ILPP1/443-1186/12-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1186/12-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą "Wyposażenie remizy OSP..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą "Wyposażenie remizy OSP...". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lutego 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

OSP (dalej Wnioskodawca) ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Wyposażenie remizy OSP...".

Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom wsi ich aktywizację, wzrost integracji społecznej oraz aktywności edukacyjnej przez doposażenie sali, świetlicy wiejskiej w sprzęt audiowizyjny. Mieszkańcy obszarów wiejskich dużą część swoich potrzeb realizują dzięki własnej aktywności i samoorganizacji w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych, jednak oczekują wsparcia dla swoich pomysłów i przedsięwzięć. Odpowiedzią na te oczekiwania jest planowane wyposażenie, mające na celu poprawę komfortu ich życia, aktywizację społeczności lokalnej oraz stworzenie możliwości edukacyjnych na terenie działania LGD. W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości szkoleń i kursów, wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury, sztuki oraz edukacji.

Planowany cel operacji jest zgodny z Celami Lokalnej Strategii rozwoju stowarzyszenia "Solidarni w Partnerstwie". Operacja wpisuje się w cel ogólny 1: Poprawa jakości życia mieszkańców, cel szczegółowy 1.2. Lepszy dostęp mieszkańców do edukacji i informacji pt: "Wieś na miarę marzeń", gdzie w ramach Małych Projektów przewidziana jest operacja o charakterze "Remont świetlic wiejskich i ich wyposażenie".

W ramach realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna planuje operację polegającą na doposażeniu remizy OSP w sprzęt audiowizyjny, która pełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia jej wizerunku. Doposażenie świetlicy polegać będzie na zakupieniu kolumny aktywnej, dwóch mikrofonów, rzutnika multimedialnego, laptopa oraz ekranu.

Wysokość wnioskowanej kwoty pomocy określona na poziomie 6.960,00 zł jest całkowicie zasadna z uwagi na założony cel operacji, który jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "Solidarni w Partnerstwie", gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych.

Projekt Wnioskodawcy wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu edukacji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe oczekiwania, co do jakości życia, jak i wyposażenia technicznego placówek, z których korzystają. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom należy modernizować i doposażać obiekty służące celom kulturalno-społecznym, co pozwoli ich mieszkańcom rozwijać się edukacyjnie.

Obecnie remiza strażacka pełniąca rolę świetlicy wiejskiej jest obiektem wyremontowanym. W remizie jest stały dostęp do Internetu, który dzisiaj jest niewykorzystywany. Brak wyposażenia, jak wynika z opinii mieszkańców, stanowi znaczną barierę, co do intensyfikacji różnego rodzaju spotkań mieszkańców.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom oraz innym organizacjom zakupionej infrastruktury technicznej w ramach projektu przyczyni się do wzrostu ilości organizowanych spotkań i będzie stanowić podstawę mierzalności realizowanego przedsięwzięcia oraz jego weryfikacji. Po zakończeniu projektu przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu planowane jest między innymi:

* szkolenie podstawowe dla druhów Ochotniczej Straży Pożarnej i gminy ok. 30 osób - co 1-2 lata. Zgodnie z obowiązującym programem szkolenie takie powinno trwać 104 godziny. Poza tym szkolenia specjalistyczne dla druhów ochotników oraz szkolenia z BHP, które odbywają się co rok;

* szkolenia i doskonalenie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy dla OSP oraz Kurs Pierwszej Pomocy i pokazy dla wszystkich mieszkańców (dzieci, młodzież i dorośli);

* prewencyjne szkolenia dla mieszkańców dotyczące ochrony przeciwpożarowej np: wiosną - tematyka szkolenia dot. nagminnego i bardzo szkodliwego wypalania traw, zagrożenia przeciwpowodziowego, latem zagrożenia przy żniwach (pożarowe, BHP), jesienią - zagrożenia komunikacyjne, zimą - zagrożenia ogrzewaniem, tj. czad, dym, nieszczelne kominy wentylacyjne. W ramach akcji "Darmowa czujka dymu", czyli krótkie szkolenia, gdzie rozdawane są darmowe czujki czadu;

* cykliczne spotkania Koła Gospodyń Wiejskich dotyczące kursów: szycia, gotowania oraz obsługi i wykorzystania komputera;

* szkolenia dotyczące stosowania, przechowywania środków ochrony roślin;

* szkolenia dotyczące funduszy pomocowych;

* organizowanie inauguracji roku kulturalnego;

* i wiele innych szkoleń, które mieszkańcy będą mieli potrzebę zrealizować.

Ponadto przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu OSP planuje szereg spotkań integracyjnych - zabawy przy grillu, z okazji: Nocy Świętojańskiej, odpustu św. Mateusza, majówek, zabaw dla młodzieży itp. (posiadając sprzęt Wnioskodawca nie jest ograniczony kosztami związanymi z zatrudnianiem DJ-a). Wyświetlany będzie cotygodniowy seans filmowy, ponieważ na wsi oraz gminie Golina nie ma kina, planowane jest także wspólne oglądanie meczów piłkarskich. Zakupiony przez OSP sprzęt będzie użytkowany przez mieszkańców za darmo i znajdować się będzie w wiejskiej świetlicy. Gospodarz Sali, który opiekuje się salą, będzie także opiekował się pozyskanym sprzętem i udostępniał organizatorowi szkolenia, czy spotkania pozyskany sprzęt na zasadzie jak dzisiaj udostępniana jest świetlica, kuchnia czy sala, czyli bez większych ograniczeń.

W uzupełnieniu z dnia 25 lutego 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać uiszczony podatek VAT w przedmiotowej operacji, jeśli nie, to prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez OSP projektu będzie: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez doposażenie świetlicy.

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Wyposażenie remizy OSP...". Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom wsi ich aktywizację, wzrost integracji społecznej oraz aktywności edukacyjnej przez doposażenie remizy OSP pełniącej rolę świetlicy wiejskiej w sprzęt audiowizyjny. Doposażenie świetlicy polegać będzie na zakupieniu kolumny aktywnej, dwóch mikrofonów, rzutnika multimedialnego, laptopa oraz ekranu. W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości szkoleń i kursów, wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury, sztuki oraz edukacji.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania pt. "Wyposażenie remizy OSP..." nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W zakresie ww. zadania Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pt. "Wyposażenie remizy OSP...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl