ILPP1/443-117/08-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-117/08-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zakupił w roku 1995 od osoby fizycznej, nie będącej podatnikiem VAT, lokal mieszczący się w budynku przedwojennym, z przeznaczeniem na siedzibę firmy za kwotę 33 500 zł.

Przed oddaniem lokalu do użytkowania poniesiono wydatki na jego modernizację w kwocie 36 291 zł, od których odliczono podatek VAT i które zwiększyły wartość początkową lokalu na dzień oddania do użytkowania, tj. na dzień 29 maja 1995 r.

Opisany lokal mieszkalny do chwili obecnej wykorzystywany jest na siedzibę firmy. Spółka zamierza sprzedać ww. lokal w miesiącu kwietniu 2008 r.

Z informacji zawartej w uzupełnieniu do złożonego wniosku wynika, iż lokal mieszkalny nie został przekwalifikowany na lokal użytkowy i zostanie sprzedany jako lokal mieszkalny. Wnioskodawca wyjaśnił również, iż od sprzedawanego lokalu mieszkalnego uiszczał podatek od nieruchomości wg stawki dla lokali na działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowana dostawa opisanego wyżej lokalu może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nieruchomość użytkowana jest przez Spółkę dłużej niż pięć lat, został spełniony warunek uznania jej za towar używany zgodnie art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym planowana dostawa lokalu będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż lokal mieszkalny spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż - co do zasady - jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy lokalu mieszkalnego, który nabył w roku 1995. Twierdzi przy tym, iż przysługuje mu zwolnienie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Powyższy przepis zawiera jednak zastrzeżenie, które w niniejszej sprawie odgrywa kluczową rolę. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Z kolei przez obiekty budownictwa mieszkaniowego w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast w świetle art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbyć lokal mieszkalny.

Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nie będzie związana z pierwszym zasiedleniem, ponieważ przedmiotowa nieruchomość była już wcześniej wydana pierwszemu nabywcy do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż lokal mieszkalny nie został przekwalifikowany na lokal użytkowy ale jest wykorzystywany na biuro Spółki, oraz że przed oddaniem lokalu do użytkowania Wnioskodawca poniósł określone wydatki na jego modernizację.

Wskazując na powyższe, podstawą do zwolnienia dostawy obiektu budownictwa mieszkaniowego nie będzie wskazany przez Zainteresowanego art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy lecz przepis szczególny art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zauważyć, że powołane przepisy ustawy, nie nakładają obowiązku wykorzystania lokalu mieszkalnego wyłącznie na cele mieszkaniowe ani nie uzależniają zwolnienia od podatku dostawy obiektu budownictwa mieszkaniowego od proporcji poniesionych wydatków przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do jego wartości początkowej.

Reasumując, stwierdzić należy, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa lokalu mieszkalnego, który był wykorzystywany do działalności gospodarczej korzysta z prawa do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym niemniej, biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca wskazał jako podstawę prawną zwolnienia przepis prawa, który znajduje zastosowanie w innych okolicznościach niż przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należało uznać przedmiotowe stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl