ILPP1/443-1220/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1220/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych. Dnia 21 stycznia 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w dziedzinie obrotu weterynaryjnymi preparatami farmaceutycznymi. Zawierając roczne umowy o współpracy handlowej z odbiorcami, planuje od nowego okresu rozliczeniowego, wypłacać premie pieniężne za określoną w umowie wysokość obrotu netto. Premia będzie udzielana w okresach kwartalnych. Dokumentując wysokość określonej premii pieniężnej kontrahent (odbiorca) zamierza wystawiać Spółce noty obciążeniowe.

Dnia 21 stycznia 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż premie pieniężne można powiązać z konkretnymi dostawami i określonymi towarami oferowanymi przez Wnioskodawcę w danym okresie. Podstawą wypłacanych premii nie jest świadczenie przez sp. z o.o. jakichkolwiek usług, w tym marketingowych, reklamowych, promocyjnych itp.

Ponadto jak wyjaśnił Wnioskodawca, warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest osiągniecie określonego poziomu zakupów w Spółce w danym okresie rozliczeniowym (kolejny kwartał, rok kalendarzowy). Zawarta umowa nie obejmuje swoim zakresem świadczenia usług.

Zgodnie z umową, prócz warunku opisanego wyżej, uzyskanie premii jest powiązane z terminowym regulowaniem należności, ponieważ nieterminowe ich regulowanie skutkuje wstrzymaniem realizacji zamówień oraz rozwiązaniem umowy. Jeżeli kontrahent nie podejmie w danym okresie (kwartale) działań na rzecz Spółki (zakupów oferowanych towarów na poziomie określonym umową) premie pieniężne nie będą wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki dokument powinien wystawiać kontrahent na premię pieniężną wynikającą ze spełnienia warunków umowy o współpracy handlowej - fakturę VAT, czy notę obciążeniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna wypłacana kontrahentowi za zrealizowaną wartość obrotu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), i tym samym nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-134/08/10-S/BD z dnia 12 października 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.) Zainteresowany wyraził opinię, iż w przedstawionej sytuacji osiągnięcie przez kontrahenta określonego limitu obrotów (kwartalnych i rocznych) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku VAT, i dlatego też tego typu premia nie powinna być udokumentowana fakturami VAT a jedynie notami obciążeniowymi wystawianymi przez kontrahenta, z którymi Sp. z o.o. podpisała lub podpisze stosowną umowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Mocą art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 13 ust. 2a cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a - zgodnie z ust. 2b - podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ponadto, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność w dziedzinie obrotu weterynaryjnymi preparatami farmaceutycznymi. Zawierając roczne umowy o współpracy handlowej z odbiorcami, planuje od nowego okresu rozliczeniowego, wypłacać premie pieniężne za określoną w umowie wysokość obrotu netto. Premia będzie udzielana w okresach kwartalnych. Dokumentując wysokość określonej premii pieniężnej kontrahent (odbiorca) zamierza wystawiać noty obciążeniowe. Premie pieniężne można powiązać z konkretnymi dostawami i określonymi towarami oferowanymi przez Wnioskodawcę w danym okresie. Podstawą wypłacanych premii nie jest świadczenie przez Zainteresowanego jakichkolwiek usług, w tym marketingowych, reklamowych, promocyjnych itp. Warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest osiągniecie określonego poziomu zakupów w Spółce w danym okresie rozliczeniowym (kolejny kwartał, rok kalendarzowy). Zawarta umowa nie obejmuje swoim zakresem świadczenia usług. Ponadto, prócz warunku opisanego wyżej, uzyskanie premii jest powiązane z terminowym regulowaniem należności, ponieważ nieterminowe ich regulowanie skutkuje wstrzymaniem realizacji zamówień oraz rozwiązaniem umowy. Jeżeli kontrahent nie podejmie w danym okresie (kwartale) działań na rzecz Spółki (zakupów oferowanych towarów na poziomie określonym umową) premie pieniężne nie będą wypłacane.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Spółka wypłaca premie z tytułu osiągnięcia przez kontrahentów określonego poziomu obrotu netto (zakupów oferowanych) i od tej wielkości jest ona uzależniona.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw - co potwierdził Zainteresowany - bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Wypłata premii następuje po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotu i odnosi się do całości zakupów zrealizowanych u Wnioskodawcy.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

W opisanym we wniosku przypadku, w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem przedmiotowa premia pieniężna podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej wypłaty Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniając wymogi wynikające z § 13 ust. 2 oraz ust. 2a i 2b rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl