ILPP1/443-1185/11-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1185/11-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych. W dniu 16 listopada 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W czerwcu 2006 r. Wnioskodawca otrzymał od ojca tytułem darowizny pole rolne. Pole to Zainteresowany użytkował wyłącznie na potrzeby własne jeszcze przez rok, ponieważ od roku 2007 Rada Miejska przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Rada Miejska uznała przedmiotowe tereny za bardzo atrakcyjne pod kątem rozbudowy miasta i tak w maju 2009 r. uchwaliła ostatecznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla gruntów rolnych Wnioskodawcy. Na podstawie tej uchwały powstały 33 działki przeznaczone na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną lub usługi nieuciążliwe. W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał pierwszą działkę, dzięki czemu w roku bieżącym rozpoczął z małżonką budowę własnego domu na jednej z powstałych działek budowlanych.

Pismem z dnia 14 listopada 2011 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1.

Wnioskodawca nie prowadził ani nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej,

2.

Zainteresowany nie posiadał, ani nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia I1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3.

Podatnik nie wykorzystywał opisanej we wniosku nieruchomości w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, w tym również w działalności rolniczej. Pole to użytkował jedynie na własne potrzeby (ziemniaki, kapusta, marchew itp.),

4.

wyodrębnione działki posiadają zapewnienie przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i wodociągowej. Nie planuje się obecnie uzbrojenia ww. działek w przyłącza do sieci gazowej. Poza tym działki posiadają dostęp do drogi publicznej,

5.

nowy właściciel, sprzedanej w roku 2010 działki, dokonał sam jej uzbrojenia w sieć energetyczną i wodociągową na podstawie składanych wniosków do odpowiednich organów (energetyka, Zakład Budżetowy Wodociągów i Kanalizacji). Wnioskodawca wraz z małżonką, jako budujący swój dom na jednej z działek, również posiadają już na niej przyłącze energetyczne,

6.

Zainteresowany wcześniej nie dokonywał zbycia innych nieruchomości. Wymieniona we wniosku działka była pierwszą zbytą przez niego nieruchomością (rok 2010). Jednakże w roku bieżącym (2011) Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch kolejnych działek gruntowych,

7.

na sprzedaż przeznaczone są 24 działki rolne, jednak do końca roku 2014 Wnioskodawca planuje sprzedaż max 5 działek (pod warunkiem, że w ogóle znajdą się klienci).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży wspomnianych powyżej działek budowlanych Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, darowane pole rolne nigdy nie było wykorzystywane do prowadzenia działalności, gospodarczej, dlatego też Zainteresowany jako osoba fizyczna sprzedaż działek budowlanych winien traktować jako sprzedaż majątku osobistego, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pod pojęciem towaru - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

* po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w czerwcu 2006 r. otrzymał od ojca tytułem darowizny pole rolne. Pole to Zainteresowany użytkował wyłącznie na potrzeby własne jeszcze przez rok, ponieważ od roku 2007 Rada Miejska przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i uznała je za bardzo atrakcyjne pod kątem rozbudowy miasta. W maju 2009 r. uchwaliła ostatecznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla gruntów rolnych Wnioskodawcy. Na podstawie tej uchwały powstały 33 działki przeznaczone na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną lub usługi nieuciążliwe. W roku 2010 Wnioskodawca sprzedał pierwszą działkę, dzięki czemu w roku bieżącym rozpoczął z małżonką budowę własnego domu na jednej z powstałych działek budowlanych. Wnioskodawca nie prowadził ani nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie posiadał, ani nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Podatnik nie wykorzystywał opisanej we wniosku nieruchomości w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej. Pole to użytkował jedynie na własne potrzeby (ziemniaki, kapusta, marchew itp.). Wyodrębnione działki posiadają zapewnienie przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i wodociągowej. Nie planuje się obecnie uzbrojenia ww. działek w przyłącza do sieci gazowej. Poza tym działki posiadają dostęp do drogi publicznej. Zainteresowany wcześniej nie dokonywał zbycia innych nieruchomości. Wymieniona we wniosku działka była pierwszą zbytą przez niego nieruchomością (rok 2010). Jednakże w roku bieżącym (2011) Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch kolejnych działek gruntowych. Na sprzedaż przeznaczone są 24 działki rolne, jednak do końca roku 2014 Wnioskodawca planuje sprzedaż max 5 działek (pod warunkiem, że w ogóle znajdą się klienci).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonujący dostawy opisanych działek Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika. Zainteresowany nie wykorzystywał nieruchomości w działalności gospodarczej także rolniczej, użytkował ją jedynie na własne potrzeby. Uwzględniając ponadto fakt otrzymania gruntu w drodze darowizny stwierdzić należy, iż nic nie wskazuje na to aby nabyciu nieruchomości towarzyszył zamiar jej późniejszego zbycia oraz wykorzystywania w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem Zainteresowany sprzedając powstałe po podziale gruntu działki, będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co nie stanowi wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Wnioskodawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a dostawę działek cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca w związku ze sprzedażą powstałych po podziale nieruchomości działek nie będzie występował w roli podatnika podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie będzie dokonywał czynności podlegającej opodatkowaniu.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 30 listopada 2011 r. nr ILPP1/443 -1185/11-4/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl