ILPP1/443-1166/11-4/MS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników szkoły i przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1166/11-4/MS Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników szkoły i przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług - jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników pedagogicznych szkoły i Przedszkola,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych szkoły i Przedszkola.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników szkoły i Przedszkola. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 listopada 2011 r. o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym - usługa ta jest w zakresie edukacji. Pracownicy stołówki mają podpisaną umowę o pracę z dyrektorem Zespołu Szkół. Obiady sprzedawane są uczniom Zespołu Szkół, nauczycielom, obsłudze jako poszczególnym osobom. Sprzedawane są także indywidualnie uczniom z innej szkoły oraz ich nauczycielom i osobom z zewnątrz. Również dla dzieci z Przedszkola. W tym przypadku Zespół Szkół wystawia rachunek na Przedszkole, a tam jest pobierana opłata od poszczególnych dzieci. Również sprzedawane są obiady dla Ośródka Pomocy Społecznej, dla uczniów, jak i dla osób obcych, dla których Ośrodek Pomocy Społecznej dofinansowuje obiady, poprzez wystawienie decyzji. Organem nadrzędnym dla wszystkich jednostek jest Urząd Gminy. Uczniowie Szkoły oraz Przedszkola nie są uczniami Zespołu Szkół, nauczyciele tych jednostek nie są nauczycielami Zespołu Szkół.

Ponadto, w piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Zespół Szkół wykonuje czynności nieopodatkowane oraz opodatkowane, takie jak: wynajem sali-stołówki, sprzedaż obiadów osobom obcym.

2.

Szkoła oraz Przedszkole są jednostkami budżetowymi.

3.

Między Zespołem Szkół a Szkołą i Przedszkolem nie ma podpisanych umów na świadczenie sprzedaży obiadów.

4.

Stołówka prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty.

5.

Sprzedaż obiadów uczniom następuje w ramach opiekuńczej funkcji Zespołu Szkół.

6.

Usługi wykonywane przez Zespół Szkół są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.60.10, PKD Zespołu Szkół 8560Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 23 listopada 2011 r.).

Czy Zespół Szkół ma obowiązek naliczać podatek VAT do sprzedawanych obiadów dla uczniów i pracowników Szkoły oraz Przedszkola.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 23 listopada 2011 r.), uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół korzystają ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26, zaś obsługa i osoby obce podlegają podatkowi VAT. Dzieci z Przedszkola też nie podlegają podatkowi VAT, gdyż sprzedaż między jednostkami jest zwolniona.

Również dzieci i nauczyciele ze Szkoły, zdaniem Zainteresowanego, powinni korzystać ze zwolnienia i nie płacić podatku VAT. Natomiast wszystkie osoby obce winny być liczone jako osoby, od których należałoby pobierać podatek VAT.

Zespół Szkół sprzedaje obiady jednostkom Szkoły i dla Przedszkola. Jest to jedyna stołówka szkolna na terenie Gminy. Ponieważ sprzedaż między jednostkami jest zwolniona, Zespół Szkół nie powinien naliczać podatku VAT do sprzedawanych obiadów dla uczniów i pracowników Szkoły i Przedszkola.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników pedagogicznych Szkoły i Przedszkola,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych Szkoły i Przedszkola.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 5a ustawy, stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Według § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - dodanego do § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w dniu 1 lipca 2011 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka szkolna działająca w strukturach Zespołu Szkół, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym - usługa ta jest w zakresie edukacji. Pracownicy stołówki mają podpisaną umowę o pracę z dyrektorem Zespołu Szkół. Obiady sprzedawane są uczniom Zespołu Szkół, nauczycielom, obsłudze jako poszczególnym osobom. Sprzedawane są także indywidualnie uczniom z innej szkoły oraz ich nauczycielom i osobom z zewnątrz. Również dla dzieci z Przedszkola. W tym przypadku Zespół Szkół wystawia rachunek na Przedszkole. A tam jest pobierana opłata od poszczególnych dzieci. Organem nadrzędnym dla wszystkich jednostek jest Urząd Gminy. Uczniowie Szkoły oraz Przedszkola nie są uczniami Zespołu Szkół, nauczyciele tych jednostek nie są nauczycielami Zespołu Szkół. Szkoła oraz Przedszkole są jednostkami budżetowymi. Między Zespołem Szkół a Szkołą i Przedszkolem nie ma podpisanych umów na świadczenie sprzedaży obiadów. Przedmiotowe usługi wykonywane przez Zespół Szkół są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.60.10.

Zespół Szkół wykonuje czynności nieopodatkowane oraz opodatkowane jak: wynajem sali-stołówki, sprzedaż obiadów osobom obcym.

Stołówka prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty. Sprzedaż obiadów uczniom następuje w ramach opiekuńczej funkcji Zespołu Szkół.

W tym miejscu wskazać należy, iż w myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 wskazanej ustawy, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy ustawy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów Szkoły oraz Przedszkola - jako usługi mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych Szkoły oraz Przedszkola należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i ust. 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Nadto świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych Szkoły oraz Przedszkola nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Przedmiotowe usługi zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 85.60.10, tj. do usług wspomagających edukację, nie mogą być również opodatkowane preferencyjną, 8% stawką podatku od towarów i usług - nie stanowią bowiem usług związanych z wyżywieniem mieszczących się w grupowaniu PKWiU 56. Wobec powyższego usługi stołówkowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników niepedagogicznych Szkoły w S. oraz Przedszkola w Sz. podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Reasumując, usługi stołówkowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczniów Szkoły oraz Przedszkola korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Zwolnione od podatku jest również - w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i ust. 9 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, tj. usług stołówkowych na rzecz pracowników pedagogicznych ww. jednostek. W konsekwencji do sprzedaży ww. usług Zainteresowany nie musi naliczać podatku. Z kolei do sprzedaży obiadów pracownikom niepedagogicznych Szkoły i Przedszkola Wnioskodawca ma obowiązek naliczać podatek od towarów i usług.

Innymi słowy Zainteresowany nie powinien naliczać podatku do usług dotyczących sprzedaży obiadów dzieciom i pracownikom pedagogicznym ww. jednostek. Ma natomiast obowiązek naliczyć podatek w przypadku sprzedaży obiadów pracownikom niepedagogicznym Szkoły oraz Przedszkola.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku usług stołówkowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów niewskazanych w pytaniu, tj. np.: uczniów, nauczycieli oraz obsługi Zespołu Szkół w Sz., osób z zewnątrz ("osób obcych"), uczniów, jak i osób obcych, dla których Ośrodek Pomocy Społecznej dofinansowuje obiady.

Jednocześnie zauważyć należy, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności na informacji dotyczącej symbolu PKWiU, pod jakim sklasyfikowane są wykonywane przez Zainteresowanego usługi. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku usług sprzedaży obiadów przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci oraz pracowników Szkoły i Przedszkola. Kwestia dotycząca możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w stanie faktycznym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 9 grudnia 2011 r. nr ILPP1/443-1166/11-5/MS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl