ILPP1/443-1194/09-6/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1194/09-6/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) oraz z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ". Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 6 listopada 2009 r. oraz z dnia 1 grudnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto składa do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych". Miasto ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowanych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Szacunkowy, całkowity koszt realizacji projektu to około 5,5 mln zł w ramach projektu 3 szkoły z terenu miasta zostaną poddane kompleksowej termomodernizacji, na którą składać się będzie docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie stropodachów, wymiana zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej oraz modernizacja wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania.

Uzupełniając wniosek, w pismach z dnia 6 listopada 2009 r. oraz z dnia 1 grudnia 2009 r. wskazano, iż Miasto - jako osoba prawna - jest Wnioskodawcą, którego dotyczy opis sprawy przedstawiony we wniosku, natomiast Urząd Miasta jest jednostką organizacyjną Miasta.

Towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obiekty objęte ww. projektem są własnością Wnioskodawcy.

Własności dla ww. obiektów wynikają z wpisu do KW odpowiednio:

* dla Szkoły Podstawowej: właściciel - Gmina Miasto, władający - Wydział Edukacji Urzędu Miasta, administrator - Szkoła Podstawowa;

* dla Szkoły Podstawowej: właściciel - Gmina Miasto, władający - Wydział Edukacji Urzędu Miasta, zarządca trwały - Szkoła Podstawowa;

* dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych: właściciel - Gmina Miasto, władający - Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.

Ww. szkoły użytkują obiekty nieodpłatnie. Czynności dotyczą usług edukacyjnych zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Ponadto, zadania objęte ww. projektem należą częściowo do zadań gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), a częściowo do zadań powiatu uregulowanych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Miasto jest miastem na prawach powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy beneficjent środków, Miasto, w przypadku realizowanego projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych" ma prawną możliwość odliczenia w całości bądź części podatku VAT w trakcie realizacji zadania oraz 5 lat po jego zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Miastu nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej - art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Natomiast, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowanych na realizację projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych " z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. w ramach projektu 3 szkoły z terenu miasta zostaną poddane kompleksowej termomodernizacji, na którą składać się będzie docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie stropodachów, wymiana zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej oraz modernizacja wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania. Towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obiekty objęte ww. projektem są własnością Miasta. Ww. szkoły użytkują obiekty nieodpłatnie.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie szkołom do użytkowania majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Reasumując, Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia w całości bądź w części podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Pilotażowy program racjonalizacji kosztów energii w budynkach komunalnych Miasta - Kompleksowa termomodernizacja Szkoły Podstawowej, Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ", w trakcie realizacji zadania oraz 5 lat po jego zakończeniu.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że jeżeli w ciągu 5 lat po zakończeniu realizacji zadania zmieni się sposób wykorzystania obiektu objętego przedmiotowym projektem - zastosowanie znajdą przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem terminów w nich zawartych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl