ILPP1/443-1186/09-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1186/09-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Szpitala Wojewódzkiego, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu: 28 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu: 13 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn.: "Zakup i instalacja tomografu wraz z adaptacją pomieszczeń, aparatu RTG cyfrowego ze stacją lekarską i systemu..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu pn.: "Zakup i instalacja tomografu wraz z adaptacją pomieszczeń, aparatu RTG cyfrowego ze stacją lekarską i systemu...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu: 13 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital jest czynnym podatnikiem podatku VAT w części działalności pozastatutowej, tj. dzierżawy, najmu, reklamy.

Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 12 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

1.

samodzielny Szpital Wojewódzki prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, która jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

2.

symbol świadczonych usług przez Szpital:

* wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (usługi zwolnione od podatku), ex 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej,

* wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) 8610Z Działalność szpitali,

* wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2004) 8511Z Szpitalnictwo,

3.

nazwa projektu: "Zakup i instalacja tomografu wraz z adaptacją pomieszczeń, aparatu RTG cyfrowego ze stacją lekarską i systemu...",

4.

projekt jest objęty Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007 - 2013,

5.

realizacja projektu polega na zakupie i zainstalowaniu tomografu komputerowego wraz z adaptacją pomieszczeń, zakupie i instalacji aparatu RTG cyfrowego ze stacją lekarską oraz systemu archiwizacji. Zakupiony sprzęt służyć będzie poprawie diagnostyki w szpitalu, gdyż ww. sprzęt zapewnia skrócenie czasu naświetlania pacjentów oraz zdecydowaną poprawę jakości diagnoz lekarskich,

6.

usługi świadczone przez Szpital przy użyciu powyższego sprzętu medycznego są zwolnione od podatku VAT,

7.

diagnostyka na sprzęcie objętym projektem realizowana będzie i finansowana zgodnie z zawartą umową z Narodowym Funduszem Zdrowia. Po realizacji projektu sprzęt zostanie wprowadzony na stan Szpitala.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital będzie miał możliwość prawną odzyskania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie będzie miał możliwości prawnej odzyskania podatku VAT, w związku z prowadzoną działalnością zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 ww. załącznika do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, Szpital prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, zwolnioną od podatku VAT. Natomiast w części działalności pozastatutowej, tj. dzierżawy, najmu, reklamy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza realizować projekt objęty Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007 - 2013, polegający na zakupie i zainstalowaniu tomografu komputerowego wraz z adaptacją pomieszczeń, zakupie i instalacji aparatu RTG cyfrowego ze stacją lekarską oraz systemu archiwizacji.... Zakupiony sprzęt służyć będzie poprawie diagnostyki w szpitalu, gdyż zapewnia on skrócenie czasu naświetlania pacjentów oraz zdecydowaną poprawę jakości diagnoz lekarskich.

Usługi świadczone przez Szpital przy użyciu powyższego sprzętu medycznego są zwolnione od podatku VAT. Ponadto diagnostyka na sprzęcie objętym projektem realizowana będzie i finansowana zgodnie z zawartą umową z Narodowym Funduszem Zdrowia. Po realizacji projektu sprzęt zostanie wprowadzony na stan Szpitala.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu związane będą wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu.

Nadto zauważa się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl