ILPP1/443-1239/10-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1239/10-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 23 listopada 2010 r., Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 25 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt.: "Obsługa oprogramowania"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt.: "Obsługa oprogramowania". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka Jawna jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży oraz wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. Jest płatnikiem podatku VAT. W roku 2008 przedsiębiorstwo zawarło umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pt. "Obsługa oprogramowania". Projekt, zarejestrowany pod numerem X, skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane udziałem w nim i które są jego uczestnikami. W ramach projektu realizowane są szkolenia i konsultacje związane ze szkoleniami z zakresu obsługi oprogramowania. Działania wobec uczestników projektu świadczone są na ich rzecz nieodpłatnie (uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie). Wszystkie wydatki na zakup towarów i usług oraz zatrudnienie personelu, składające się na budżet projektu, są pokrywane ze środków przekazywanych przez Urząd Marszałkowski i Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach budżetu część wydatków, tj. m.in.: publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie, mailing internetowy, druk ulotek i plakatów, wynajem sali szkoleniowej, przygotowanie materiałów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, zakup urządzenia wielofunkcyjnego i materiałów eksploatacyjnych do niego oraz komputerów do prowadzenia szkoleń, jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą bezpośrednio realizacji projektu, tj. prowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla uczestników. Także materiały szkoleniowe, ulotki, plakaty, przekazywane są uczestnikom nieodpłatnie. W ramach projektu naliczony podatek VAT uwzględniony jest w budżecie projektu jako koszt kwalifikowany i nie jest odliczany. W związku z zakończeniem realizacji projektu Spółka zobowiązana jest przez Urząd Marszałkowski do złożenia zaświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Zgodnie z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie wtedy, gdy został faktycznie poniesiony i nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Ponoszone przez Spółkę wydatki w ramach projektu przeznaczone na jego realizację a dotyczące zakupu towarów i usług, są też ujmowane w wyodrębnionej na rzecz projektu ewidencji księgowej i nie stanowią kosztów uzyskania przychodu spółki.

Pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. uzupełniono opisany stan faktyczny o następujące informacje:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Przedmiotowy projekt będzie sfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W dniu 30 listopada 2010 r. zakończyła się realizacja niniejszego projektu.

3.

Zrealizowany projekt nie służył i nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dotacja uzyskana w ramach umowy o dofinansowanie nie stanowi przychodu Spółki, zaś koszty poniesione na realizację projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu i nie mają związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę. Zrealizowane w projekcie działania nie służą bezpośrednio Zainteresowanemu, lecz odbiorcom wsparcia, tj. pracującym osobom dorosłym z terenu województwa, na rzecz których wsparcie w postaci szkoleń było udzielane za pośrednictwem Wnioskodawcy, na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej z Urzędem Marszałkowskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy we wskazanym wyżej stanie faktycznym istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji ww. projektu nie istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług z uwagi na fakt, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu, są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych działań na rzecz uczestników ww. projektu, nie służą zatem do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka Jawna jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży oraz wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. W roku 2008 Spółka zawarła umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, pt. "Obsługa oprogramowania". Projekt, skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane udziałem w nim i które są jego uczestnikami. W ramach projektu realizowane są szkolenia i konsultacje związane ze szkoleniami z zakresu obsługi oprogramowania. Działania wobec uczestników projektu świadczone są na ich rzecz nieodpłatnie (uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie). Wszystkie wydatki na zakup towarów i usług oraz zatrudnienie personelu, składające się na budżet projektu, są pokrywane ze środków przekazywanych przez Urząd Marszałkowski i Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach budżetu część wydatków, tj. m.in.: publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie, mailing internetowy, druk ulotek i plakatów, wynajem sali szkoleniowej, przygotowanie materiałów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, zakup urządzenia wielofunkcyjnego i materiałów eksploatacyjnych do niego oraz komputerów do prowadzenia szkoleń, jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą bezpośrednio realizacji projektu, tj. prowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla uczestników. Także materiały szkoleniowe, ulotki, plakaty, przekazywane są uczestnikom nieodpłatnie.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowany projekt nie służy i nie będzie służył Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Działania zrealizowane w projekcie nie służą bezpośrednio Zainteresowanemu, lecz odbiorcom wsparcia, tj. pracującym osobom dorosłym z terenu województwa, na rzecz których wsparcie w postaci szkoleń było udzielane za pośrednictwem Wnioskodawcy, na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej z Urzędem Marszałkowskim.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak oświadczył Wnioskodawca - nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pt.: "Obsługa oprogramowania", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Ponadto zauważyć należy, ze organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl