ILPP1/443-120/13-6/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-120/13-6/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej dostawę działek nr 671 i nr 605 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej dostawę działek nr 671 i nr 605. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W latach 90-tych Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa przekazała na rzecz Państwowego Gospodarstwa Leśnego "Lasy Państwowe" (dalej: Lasy Państwowe), grunty Skarbu Państwa przewidziane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele zalesień, które następnie zostały oddane w zarząd Nadleśnictwu (dalej: Nadleśnictwo). Przez grunty te przebiegają drogi gruntowe, stanowiące własność Gminy. Drogi te aktualnie dzielą zwarte enklawy leśne.

Obecnie Gmina zamierza dokonać zamiany z Nadleśnictwem, będących własnością Gminy nieruchomości i stanowiących gminne drogi gruntowe, przebiegające przez grunty leśne, będące własnością Lasów Państwowych, oddane w zarząd Nadleśnictwu.

Przedmiotem zamiany po stronie Nadleśnictwa będą działki niezabudowane oznaczone numerami geodezyjnymi 671 i 605 o łącznej powierzchni 3,58 ha, stanowiące własność Lasów Państwowych reprezentujących Skarb Państwa, znajdujące się w zarządzie Nadleśnictwa, wpisane do księgi wieczystej. Działki te pozbawione są drzewostanu i stanowią aktualnie fragment trasy stoku narciarskiego. Sąsiednie działki, stanowiące pozostałą część stoku, są własnością Gminy. Stok narciarski w roku 2010 został przez Gminę wydzierżawiony na rzecz osoby trzeciej - operatora wyciągu narciarskiego (dalej: Operator wyciągu). Działka nr 671 za zgodą Lasów Państwowych została również wydzierżawiona Operatorowi Wyciągu. Działka nr 605 natomiast została nieodpłatnie udostępniona Operatorowi wyciągu, na podstawie umowy użyczenia.

W związku z otrzymaniem tych nieruchomości, w drodze niniejszej zamiany, Gmina spodziewa się otrzymać od Nadleśnictwa fakturę VAT dokumentującą przedmiotową transakcję, z ewentualnie wykazanym na niej podatkiem należnym.

Przedmiotem zamiany po stronie Gminy będą następujące nieruchomości:

1.

Wpisana do księgi wieczystej działka nr 210/2, znajdująca się w jednostce X - Obszar Chronionego Krajobrazu (dalej: OChK) na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów. Działka ta zgodnie z ustalonymi dla tego obszaru funkcjami terenu, stanowi obszar leśny.

2.

Wpisana do księgi wieczystej działka nr 293, znajdująca się w jednostce X - OChK na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów. Zgodnie z ustalonymi dla tego obszaru funkcjami terenu, działka ta nie znajduje się w strefie ochrony krajobrazu "K" i jest obszarem rolnym.

3.

Wpisane do księgi wieczystej działki nr: 476/1, 477, 478, 480, 403, 404, 406/1, 407, 409/3, 436/1, 437/2, 439/2, 452, 453, 454/1, 454/2 znajdujące się:

a.

w całości jednostce TOl5 - OChK:

* działki nr: 478 oraz 404 na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów, które zgodnie z ustalonymi funkcjami terenu są obszarem leśnym,

* działki nr 403 oraz 409/3 na terenie X-4 RLd,

* działki nr: 454/1, 454/2, 436/1, 437/2, 452, 453 oraz 439/2 na terenie X-5 RLd;

b.

w całości w jednostce I - O. na terenie I-3 RL działka nr 480 na terenie I-3 RL;

c.

częściowo w jednostce X - OChK na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów i w tej części stanowiących obszary leśne (zgodnie z ustalonymi dla tego obszaru funkcjami terenu) oraz częściowo:

* na terenie X-4 RLd - działki nr 406/1, 476/1 oraz 407,

* w jednostce I - O. na terenie (...)- działka nr 477;

4.

Wpisane do księgi wieczystej działki nr: 349, 350, 351/2, 352/2, 381/2, 382/1, 384, 385, 389, 409/1, 437/I, 439/1, 440, 446/1, 449, 450/I, 452, 453 znajdujące się:

a.

w całości w jednostce X - OChK:

* działka nr 437/1 na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów, które zgodnie z ustalonymi funkcjami terenu są obszarem leśnym,

* działki nr: 440, 449, 452, 453, 439/1, 446/1 oraz 450/1 na terenie X-6 RLd,

* działki nr: 384, 352/2, 381/2 oraz 382/1 na terenie X-7 RLd,

* działka nr 409/1 na terenie X-9;

b.

częściowo w jednostce X - OChK na obszarze nieposiadającym ustaleń dla terenów, które zgodnie z ustalonymi funkcjami terenu są obszarem leśnym oraz częściowo na terenie X-7 RLd - działki nr: 385 oraz 389;

c.

częściowo w jednostce X - OChK na terenie X-7 RLd oraz częściowo w jednostce O-U. na terenie O-1a PE - działka nr 351/2;

d.

w całości w jednostce O-U. na terenie O-1a PE działki nr: 349 oraz 350.

W związku z przygotowaniem tych nieruchomości do zamiany Gmina ponosi szereg wydatków, w tym koszty sporządzenia operatów szacunkowych, podziału nieruchomości, etc.

Przeznaczenie każdej nieruchomości, będącej przedmiotem zamiany określa obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego dla gminy i miasta (dalej: Plan).

Gmina dla jednostki X przyjęła obowiązujące na obszarze całej jednostki ustalenia funkcjonalno-przestrzenne, zgodnie z którymi poza terenami wskazanymi do zagospodarowania lub zabudowy obszar jednostki jest wyłączony z zainwestowania kubaturowego. Wewnątrz tej jednostki zalecane jest utworzenie Obszaru Chronionego Krajobrazu zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie o ochronie przyrody. Co więcej część jednostki podlega rygorom ustalonym dla strefy ochrony krajobrazu "K".

Gmina podkreśliła, że istniejącą na ww. terenach zabudowę zagrodową lub mieszkaniowo-usługową o różnych funkcjach określa się jako:

a.

zagospodarowanie tymczasowe bez możliwości rozbudowy, lecz z możliwością dokonywania remontów (jeśli funkcja jest niezgodna z ustaleniami planu),

b.

zagospodarowanie stałe, zgodne z przeznaczeniem (jeśli jest to np.: działka siedliskowa na użytkach rolnych lub leśniczówka na terenach leśnych).

Dla terenów X-4 RLd, X-5 RLd, X-6 RLd, oraz X-9 RLd podstawowym przeznaczeniem jest ich dolesienie. Gmina w planie zastrzegła, że przedmiotowe tereny nie mogą być przeznaczone pod zabudowę, z wyjątkiem terenu X-7 RLd, gdzie możliwa jest zabudowa w zakresie realizacji ujęcia i zbiornika wody dla jednostki O-U. Dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: budowa obiektów i urządzeń produkcji gospodarki leśnej, urządzeń sportowych i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nieprzekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Co więcej możliwe jest pozostawienie istniejących lub budowa nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

Z zapisów Planu wynika, iż teren (...) przeznaczony jest na:

* mieszkalnictwo wielorodzinne lub jednorodzinne średniej i niskiej intensywności, a także uzupełniająco na usługi podstawowe dla mieszkańców, place zabaw dla dzieci, place sportowe, zieleń urządzoną, parkingi. Dopuszczalne na tym terenie jest również mieszkalnictwo pensjonatowe oraz usługi rzemiosła;

* zabudowę zagrodową, a także uzupełniająco na obiekty i urządzenia do produkcji rolnej i hodowli do 10 sztuk dużych, zieleń urządzoną, place sportowe, parkingi. Dopuszczalne jest również mieszkalnictwo pensjonatowe, usługi rzemiosła, fermy hodowlane powyżej 10 sztuk dużych;

* budownictwo letniskowe, a także uzupełniająco na usługi podstawowe dla mieszkańców i usługi turystyczne (handel, gastronomię, rzemiosło, sport, itp.), zieleń urządzoną oraz parkingi.

Przeznaczeniem podstawowym terenu I-3 RL jest zalesienie. Ponadto, z Planu wynika, iż oznaczony w ten sposób teren, w części nieprzekraczającej 50% powierzchni, może być przeznaczony na obiekty i urządzenia produkcji i obsługi gospodarki leśnej, urządzenia sportowe i rekreacji. Dopuszczalne jest również utworzenie na obszarze nieprzekraczającym 25% powierzchni obiektów sportowych i rekreacji, parkingów, urządzeń komunalnych.

Teren O-1a PE stanowi teren wpływów eksploatacji powierzchniowej (kontynuacja obszaru i terenu górniczego I-10). Funkcją podstawową terenu jest eksploatacja powierzchniowa, przeznaczenie na obszar górniczy. Dopuszczalne jest zagospodarowanie w postaci zakładu przeróbki kopalin, urządzeń infrastruktury technicznej, administracji, zieleni izolacyjnej, parkingów na nie więcej niż 50% powierzchni terenu O-la PE. Co więcej, dopuszcza się przeznaczenie mniej niż 25% powierzchni na handel, rzemiosło i gastronomię.

Wszystkie powyższe tereny znajdują się w projektowanym obszarze chronionym, a więc w granicach Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. W związku z powyższym w Planie ustalono obowiązek prowadzenia na tych terenach gospodarki ściekami zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi i stałego monitorowania wód podziemnych.

Pomimo wskazanych oznaczeń Planu dla przedmiotowych nieruchomości, które Gmina zamierza przekazać Nadleśnictwu, nie ulega wątpliwości, że działki te stanowią drogi leśne i nie będą zmieniały swojego przeznaczenia, tj. nie będą przeznaczone pod jakąkolwiek zabudowę.

Gmina, po sfinalizowaniu transakcji zamiany, planuje otrzymane od Nadleśnictwa działki nr 671 i 605 wydzierżawić Operatorowi wyciągu narciarskiego.

W uzupełnieniu z dnia 26 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z Uchwałą Rady Miejsko-Gminnej z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (dalej: Plan), zmienioną Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie zmian tekstu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy, przedmiotowe grunty mają następujące przeznaczenie:

1.

Działka nr 210/2, znajduje się w jednostce X - Obszar Chronionego Krajobrazu (dalej: OChK), która - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem leśnym.

2.

Działka nr 293, znajduje się w jednostce X - OChK, która - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym.

3.

Działka nr 478, znajduje się w jednostce X - OChK, która - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem leśnym.

4.

Działka nr 404, znajduje się w jednostce X - OChK, która - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym.

5.

Działki nr 403 i 409/3, znajdują się w jednostce X - OChK, na terenie X-4 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie ustalono na przedmiotowym terenie zakaz zabudowy. Zgodnie z Planem, dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów jako dotychczasowe. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: obiekty i urządzenia produkcji gospodarki leśnej, urządzenia sportowe i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nieprzekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Możliwe jest pozostawienie istniejących lub realizacja nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

6.

Działki nr 454/1, 454/2, 436/1, 437/2, 452, 453 i 439/2, znajdują się w jednostce X - OChK, na terenie X-5 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie ustalono na przedmiotowym terenie zakaz zabudowy. Zgodnie z Planem, dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów jako dotychczasowe. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: realizacja obiektów i urządzeń produkcji gospodarki leśnej, urządzeń sportowych i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nieprzekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Możliwe jest pozostawienie istniejących lub realizacja nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

7.

Działki nr 406/1 i 407, częściowo położone są w jednostce X - OChK na obszarze, który - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym oraz częściowo na terenie X-4 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie na przedmiotowym terenie ustalono zakaz zabudowy. Zgodnie z Planem dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów, jako dotychczasowe. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: obiekty i urządzenia produkcji gospodarki leśnej, urządzenia sportowe i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nie przekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Możliwe jest pozostawienie istniejących lub realizacja nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

8.

Działka nr 476/1, częściowo znajduje się w jednostce X - OChK, na obszarze, który - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym i leśnym oraz częściowo na terenie X-4 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie.

9.

Działka nr 437/1, w całości w jednostce X - OChK na obszarze, który - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym.

10.

Działki nr 440, 449, 452, 453, 446/1 oraz 450/1, w całości w jednostce X - OChK, na terenie X-6 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie ustalono zakaz zabudowy dla przedmiotowego terenu. Zgodnie z Planem dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów, jako dotychczasowe. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: obiekty i urządzenia produkcji gospodarki leśnej, urządzenia sportowe i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nieprzekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Możliwe jest pozostawienie istniejących lub realizacja nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

11.

Działka nr 439/1, położona jest częściowo w jednostce X - OChK, na obszarze, który - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym oraz częściowo na terenie X-6 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie ustalono, zakaz zabudowy dla przedmiotowego terenu.

12.

Działka nr 409/1, w całości w jednostce X - OChK, na terenie X-9, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie. W Planie ustalono zakaz zabudowy dla przedmiotowego terenu. Zgodnie z Planem dopuszcza się jednakże tymczasowe sposoby zagospodarowania, urządzania oraz użytkowania terenów, jako dotychczasowe. Na terenie mogą być ustalone przeznaczenia uzupełniające, takie jak: obiekty i urządzenia produkcji gospodarki leśnej, urządzenia sportowe i rekreacji, które będą bezpośrednio związane z funkcją podstawową i zostaną zrealizowane na powierzchni nieprzekraczającej 50% powierzchni tych terenów. Możliwe jest pozostawienie istniejących lub realizacja nowych obiektów sportowych i rekreacji, parkingów i urządzeń komunalnych na powierzchni mniejszej niż 25% powierzchni przedmiotowych terenów.

13.

Działki nr 385 i 389, częściowo w jednostce X - OChK, na obszarze, który - zgodnie z § 42 ust. 2 Planu - jest obszarem rolnym oraz częściowo na terenie X-7 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie.

14.

Działka nr 351/2, częściowo w jednostce X - OChK, na terenie X-7 RLd, którego podstawowym przeznaczeniem jest dolesienie oraz częściowo w jednostce O-U. na terenie O-la PE, który stanowi teren wpływów eksploatacji powierzchniowej (kontynuacja obszaru i terenu górniczego I-10), a funkcją podstawową terenu jest eksploatacja powierzchniowa, przeznaczenie na obszar górniczy (dopuszczalne jest zagospodarowanie w postaci zakładu przeróbki kopalin, urządzeń infrastruktury technicznej, administracji, zieleni izolacyjnej, parkingów na nie więcej niż 50% powierzchni terenu oraz przeznaczenie mniej niż 25% powierzchni na handel, rzemiosło i gastronomię).

Dla jednostki X Gmina przyjęła i określiła w Planie obowiązujące na obszarze całej jednostki ustalenia funkcjonalno-przestrzenne, zgodnie z którymi poza terenami wskazanymi do zagospodarowania lub zabudowy obszar jednostki jest wyłączony z zainwestowania kubaturowego. Wewnątrz tej jednostki zalecane jest utworzenie Obszaru Chronionego Krajobrazu zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie o ochronie przyrody.

Istniejącą na ww. terenach zabudowę zagrodową lub mieszkaniowo-usługową o różnych funkcjach określa się jako:

a.

zagospodarowanie tymczasowe bez możliwości rozbudowy, lecz z możliwością dokonywania remontów (jeśli funkcja jest niezgodna z ustaleniami Planu),

b.

zagospodarowanie stale, zgodne z przeznaczeniem (jeśli jest to np.: działka siedliskowa na użytkach rolnych lub leśniczówka na terenach leśnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania od Nadleśnictwa faktury VAT dokumentującej nabycie działek nr 671 i 605 z wykazanym na niej podatkiem naliczonym, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania faktury VAT dokumentującej nabycie działek nr 671 i 605 z wykazanym na niej podatkiem naliczonym, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tej faktury.

UZASADNIENIE

W ocenie Gminy umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną, uregulowaną w art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego. Konsekwentnie, mając na uwadze wskazane powyżej przesłanki warunkujące możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT, w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności działa ona w roli podatnika VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym zostanie spełniony drugi warunek niezbędny do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż w przypadku otrzymania od Nadleśnictwa z tytułu nabycia działek nr 671 i 605, w drodze zamiany, faktury VAT z wykazanym na niej podatkiem naliczonym, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Przedmiotowe nieruchomości będą bowiem przedmiotem świadczonej przez Gminę na rzecz Operatora wyciągu usługi dzierżawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zatem w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z kolei, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Według art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Stosownie do § 2 ww. przepisu ustawy, czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W konsekwencji dzierżawa nieruchomości będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wobec tego z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w ww. rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż dzierżawa gruntów stanowi świadczenie usług i czynność ta, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. Wyjątek stanowi dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "cele rolnicze". W art. 2 pkt 15 ustawy, zdefiniowana została wyłącznie działalność rolnicza, przez którą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Posiłkując się zapisem powyższej definicji uznać należy, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który może być wykorzystany do ww. działalności rolniczej.

Zatem dzierżawa gruntu, który zgodnie z umową wykorzystywany będzie na cele rolnicze, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza dokonać zamiany z Nadleśnictwem, będących własnością Gminy nieruchomości i stanowiących gminne drogi gruntowe, przebiegające przez grunty leśne, będące własnością Lasów Państwowych, oddane w zarząd Nadleśnictwu.

Przedmiotem zamiany po stronie Nadleśnictwa będą działki niezabudowane oznaczone numerami geodezyjnymi 671 i 605. Działki te pozbawione są drzewostanu i stanowią aktualnie fragment trasy stoku narciarskiego. Sąsiednie działki, stanowiące pozostałą część stoku, są własnością Gminy. Stok narciarski w roku 2010 został przez Gminę wydzierżawiony na rzecz osoby trzeciej - Operatora wyciągu. Działka nr 671 za zgodą Lasów Państwowych została również wydzierżawiona Operatorowi Wyciągu. Działka nr 605 natomiast została nieodpłatnie udostępniona Operatorowi wyciągu, na podstawie umowy użyczenia.

W związku z otrzymaniem nieruchomości nr 671 i 605, w drodze niniejszej zamiany, Gmina spodziewa się otrzymać od Nadleśnictwa fakturę VAT dokumentującą przedmiotową transakcję, z ewentualnie wykazanym na niej podatkiem należnym.

Przedmiotem zamiany po stronie Gminy będą następujące nieruchomości nr: 210/2, 293, 476/1, 477, 478, 480, 403, 409/3, 404, 406/1, 407, 454/1, 454/2, 436/1, 437/2, 452, 453, 439/2, 349, 350, 351/2, 352/2, 381/2, 382/1, 384, 385, 389, 409/1, 437/1, 439/1, 440, 446/1, 449, 450/1, 452 oraz 453.

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z przygotowaniem tych nieruchomości do zamiany Gmina ponosi szereg wydatków, w tym koszty sporządzenia operatów szacunkowych, podziału nieruchomości, etc.

Gmina, po sfinalizowaniu transakcji zamiany, planuje otrzymane od Nadleśnictwa działki nr 671 i 605 wydzierżawić Operatorowi wyciągu narciarskiego.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej dostawę działek nr 671 i nr 605.

W związku z powyższym należy wskazać, iż z wniosku nie wynika aby dzierżawione w przyszłości przez Wnioskodawcę dwie działki służyły prowadzeniu działalności rolniczej, bowiem jak wskazał Zainteresowany ww. nieruchomości zostaną wydzierżawione Operatorowi wyciągu narciarskiego, który wykorzystuje grunty w celu utworzenia trasy stoku narciarskiego. Zatem ich dzierżawa nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, lecz będzie opodatkowana 23% podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego faktury dokumentujące dostawę działek nr 671 i nr 605 będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę przytoczone regulacje oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że przedmiotowe nieruchomości gruntowe będą w przyszłości wydzierżawione, czyli będą służyły czynnościom opodatkowanym - Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. działek - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu regulacji zawartych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej nabycie działek nr 671 i nr 605, pod warunkiem otrzymania od Nadleśnictwa przedmiotowej faktury.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe, przy założeniu, że w przedmiotowej sprawie transakcja zamiany działek przez Nadleśnictwo będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zatem, w niniejszej sprawie kwestia ta nie była przedmiotem rozstrzygnięcia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej dostawę działek nr 671 i nr 605. Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zamiany nieruchomości gruntowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z przygotowaniem gruntów do zamiany zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 14 maja 2013 r., nr ILPP1/443-120/13-4/AW, ILPP1/443-120/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl