ILPP1/443-1229/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1229/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszanie... złożyło w styczniu 2009 r. wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Zarząd Województwa... na wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach działania 4.31 funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania - oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W czerwcu 2009 r. decyzją Zarządu Województwa...., Wnioskodawca został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - obecnie jest na etapie poprawek do wniosku o przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach działania 4.31 funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie będzie korzystać w latach 2009-2015 z dotacji w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2001-2013, a co za tym idzie, może finansować koszty utrzymania i funkcjonowania biura, w tym koszty wynajmu lokalu, opłat za media i telefony, koszty wynagrodzenia pracowników, obsługi księgowej, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród beneficjentów z obszaru LGD. Stowarzyszenie będzie mogło również finansować projekty współpracy z innymi stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zainteresowany nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej i stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jego działaniem (gmin, powiatów, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury itp.).

W związku powyższym LGD będzie nieodpłatnie szkoliła swoich beneficjentów, doradzała, zachęcała działaniami promocyjnymi, aby składali wnioski o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW. Stowarzyszanie będzie również przeprowadzało postępowania konkursowe i wskazywało te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowywanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje, tj. organy administracji rządowej (ARiMR) i samorządowe szczebla wojewódzkiego. LGD będzie jedynie mogła jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu, LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, a mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostanie jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działania LGD związane z realizacją ww. projektu nie będą skutkowały powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, iż Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. z uwagi na powyższe, Zainteresowany nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegajacych temu podatkowi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, nabywanymi przez podmiot niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponadto, w świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 10 tego załącznika, wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91 "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie, decyzją Zarządu Województwa..., zostało wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Zainteresowany w latach 2009-2015 będzie korzystać z dotacji w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2001-2013. w związku z dotacją może finansować koszty utrzymania i funkcjonowania biura, w tym koszty wynajmu lokalu, opłat za media i telefony, koszty wynagrodzenia pracowników, obsługi księgowej, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród beneficjentów z obszaru LGD. Stowarzyszenie będzie mogło również finansować projekty współpracy z innymi stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).

Zainteresowany nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w powołanym wyżej art. 113 ust. 1 ustawy.

Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło swoich beneficjentów, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi, aby składano wnioski o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW. Zainteresowany będzie również przeprowadzał postępowania konkursowe i wskazywał te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. LGD będzie mogła jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu, LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, a mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostanie wyłącznie własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działania LGD związane z realizacją ww. projektu nie będą skutkowały powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, czyli Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizowanym przedsięwzięciem.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, realizując projekt (działanie 4.2 i 4.3) sfinansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania realizowanego projektu.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl