ILPP1/443-1191/12-4/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1191/12-4/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.... Wniosek uzupełniono w dniu 1 lutego 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej: Wnioskodawca) otrzymało dofinansowanie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 na obszarze objętym... realizowaną przez lokalną grupę działania -... z siedzibą w.... Projekt dotyczy operacji pn.... Jego celem jest wzrost funkcjonalności budynku pełniącego funkcje społeczno-turystyczne przez jego termomodernizację.

We wniosku o dofinansowanie zostały ujęte wydatki związane z termomodernizacją budynku. Stowarzyszenie poniesie wydatki na podstawie wystawionych faktur VAT. We wniosku o dofinansowanie koszty podatku VAT zostały doliczone do kosztów kwalifikowanych. W celu zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych niezbędne jest przedstawienie indywidualnej interpretacji, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

Koszty te zostały uznane za kwalifikowane z uwagi na to, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty (do niniejszego wniosku dołączono zestawienie rzeczowo-finansowe stanowiące załącznik do zawartej umowy o przyznanie pomocy z dnia...).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, tak więc podatek VAT jest dla niego kosztem - w związku z czym, nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności publicznej na rzecz dzieci i młodzieży z powiatu.

W piśmie z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku Stowarzyszenie poinformowało, że:

1.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2.

nabywane towary i usługi związane z realizacją operacji pod nazwą... nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

3.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową odpłatną i nieodpłatną więc można powiedzieć, że efekty działania będą udostępniane odpłatnie i nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace, wykonane usługi, Stowarzyszenie... będzie miało możliwość odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma prawa odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych. Nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie przysługuje prawo do zwrotu kwoty różnicy podatku na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać również należy, iż na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stwierdzić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższa reguła wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bądź przez podatnika, który nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczy operacji. Jego celem jest wzrost funkcjonalności budynku pełniącego funkcje społeczno-turystyczne przez jego termomodernizację.

We wniosku o dofinansowanie zostały ujęte wydatki związane z termomodernizacją budynku. Stowarzyszenie poniesie wydatki na podstawie wystawionych faktur VAT. We wniosku o dofinansowanie koszty podatku VAT zostały doliczone do kosztów kwalifikowanych. Koszty te zostały uznane za kwalifikowane z uwagi na to, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tak więc podatek VAT jest dla niego kosztem - w związku z czym nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie działalności publicznej na rzecz dzieci i młodzieży z powiatu. Działalność statutowa jest odpłatna i nieodpłatna.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie, po zapłaceniu wykonawcom za poszczególne prace i wykonane usługi, nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT od zapłaconej kwoty w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy wyjaśnić, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT od zapłaconych kwot, uznano za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne niż przytoczone przez Wnioskodawcę przepisy - a mianowicie w oparciu o art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy, a nie na podstawie art. 81 ust. 1.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, tj. dotyczące zwolnienia przedmiotowego, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone, gdyż nie były objęte pytaniem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy podkreślić, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl