowego sposobu uzyskania potwierdzenia odbioru lub też z innego, który może doprowadzić do faktu otrzymania potwierdzenia i wypełnienia "warunku posiadania".

Powodem, dla którego Spółka zamierza skorzystać z opisanych dalej sposobów uzyskania potwierdzenia odbioru faktur korygujących (zdarzenia przyszłe) jest fakt, iż stosowane do tej pory metody powodowały, iż Spółka w ogóle nie posiadała potwierdzenia odbioru niektórych faktur korygujących.

W przypadku wystawiania faktur w dotychczasowy sposób, czyli w formie papierowej Spółka zamierza skorzystać z następujących metod, które wypełnią "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru wystawionych faktur korygujących zmniejszających:

1.

Wyciąg bankowy.

Zdaniem Spółki, potwierdzenie odbioru w postaci danych zawartych w wyciągu bankowym, z której wynika płatność do Spółki pomniejszona o kwotę wynikającą z faktury korygującej z umieszczonym w polu opisu numerem faktury korygującej jest widocznym i wystarczającym dowodem na potwierdzenie odbioru faktury korygującej zmniejszającej. Sam fizyczny przelew nie stanowi potwierdzenia odbioru faktury korygującej jednakże dokonanie płatności i naniesienie odpowiedniego opisu w treści przelewu będzie świadczyć o odbiorze faktury przez kontrahenta Spółki. Jak podkreślił to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w swej interpretacji z dnia 9 stycznia 2009 r. nr ILPP2/443-955/08-4/AD: "Powołany (...) przepis (...), jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane" oraz "oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury." Bez żadnych wątpliwości można stwierdzić, iż nabywca wykonując przelew do dostawcy, umniejszając go o kwotę wynikającą z wystawionej faktury korekty oraz dodatkowo umieszczając jej numer w opisie przelewu, dokumentuje jej otrzymanie, a co za tymi idzie potwierdza fakt jej posiadania. Spółka w żaden inny sposób nie informuje kontrahenta wprost o wysokości bieżącej raty leasingowej uwzględniającej wystawioną fakturę korygującą zmniejszającą (zwłaszcza po uwzględnieniu mechanizmu korekty), niż poprzez przesłanie do niego wystawionej faktury korygującej zmniejszającej. Dlatego też tylko w wyniku fizycznego jej otrzymania przez odbiorcę możliwym jest dokonanie na rzecz Spółki przelewu w prawidłowej wysokości.

2.

E-mailowe potwierdzenie odbioru.

W stosunku do faktur wystawianych w tradycyjny sposób i wysyłanych do klientów drogą pocztową Spółka zamierza zastosować następujący sposób, który zdaniem Spółki spełniać będzie "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru:

1.

faktura korekta zostanie dostarczona do klienta drogą pocztową;

2.

po okresie około jednego tygodnia od momentu wysłania faktury drogą pocztową do klienta Spółka zamierza przesłać pocztą elektroniczną (e-mail) informację o wystawionej i przesłanej fakturze korekcie VAT;

3.

w mailu zawarte będą numery wystawionych faktur oraz prośba o odpowiedź i potwierdzenie odbioru faktury korekty;

4.

klient, w przypadku otrzymania drogą pocztową faktur korygujących zmniejszających odeśle do Spółki pocztą elektroniczną (e-mail) odpowiedź, w której potwierdzi odbiór rzeczonej/rzeczonych faktur korekt.

Spółka taki tryb uzyskiwania potwierdzeń odbioru zamierza wykorzystywać w stosunku do klientów, którzy podadzą swój adres e-mailowy oraz wyrażą chęć na taki kontakt ze strony Spółki. Spółka zamierza również skorzystać z drogi e-mailowej w powiązaniu z innymi metodami wymienionymi w niniejszym wniosku, tj.:

1.

prośba o przesłanie na adres e-mailowy Spółki skanu podpisanej faktury korekty;

2.

prośba o przesłanie na adres e-mailowy Spółki podpisanego pisma, które wcześniej Spółka przesłała do kontrahenta drogą pocztową, a które potwierdza odbiór wystawionych faktur korekt;

3.

samodzielne przesłanie przez kontrahenta drogą mailową oświadczenia, gdzie potwierdza on odbiór faktur korekt.

Spółka informuje, iż przewidywany sposób uzyskiwania potwierdzenia odbioru nie narusza przepisów rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur w sposób elektroniczny gdyż będzie odnosić się do faktur wystawionych i wysyłanych w tradycyjny sposób. Spółka zamierza jedynie na tej drodze uzyskać od kontrahenta informację, która spełni warunek "posiadania" potwierdzenia odbioru poprzez poinformowanie tą drogą Spółki o otrzymaniu faktury/faktur korekt VAT zmniejszających. Spółka na drodze e-mailowej nie będzie przesyłała do kontrahenta wystawionych przez siebie faktur.

Na zadane przez podatnika pytanie: "czy potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta może odbyć się w formie kierowanej korespondencji (np. fax lub e-mail)..." w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urząd Skarbowy w Pabianicach (pismo z dnia 17 stycznia 2007 r. nr USIIIVAT/443/I/7/2007/RR) uznał stanowisko za prawidłowe. "Zawiadomienie o potwierdzeniu faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może być dokonane w dowolnej formie. (...) w związku z powyższym, przedstawioną przez Spółkę formę należy uznać za prawidłową i (...) może ona stanowić potwierdzenie odbioru faktury korygującej."

W interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 kwietnia 2009 r. nr IBPP2/443-109/09/RSz, na wniosek i zapytanie podatnika: "czy wystarczającym do obniżenia podatku należnego za dany miesiąc potwierdzeniem odbioru będzie otrzymanie od kontrahenta potwierdzenia w formie e-mail lub faxem...", Dyrektor Izby uznał stanowisko za prawidłowe. Dyrektor orzekł, iż: "stanowisko Wnioskodawcy, iż potwierdzenie faxem lub e-mailem faktury korygującej jest wystarczające do obniżenia kwoty podatku należnego, należało uznać za prawidłowe, o ile będzie z nich wynikał jednoznacznie fakt, że nabywca otrzymał fakturę korygującą."

3.

Potwierdzenie sald.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.), jednostki w formie m.in. spółek prawa handlowego lub osób fizycznych po przekroczeniu pewnej kwoty przychodu netto zobowiązane są do corocznego przeprowadzania inwentaryzacji należności "drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic". w związku z tym Spółka jako dostawca zobowiązana jest do przesłania tzw. "potwierdzenia salda", na którym wykazuje wszelkie należności oraz zobowiązania poczynione w ciągu roku obrotowego lub też w formie skróconej - ostatnie nierozliczone transakcje, mające wpływ na wysokość salda w rozliczeniu z danym kontrahentem.

W przypadku kiedy zestawienie na potwierdzeniu sald zawierać będzie wszelkie wystawione faktury, a przede wszystkim, interesujące Spółkę ze względu na potwierdzenie odbioru, wystawione faktury korygujące zmniejszające i zostanie ono potwierdzone bez uwag, Spółka zamierza uznać, iż takie potwierdzenie sald będzie spełniać wymogi zawarte w ustawie o VAT w stosunku do potwierdzenia odbioru faktur korygujących zmniejszających.

4.

Odesłanie do Spółki oryginału faktury bez akceptacji.

Spółka stoi na stanowisku, że obowiązujące przepisy wymagają posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a nie akceptacji jej treści. Akceptacja treści wymagana jest jedynie w przypadku wystawianych przez nabywców not korygujących (§ 15 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług). w przypadku odesłania przez kontrahenta do Spółki wystawionej faktury korekty zmniejszającej, nie ma więc znaczenia brak akceptacji przez nabywcę treści otrzymanej faktury korygującej. o warunku "posiadania" potwierdzenia odbioru przez Spółkę świadczyć będzie odesłanie oryginału i kopii faktury korygującej z adnotacją, że nabywca pozostawia ją bez podpisu i księgowania.

Istotne jest to, że odsyłając fakturę korygującą ze wskazaną adnotacją nabywca potwierdził jej odbiór. Tym samym zdaniem Spółki otrzymane pismo z adnotacją stanowi wymagane przepisami potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT wystawienie faktury VAT i wykazanie na niej podatku obliguje bezwarunkowo do jego zapłaty. Zdarzają się sytuacje, kiedy Spółka wystawi fakturę i prześle ją do kontrahenta, natomiast wymieniona na niej usługa lub dostawa towaru nie miały miejsca w rzeczywistości. Jedyną możliwością naprawienia błędu jest więc wystawienie faktury korekty zmniejszającej. Spółka przesyła do kontrahenta fakturę korektę, jednakże odbiorca odmawia potwierdzenia jej odbioru i przesyła zwrotnie do Spółki (często wraz z fakturą korygowaną). Dodać należy, że rzekomy kontrahent Spółki nie ma żadnego interesu w przyjęciu takiej faktury korygującej natomiast Spółka, poprzez takie działanie nie miałaby nigdy prawnych możliwości naprawienia swojego błędu.

Pewnym więc jest, że odesłanie do Spółki oryginału faktury bez akceptacji, wypełni "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru, i nie spowoduje po stronie Spółki ryzyka bezpodstawnego obniżenia wysokości podatku należnego bez równoczesnego zwiększenia podatku naliczonego po stronie kontrahenta Spółki. Jako że Spółka posiadać będzie oryginał i kopię pierwotnej faktury sprzedaży oraz faktury korekty zmniejszającej, to tylko po stronie Spółki wystąpi konieczność rozliczenia udokumentowanej wystawionymi fakturami nieistniejącej w rzeczywistości transakcji.

5.

Notatka służbowa pracownika Spółki z przeprowadzonej rozmowy.

W procesie weryfikacji wystawionych faktur korekt zmniejszających i braku posiadania potwierdzenia odbioru, Spółka w przypadku nieskuteczności zastosowanych form, które mają za zadanie wypełnić "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru, zamierza uznać za jego spełnienie notatkę służbową pracownika z przeprowadzonej rozmowy z upoważnionym pracownikiem kontrahenta. Odbiorca faktury korygującej zmniejszającej ani nie ma żadnego interesu ani też nie istnieje żaden przepis, który wymagałby lub nakazywał odesłanie do Spółki potwierdzenia jej odbioru.

W przypadku, gdy żadna z obecnie stosowanych form lub też formy wymienione powyżej nie doprowadzi do uzyskania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, Spółka zamierza nawiązać kontakt telefoniczny z kontrahentem i na tej drodze pozyskać informację czy faktura jest w posiadaniu adresata. w przypadku telefonicznego potwierdzenia jej posiadania, pracownik Spółki sporządzi pisemny protokół - notatkę służbową z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej z kontrahentem. Protokół ten stanowiłby dla Spółki fakt posiadania przez kontrahenta przesłanej faktury korekty zmniejszającej a dodatkowo wypełniłby "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru, zgodnie z regulacjami ustawowymi.

Przepis art. 29 ust. 4a, 4c dla swej ważności czy też spełnienia warunku nie wymaga formy pisemnej na linii Spółka - kontrahent. Spółka stoi więc na stanowisku, że przeprowadzona rozmowa z kontrahentem, w której klient potwierdza posiadanie faktury korygującej zmniejszającej, w powiązaniu ze sporządzoną notatką służbowa spełniać będzie "warunek posiadania".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej formy uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, tj.:

1.

wyciąg bankowy,

2.

potwierdzenie odbioru przesłane pocztą elektroniczną,

3.

potwierdzenie sald,

4.

odesłanie do Spółki oryginału faktury bez akceptacji,

5.

notatka służbowa pracownika Spółki z przeprowadzonej rozmowy,

będą wypełniały "warunek posiadania" potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę określony w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej czynności, prowadzą do uzyskania potwierdzenia odbioru i będą wypełniały "warunek posiadania" potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę określony w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Zgodnie ze znowelizowanym od 1 grudnia 2008 r. art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Spółka, składając niniejszy wniosek o interpretację, stoi na stanowisku, iż w ustawie o VAT nie zostały określone enumeratywnie formy potwierdzenia odbioru. w związku z powyższym na podstawie ustawy o VAT oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedstawiając formalne możliwości uzyskania potwierdzenia odbioru, Spółka uważa, że zaprezentowane formy potwierdzenia odbioru umożliwią spełnienie warunku "posiadania" potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktur korekt zmniejszających. Na podstawie wydanych i dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów interpretacji prawa podatkowego, za potwierdzenie uważa się każde działanie prowadzące do posiadania pewności przez wystawcę faktury korygującej, iż odbiorca faktury korygującej otrzymał ją w swoje posiadanie. z tego wynika, że decydujące znaczenie ma fakt otrzymania faktury korekty przez nabywcę, oraz pozytywna wiedza wystawcy takiej faktury korekty, uzyskana i udokumentowana w jakikolwiek sposób, że nabywca fakturę korektę otrzymał.

Zgodnie z zapisami ustawy - Ordynacja podatkowa art. 180 § 1: "Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem." Przesłanką uznania środka dowodowego za dowód w rozumieniu art. 180 § 1 jest niesprzeczność z prawem. Unormowanie poczynione w tym artykule Ordynacji podatkowej przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym. "Granice dowodzenia wyznacza «przyczynianie się» danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Dowodem może być (...), treść innych dokumentów itd. Nie można ograniczać (...) zakresu środków dowodowych. w szczególności niedopuszczalne jest stosowanie formalnej teorii dowodów, czyli twierdzenie, że dane zdarzenie może być udowodnione wyłącznie za pomocą określonego rodzaju dowodów. (...) uznać należy, iż zastosowanie ograniczenia dowodzenia za pomocą określonego rodzaju dowodów będzie sprzeczne z prawem, nawet jeżeli będzie wynikało z interpretacji urzędowych Ministra Finansów". z uwagi na powyższe zdaniem Spółki wszystkie wymienione we wniosku formy potwierdzeń odbioru spełnią warunek "posiadania" potwierdzenia odbioru.

Dodatkowo Spółka podkreśliła, iż nie ma żadnego przepisu zobowiązującego nabywcę-odbiorcę faktury korekty zmniejszającej do faktu potwierdzenia jej otrzymania. Odbiorca faktury może kwestionować powinność wystawcy faktury w zakresie konieczności posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej. Istniejące przepisy prawa nie nakładają na niego takiego obowiązku, a tym bardziej nie przewidują żadnych restrykcji prawno - podatkowych z tytułu odmowy potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Wtórne uzyskanie lub nieuzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej powoduje, iż Spółka jako wystawca takiej faktury narażona jest na dodatkowe koszty. Powtórna, a nierzadko też wielokrotna korespondencja z tym samym odbiorcą faktury, związana z potwierdzaniem odbioru generuje po stronie Spółki kolejne koszty, niejednokrotnie przewyższające wykazaną na takich fakturach kwotę VAT.

Z tego też tytułu oraz przede wszystkim w celu wypełnienia regulacji zawartych w art. 29 ust. 4a oraz ust. 4c ustawy o VAT Spółka zamierza skorzystać z proponowanych czynności, które spowodują iż "warunek posiadania" potwierdzenia odbioru zostanie spełniony. Opisane we wniosku przyszłe zdarzenia mają przede wszystkim za zadanie przyspieszenie momentu posiadania potwierdzenia odbioru.

W świetle powyższego, zaprezentowane powyżej stanowisko jest zdaniem Spółki prawidłowe.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał następujące interpretacje indywidualne:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lutego 2009 r. nr IPPP1/443-2070/08-2/IG oraz z dnia 30 grudnia 2008 r. znak IPPP1/443-1929/08-3/JB,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 listopada 2008 r. nr IBPP2/443-1020/08/LŻ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* potwierdzania odbioru faktur korygujących na podstawie: wyciągu bankowego, potwierdzenia odbioru przesłanego pocztą elektroniczną, potwierdzenia sald oraz odesłanego do spółki oryginału faktury bez akceptacji - uznaje się za prawidłowe,

* potwierdzania odbioru faktur korygujących za pomocą notatki służbowej pracownika Spółki z przeprowadzonej rozmowy - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów w dniu dnia 28 listopada 2008 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych wystawia faktury korygujące. Dotychczas Spółka uznawała, że warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o którym mowa w art. 29 ust. 4a, został spełniony w następujących sytuacjach:

1.

zwrotne otrzymanie podpisanego egzemplarza "kopia" faktury,

2.

wysłanie faktury drogą pocztową za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (otrzymanie zwrotnego potwierdzenia),

3.

pismo z prośbą o potwierdzenie odebrania faktur korekt o określonych numerach (otrzymanie pisma od klienta),

4.

przesłanie drogą faxową do Spółki podpisanej kopii faktury lub pisma, w którym potwierdza fakt otrzymania faktur korekt o określonych numerach.

Uzyskiwanie potwierdzeń odbioru faktur korygujących przy obecnie stosowanych przez Spółkę metodach jest czasochłonne, pracochłonne oraz kosztowne. Ponadto Spółka niejednokrotnie zmuszona jest do powtarzania czynności związanych z koniecznością uzyskania potwierdzenia odbioru, nie z własnej winy oraz woli, które przeważnie i tak nie prowadzą do wypełnienia "warunku posiadania" potwierdzenia odbioru. Dodatkowo w wielu sytuacjach koszty uzyskania potwierdzenia w dotychczasowej formie są wyższe niż kwota VAT wynikającego z faktury korygującej. Ażeby zminimalizować ponoszone koszty, zautomatyzować proces pracy, zwiększyć efektywność oraz przede wszystkim przyspieszyć czas, w którym Spółka uzyskuje potwierdzenie odbioru, Spółka zamierza wprowadzić nowe procedury w tym zakresie. Wnioskodawca planuje uzyskiwać potwierdzenia odbioru faktur korygujących na podstawie:

1.

wyciągu bankowego, z którego wynika, że płatność dokonana jest z uwzględnieniem faktury korygującej o określonym numerze;

2.

potwierdzenia odbioru przesyłanego pocztą elektroniczną, tj. mail, w którym kontrahent potwierdzi, że otrzymał faktury o wskazanych numerach, przesłanie przez kontrahenta do Spółki skanu podpisanej korekty faktury lub przesłanie drogą mailową oświadczenia kontrahenta, gdzie potwierdza on odbiór faktur korygujących;

3.

potwierdzenia sald, w sytuacji gdy zestawienie na potwierdzeniu sald zwierać będzie wszelkie wystawione przez Spółkę faktury (w tym korygujące) dla danego kontrahenta i kontrahent potwierdzi saldo bez uwag;

4.

odesłanego do Spółki oryginału faktury bez akceptacji z adnotacją kontrahenta, że pozostawia fakturę bez podpisu i księgowania;

5.

notatek służbowych pracownika Spółki z przeprowadzonych rozmów, w których upoważniony pracownik kontrahenta potwierdzi odbiór danej faktury korygującej.

Dokonana wyżej analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednoznacznie wskazuje, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, co należy szczególnie podkreślić, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. w przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zwierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej, przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej lub fax podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących w formie:

* wyciągu bankowego,

* potwierdzenia odbioru przesyłanego pocztą elektroniczną,

* potwierdzenia sald,

* odesłanego do Spółki oryginału faktury bez akceptacji z adnotacją kontrahenta, że pozostawia fakturę bez podpisu i księgowania,

spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż w ww. przypadkach odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury).

Wymogu określonego w art. 29 ust. 4a ustawy nie spełnia jedynie planowana przez Wnioskodawcę forma potwierdzania odbioru faktury korygującej za pomocą notatki służbowej sporządzonej przez pracownika Spółki z rozmowy telefonicznej przeprowadzonej z upoważnionym pracownikiem kontrahenta. w tym przypadku bowiem dowód (dokument), który potwierdzał będzie odbiór faktury korygującej nie zostanie sygnowany przez kontrahenta, tzn. w żadnym momencie nie będzie w posiadaniu strony, do której skierowana była faktura korygująca, czyli nie jest jednoznaczny co do treści i terminu, z uwagi na brak jego akceptacji przez dwie strony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl