ILPP1/443-1164/09-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1164/09-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.) oraz z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z wykonywaniem działalności statutowej stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z wykonywaniem działalności statutowej stowarzyszenia. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 października 2009 r. oraz 7 grudnia 2009 r. o informacje dotyczące przedstawionego zdarzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie X (dalej: Stowarzyszenie) jest osobą prawną partycypującą w programie Oś 4 Leader PROW 2007-2013, który jest współfinansowany z funduszy UE. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w urzędzie skarbowym w ewidencji jako podatnik VAT. w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych z funduszy UE występuje podatek VAT, np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Zakupy, o których mowa wyżej nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generować przychodu i będą realizowane w okresie programowania 2007-2013.

W piśmie z dnia 19 października 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał co następuje:

1.

Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, powołaną na Założycielskim Walnym Zebraniu w dniu 8 lipca 2008 r. z inicjatywy trzech sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego;

2.

Stowarzyszenie ma na celu szeroko pojmowany rozwój obszarów wiejskich na terenie gmin członkowskich. Celem ogólnym Stowarzyszenia jest rozwój rekreacji i turystyki oraz poprawa warunków i jakości życia;

3.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: finansowanie projektów zgodnych z Lokalną Strategią Rozwoju, organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informatycznym i szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych, imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej, prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej, prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów rozwojowych związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju;

4.

z powyższej działalności Stowarzyszenie uzyskuje obrót, a dla realizacji celów korzysta m.in. z programu Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007-2013), który jest współfinansowany ze środków UE;

5.

w ramach planowanych przez Wnioskodawcę zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE występuje podatek VAT np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Ww. zakupy nie będą generować przychodu.

Natomiast w piśmie z dnia 7 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że informując w pozycji 54 wniosku ORD-IN, iż "Stowarzyszenie uzyskuje z prowadzonej działalności statutowej obrót", nie miał na myśli "obrotu" w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowania środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników, realizując powyższe zadanie nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT z powodu nie posiadania statusu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest osobą prawną partycypującą w programie Oś 4 Leader PROW 2007-2013, który jest współfinansowany z funduszy UE. Stowarzyszenie ma na celu szeroko pojmowany rozwój obszarów wiejskich na terenie gmin członkowskich. Celem ogólnym Stowarzyszenia jest rozwój rekreacji i turystyki oraz poprawa warunków i jakości życia. Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez: finansowanie projektów zgodnych z Lokalną Strategią Rozwoju, organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym i szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych, imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej, prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej, prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów rozwojowych związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w urzędzie skarbowym w ewidencji jako podatnik VAT. w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych z funduszy UE występuje podatek VAT, np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Zakupy, o których mowa wyżej nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generować przychodu i będą realizowane w okresie programowania 2007-2013. w ramach planowanych przez Wnioskodawcę zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE występuje podatek VAT np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Jednakże ww. zakupy nie będą generować przychodu Stowarzyszenia.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowaną podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Tym samym brak jest podstaw do dokonania zwrotu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT.

Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będąc zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, działając w ramach programiu Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl