ILPP1/443-1246/10-10/BD - Odliczenie podatku VAT w związku z aportem kanalizacji deszczowej do spółki z o.o..

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1246/10-10/BD Odliczenie podatku VAT w związku z aportem kanalizacji deszczowej do spółki z o.o..

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu: 26 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 5 stycznia 2011 r. (data wpływu: 10 stycznia 2011 r.), 25 stycznia 2011 r. (data wpływu: 28 stycznia 2011 r.) oraz 2 lutego 2011 r. (data wpływu: 4 i 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dokonaniem czynności aportu kanalizacji deszczowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dokonaniem czynności aportu kanalizacji deszczowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 5 stycznia 2011 r. (data wpływu: 10 stycznia 2011 r.), 25 stycznia 2011 r. (data wpływu: 28 stycznia 2011 r.) oraz 2 lutego 2011 r. (data wpływu: 4 i 7 lutego 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego i dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto posiada status samorządowej osoby prawnej oraz podatnika podatku od towarów i usług. Na przestrzeni ostatnich lat, Wnioskodawca poniósł wydatki celem realizacji inwestycji kanalizacji deszczowej, mającej służyć odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych (dalej: "Kanalizacja" lub "Inwestycja").

Kanalizacja składa się z elementów tworzących całą sieć kanalizacyjną obejmujących między innymi: kanały deszczowe do odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych (w tym kanały zamknięte - nieprzełazowe oraz przełazowe), przykanaliki, studzienki rewizyjne z włazem, komory kanalizacyjne, studzienki ściekowe, zawory sieci, studzienki kanalizacyjne, wpusty, wyloty.

Realizacja Inwestycji nastąpiła w ramach wykonywania przez Wnioskodawcę gminnych zadań publicznych. Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do zadań własnych gminy należą sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W związku z realizacją Kanalizacji, Wnioskodawca czynił zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług, przy czym nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem. Nie wykorzystywał bowiem Kanalizacji do czynności opodatkowanych VAT.

Zainteresowany rozważa możliwość wniesienia Kanalizacji aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"), w związku z czym powziął wątpliwość dotyczącą skutków podatkowych przedmiotowej czynności na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Z pisma uzupełniającego z dnia 5 stycznia 2011 r. wynikają następujące informacje:

1.

w sytuacji gdy organ uzna, że czynność aportu będzie opodatkowana VAT, stanowić ona będzie czynność opodatkowaną, w ramach której nastąpi oddanie do użytkowania Kanalizacji pierwszemu nabywcy. Wnioskodawca zauważa, że w opisanym zdarzeniu przyszłym wniosku wskazano, że dotychczas Kanalizacja nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT,

2.

w sytuacji, w której Organ uzna, że czynność aportu podlega opodatkowaniu VAT, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem nie upłynie okres dwóch lat, albowiem czynność aportu oraz czynność w związku z którą nastąpi pierwsze zasiedlenie, będą stanowić tą samą czynność,

3.

jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca dotychczas nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących Kanalizacji, bowiem nie wykorzystywał jej do czynności opodatkowanych VAT. A zatem, w sytuacji uznania przez organ, że czynność aportu Kanalizacji podlegać będzie opodatkowaniu VAT, czynność ta - zdaniem Wnioskodawcy - wywoła skutki w postaci aktualizacji prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków czynionych na nabycia towarów i usług służących Kanalizacji,

4.

jak wskazano we wniosku, Kanalizacja nie była dotychczas wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych VAT, zatem nie mogła być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej pięciu lat,

5.

jak wskazano we wniosku, realizacja inwestycji Kanalizacji nastąpiła w ramach wykonywania przez Wnioskodawcę zadań własnych gminy obejmujących sprawy kanalizacyjne oraz odprowadzania ścieków. Wnioskodawca nie wykorzystywał dotychczas Kanalizacji do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Realizacja zadań gminnych wobec członków wspólnoty samorządowej nie była objęta odpłatnością, bowiem nie wprowadzono taryfy określającej stawki i wysokość opłat z tytułu odprowadzania ścieków.

W piśmie z dnia 25 stycznia 2011 r. Zainteresowany wskazał, iż kanalizacja deszczowa mająca być przedmiotem aportu:

1.

nie była udostępniana osobom trzecim,

2.

nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, udostępniana była dla członków wspólnoty nieodpłatnie.

Ponadto, pismem z dnia 2 lutego 2011 r. doprecyzowującym opis sprawy Wnioskodawca poinformował, iż:

1.

przedmiotem przekazania będzie kanalizacja deszczowa przejęta w roku 1945 oraz rozbudowywana od dnia objęcia do roku 2006,

2.

ostatnie wydatki inwestycyjne miały miejsce w latach 2005 do 2006 w ramach realizacji inwestycji w dzielnicy (...), która stanowi niewielki procent planowanej do przekazania kanalizacji. Rozbudowa kanalizacji miała i mieć będzie charakter cykliczny, a jej zakres jest uzależniony od posiadanych środków finansowych zarówno własnych, jak i pomocowych,

3.

kanalizacja deszczowa od roku 1945 do dnia dzisiejszego była wykorzystywana do zaspokajania potrzeb członków wspólnoty samorządowej nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, w związku z dokonaniem czynności w postaci wniesienia Kanalizacji aportem do Spółki, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i w jakiej części.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro aport Kanalizacji do Spółki stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca nie nabędzie prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z Kanalizacją.

Prawo takie Wnioskodawca nabywałby w całości od poczynionych nabyć towarów i usług jedynie w przypadku opodatkowania aportu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do powyższego przepisu, jeżeli istnieje możliwość powiązania poniesionego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym kontekście, w sytuacji uznania, że wszelkie czynności związane z Kanalizacją nie wypełniają definicji działalności gospodarczej z art. 15 ww. ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Kanalizacją.

Nabycia czynione dla potrzeb Kanalizacji służyć będą wyłącznie majątkowi nabywanemu przez Wnioskodawcę poza działalnością gospodarczą, a w konsekwencji nie wystąpi powiązanie dokonanych nabyć z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.

W sytuacji natomiast, gdyby aport Kanalizacji stanowić miał czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (dokonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), wywołałby skutek aktualizacji prawa do odliczenia w całości od czynionych nabyć towarów i usług służących Kanalizacji.

Wystąpiłoby bowiem powiązanie poniesionych wydatków obejmujących podatek naliczony z czynnością opodatkowaną w postaci wniesienia Kanalizacji aportem do Spółki.

Wnioskodawca pragnie zauważyć - stosownie do art. 86 oraz art. 91 ustawy o VAT, że o prawie do odliczenia nie decyduje wyłącznie pierwotne przeznaczenie zakupów. Prawo to jest nierozerwalnie związane ze statusem nabywcy towarów lub usług (w niniejszej sprawie Wnioskodawcy). Jeżeli zatem czynność aportu uznana zostałaby za działanie w ramach statusu podatnika VAT, wówczas prawo do odliczenia w momencie dokonania zakupu zostałoby zaktualizowane i Wnioskodawca mógłby skorzystać z pełnego odliczenia VAT, równoważącego w ramach neutralności VAT podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto na przestrzeni ostatnich lat, poniosło wydatki celem realizacji inwestycji kanalizacji deszczowej, mającej służyć odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych. Realizacja Inwestycji nastąpiła w ramach wykonywania przez Wnioskodawcę gminnych zadań publicznych.

W związku z realizacją Kanalizacji, Wnioskodawca czynił zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług, przy czym nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem, nie wykorzystywał bowiem Kanalizacji do czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca rozważa możliwość wniesienia Kanalizacji aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Czynność aportu będzie oddaniem do użytkowania Kanalizacji pierwszemu nabywcy, w związku z tym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem nie upłynie okres dwóch lat, albowiem czynność aportu oraz czynność w związku z którą nastąpi pierwsze zasiedlenie, będą stanowić tą samą czynność.

Kanalizacja deszczowa mająca być przedmiotem aportu nie była udostępniana osobom trzecim, nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, udostępniana była dla członków wspólnoty nieodpłatnie.

Przedmiotem przekazania będzie kanalizacja deszczowa przejęta w roku 1945 oraz rozbudowywana od dnia objęcia do roku 2006. Ostatnie wydatki inwestycyjne miały miejsce w latach 2005 do 2006 w ramach realizacji inwestycji w dzielnicy (...), która stanowi niewielki procent planowanej do przekazania kanalizacji. Rozbudowa kanalizacji miała i mieć będzie charakter cykliczny, a jej zakres jest uzależniony od posiadanych środków finansowych zarówno własnych, jak i pomocowych. Kanalizacja od roku 1945 do dnia dzisiejszego była wykorzystywana do zaspokajania potrzeb członków wspólnoty samorządowej nieodpłatnie.

W interpretacji nr ILPP1/443-1246/10-9/BD z dnia 16 lutego 2011 r. tut. Organ rozstrzygnął, że czynność wniesienia przez Miasto aportem Kanalizacji do Spółki dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia i tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jej nabyciem oraz od nakładów na jej ulepszenie, planowany aport, będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Miasto w związku z dokonaniem czynności aportu kanalizacji deszczowej, nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych od wykonawców faktur VAT, bowiem zakupy z tytułu realizacji inwestycji najpierw związane były z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, a następnie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dokonaniem czynności aportu kanalizacji deszczowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Rozstrzygnięcie dotyczące opodatkowania ww. aportu, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-1246/10-9/BD z dnia 16 lutego 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl