ILPP1/443-1192/11-4/MS - Opodatkowanie VAT środków pieniężnych przekazanych na pokrycie kosztów wysyłki.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1192/11-4/MS Opodatkowanie VAT środków pieniężnych przekazanych na pokrycie kosztów wysyłki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie zobowiązań kupujących względem x - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie zobowiązań kupujących względem x.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać towary wysyłkowo. W ramach dostawy towarów Zainteresowana będzie świadczyła usługi akcesoryjne, za które będzie pobierana dodatkowa opłata, a które będą po prostu wliczone w cenę towaru. Będą to np. koszty opakowania. Wnioskodawczyni zamierza wysyłać towar na dwa sposoby - w jednym przypadku kupujący zapłaci za usługę przesyłki bezpośrednio u kuriera, który wystawi fakturę na kupującego. W drugim, którego dotyczy to zapytanie, Zainteresowana zawrze na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa w imieniu i na rachunek kupującego umowę o świadczenie usług pocztowych z x. Zgodnie z umową, kupujący przekaże Wnioskodawczyni pieniądze, aby w jego imieniu i na jego rachunek Zainteresowana mogła skutecznie zawrzeć umowę z x (Wnioskodawczyni zakupi usługę z x) w imieniu i na rachunek kupującego (tzn. kupujący zawrze umowę z x o przesyłkę towaru, który Zainteresowana mu sprzedaje). Odbiorca-kupujący przekazuje Zainteresowanej należność za towar przelewem. Odbiorca-kupujący przelewa na rachunek bankowy Wnioskodawczyni pieniądze, którymi Zainteresowana płaci w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik x za zakupioną przez tegoż odbiorcę-kupującego usługę pocztową. Umowę z x Wnioskodawczyni będzie zawierać jako pełnomocnik kupującego i płaci również jako jego pełnomocnik. Zgodnie z Kodeksem cywilnym odbiorca ma obowiązek przekazać pełnomocnikowi środki potrzebne do dokonania czynności prawnej objętej pełnomocnictwem.

Zapłata za towar będzie następowała wyłącznie na rachunek bankowy i będzie ewidencjonowana na kasie fiskalnej. W opisie aukcji wraz z opisem sprzedawanego towaru Wnioskodawczyni będzie umieszczała informację następującej treści: "kupując na mojej aukcji udzielasz mi jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu z (tu Zainteresowana wpisze nazwę firmy), celem przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. Środki przekazane na ten cel nie stanowią mojego dochodu, ponieważ kwota, jaką kupujący przekazuje na koszt wysyłki jest identyczna z tą, jaką uiszczam nadając przesyłkę."

Przesyłkę Zainteresowana będzie ewidencjonowała w książce nadawczej, gdzie oprócz danych adresata wyszczególniony jest też koszt wysyłki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji (zawarcie umowy w imieniu kupującego) przekazane Wnioskodawczyni środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupujących względem x stanowią dla Zainteresowanej podstawę do opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane od kupującego na serwisie aukcyjnym upoważnienie do zawarcia umowy o usługę w imieniu i na rachunek kupującego oznacza, że Zainteresowana nie świadczy takiej usługi, a kupujący nabywa ją od PP. Nie następuje tu więc refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT i nie będzie ujmowany w ewidencji podatkowej.

Interpretacja o tym samym zagadnieniu została wydana przez Izbę Skarbową w Poznaniu - ILPP2/443-738/09-2/MN.

W ocenie Wnioskodawczyni równowartość kwoty przekazanej przez kupującego na uiszczenie jego zobowiązań wobec x nie będzie stanowić podstawy opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawą opodatkowania, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 79 pkt c) Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Jednocześnie, w myśl art. 132 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych).

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak, ze względu na świadczący ją podmiot, usługą wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni po zarejestrowaniu działalności gospodarczej zamierza sprzedawać towary wysyłkowo. Wnioskodawczyni zamierza wysyłać towar na dwa sposoby - w jednym przypadku kupujący zapłaci za usługę przesyłki bezpośrednio u kuriera, który wystawi fakturę na kupującego. W drugim, Zainteresowana zawrze na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa w imieniu i na rachunek kupującego umowę o świadczenie usług pocztowych z x. Zgodnie z umową, kupujący przekaże Wnioskodawczyni pieniądze, aby w jego imieniu i na jego rachunek Zainteresowana mogła skutecznie zawrzeć umowę z x (Wnioskodawczyni zakupi usługę z x) w imieniu i na rachunek kupującego (tzn. kupujący zawrze umowę z x o przesyłkę towaru, który Zainteresowana mu sprzedaje). Odbiorca-kupujący przekazuje Zainteresowanej należność za towar przelewem. Odbiorca-kupujący przelewa na rachunek bankowy Wnioskodawczyni pieniądze, którymi Zainteresowana płaci w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik x za zakupioną przez tegoż odbiorcę-kupującego usługę pocztową. Umowę z x Wnioskodawczyni będzie zawierać jako pełnomocnik kupującego i płaci również jako jego pełnomocnik.

Zapłata za towar będzie następowała wyłącznie na rachunek bankowy i będzie ewidencjonowana na kasie fiskalnej. W opisie aukcji wraz z opisem sprzedawanego towaru Wnioskodawczyni będzie umieszczała informację następującej treści: "kupując na mojej aukcji udzielasz mi jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu z (tu Zainteresowana wpisze nazwę firmy), celem przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. Środki przekazane na ten cel nie stanowią mojego dochodu, ponieważ kwota, jaką kupujący przekazuje na koszt wysyłki jest identyczna z tą jaką uiszczam nadając przesyłkę."

Przesyłkę Zainteresowana będzie ewidencjonowała w książce nadawczej, gdzie oprócz danych adresata wyszczególniony jest też koszt wysyłki.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo nie może być jednak domniemane.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że jeżeli, jak wskazano we wniosku, na podstawie udzielonego przez kupującego pełnomocnictwa, Wnioskodawczyni upoważniona zostanie do reprezentowania kupującego i występowania na jego rzecz w sprawie przesyłania przesyłek i na rachunek kupującego zawrze umowę o świadczenie usług z x i opłaci należność względem x, to otrzymana przez Zainteresowaną kwota na poczet zawarcia w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawczyni podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla niej obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Tym samym, kwota ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w opisanej sytuacji przekazane Wnioskodawczyni środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupujących względem x nie stanowią dla Zainteresowanej podstawy opodatkowania i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot rzeczywistych kosztów przesyłki.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawidłowości postępowania Wnioskodawczyni w przypadku, gdy koszt wysyłki opłacony przez kupującego będzie w kwocie zawyżonej, zaniżonej oraz w przypadku, gdy kupujący nie wyrazi zgody na pełnomocnictwo.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. Organ przyjął, że Wnioskodawczyni będzie posiadać skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami, do występowania w imieniu i na rzecz kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą). Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia, czy umieszczenie w opisie aukcji zapisu o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa wystarczy, aby takie pełnomocnictwo było zawarte. Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych, czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieści się w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie zobowiązań kupujących względem x. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni na pokrycie zobowiązań kupujących względem x zostanie załatwiony odrębnym pismem.

W piśmie z dnia 19 września 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do rozpatrywanego wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż w przypadku, gdy koszt wysyłki opłacony przez kupującego będzie w zawyżonej kwocie, np. kupujący opłaci kwotę 9,50 zł za wysyłkę, a faktycznie udokumentowany/zapłacony na x będzie 7,50 zł - to różnica 2 zł zostanie naniesiona na kasę fiskalną jako przychód Zainteresowanej - tj. doliczona do wartości kwoty towarów.

W przypadku, gdy koszt wysyłki opłacony będzie przez kupującego w zaniżonej kwocie, wtedy od ogólnej kwoty zakupów zostanie odjęta różnica, np. kupujący opłacił kwotę 4,50 zł za wysyłkę, a wg cennika x koszt wysyłki wyniósł 7,50 zł - to różnica 3 zł zostanie odjęta od kwoty zakupów.

W przypadku, kiedy kupujący nie wyrazi zgody na pełnomocnictwo - kwota za wysyłkę zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej pod pozycją koszty wysyłki i opodatkowana 3% stawką ryczałtu (tylko takiej stawce podatku podlega sprzedający z tytułu sprzedaży) i będzie stanowiła ta kwota także podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawczyni zredagowała następującą wątpliwość: "Czy moje rozumowanie - w sytuacji, gdy koszt opłaconej wysyłki nie jest identyczny z tym jaki został uiszczony przy nadaniu przesyłki, jest prawidłowe... W ogólnym rozrachunku kwota wpływu na konto z tytułu sprzedaży po odjęciu kwoty przekazanej w ramach pełnomocnictwa na rzecz x będzie równa kwocie zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej."

Analiza powyższego uzupełnienia do wniosku wykazała jednak, że nie spełnia ono wymogów formalnych, w związku z czym, pismem z dnia 21 listopada 2011 r., nr ILPB1/415-1070/11-3/TW i ILPP1/443-1192/11-3/MS wezwano Zainteresowaną do usunięcia braków formalnych wniosku w zakresie dotyczącym sposobów postępowania Wnioskodawczyni w przypadku, gdy koszt wysyłki opłacony przez kupującego będzie w kwocie zawyżonej, zaniżonej oraz w przypadku, gdy kupujący nie wyrazi zgody na pełnomocnictwo. Po otrzymaniu odpowiedzi na ww. wezwanie tut. Organ rozpatrzy wniosek w zakresie wskazanym w powyższym uzupełnieniu odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl