ILPP1/443-1187/09-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1187/09-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w ramach działania IV.3 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w ramach działania IV.3 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ubiega się o dofinansowanie wydatków inwestycyjnych w ramach działania IV.3 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa. W ramach realizowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów zawierających podatek VAT. We wniosku o dofinansowanie Spółka uwzględniła VAT jako wydatek niekwalifikowany (nie podlegający refinansowaniu). Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i hurtowego artykułami przemysłowymi (100% sprzedaży opodatkowanej 22% stawką podatku VAT). Przedmiotowa dotacja ma charakter ogólny i będzie pokrywać wydatki związane z kosztami prowadzonej działalności gospodarczej (nie jest dopłatą do cen towarów i usług). Nabywane towary i usługi pokrywane z dotacji będą służyć w całości czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może wykazać VAT wydatkowany w ramach zakupów opisanych powyżej jako naliczony i tym samym zmniejszyć kwotę VAT podlegającą wpłacie do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może odliczyć VAT wydatkowany w ramach działań inwestycyjnych, gdyż nie został on w żaden inny sposób refinansowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Powyższe wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Nadmienia się, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany, będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, prowadzi wyłącznie opodatkowaną 22% stawką podatku VAT działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i hurtowego artykułami przemysłowymi. Spółka ubiega się o dofinansowanie wydatków inwestycyjnych w ramach działania IV.3 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa. Wnioskodawca informuje, iż przedmiotowa dotacja ma charakter ogólny i będzie pokrywać wydatki związane z kosztami prowadzonej działalności gospodarczej (nie jest dopłatą do cen towarów i usług). Nabywane towary i usługi pokrywane z dotacji będą służyć w całości czynnościom opodatkowanym.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji. Źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków.

Reasumując, Wnioskodawcy - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług pokrywanych ze środków pochodzących z otrzymanej dotacji pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl