ILPP1/443-1241/09-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1241/09-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia C. Lokalna Grupa Działania, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) oraz z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 listopada 2009 r. oraz z dnia 14 grudnia 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego, opłatę i podpisy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie C. Lokalna Grupa Działania prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na rok 2009." Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, wyłącznie statutową. Koszty dotyczące dotacji są księgowane łącznie z podatkiem, ponieważ Stowarzyszenie nie odlicza podatku VAT naliczonego od kosztów.

W piśmie z dnia 23 listopada 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał co następuje:

1.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową;

2.

realizacja operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest wykonywana w ramach działalności statutowej;

3.

celem przedsięwzięcia jest: zapewnienie sprawnej pracy LGD, zapewnienie informacji o działalności LGD, obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (Powiat C.), zachęcanie lokalnej społeczności do angażowania się na rzecz rozwoju obszaru;

4.

ww. cele są realizowane poprzez prowadzenie biura (zatrudnianie pracowników, zakup sprzętu komputerowego, mebli, podróże służbowe, itp.), działania informacyjne (spotkania, ulotki, szkolenia, doradztwo, strona www), szkolenia pracowników, działania promocyjne (organizacja festynów, wydawanie publikacji, organizacja konkursów, zakup gadżetów promocyjnych);

5.

zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych;

6.

efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów ponieważ przychody Stowarzyszenia są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 10 załącznika nr 4 do ustawy, gdzie wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we winsoku wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na rok 2009." Celem przedsięwzięcia jest: zapewnienie sprawnej pracy LGD, zapewnienie informacji o działalności LGD, obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (Powiat C.), zachęcanie lokalnej społeczności do angażowania się na rzecz rozwoju obszaru. Ww. cele są realizowane poprzez prowadzenie biura (zatrudnianie pracowników, zakup sprzętu komputerowego, mebli, podróże służbowe, itp.), działania informacyjne (spotkania, ulotki, szkolenia, doradztwo, strona www), szkolenia pracowników, działania promocyjne (organizacja festynów, wydawanie publikacji, organizacja konkursów, zakup gadżetów promocyjnych. Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, wyłącznie statutową i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia od kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu (operacji) w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Należy podkreślić, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu (operacji) w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl