ILPP1/443-1162/09-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1162/09-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 listopada 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 1996 Zainteresowana nabyła prywatnie grunt niezabudowany w miejscowości x gmina X, który potraktowała jako lokatę prywatnego kapitału. w starym planie zagospodarowania przestrzennego (który został uchylony w roku 1994) 3600 m 2 nadawało się do zabudowy jednorodzinnej, a pozostałe 0,8 ha stanowiły grunty rolne. Łącznie nabyła grunt o areale 1,16 ha w kształcie zbliżonym do prostokąta. Podczas wykonywania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przekwalifikowanie całości 1,16 ha pod zabudowę jednorodzinną. Gmina w planie miejscowym uchwalonym w roku 2004 zakwalifikowała przedmiotowe 1,06 ha gruntu pod budownictwo jednorodzinne. Zainteresowana dokonała geodezyjnego podziału swojej nieruchomości na działki budowlane (o areale: 2 działki poniżej 1000 m 2, 8 działek po 1000 m 2, oraz 1000 m 2 jako droga dojazdowa do działek). w styczniu 2005 r. Wnioskodawczyni sprzedała działkę oznaczoną numerem nr 25/6 prywatnym osobom (małżeństwo) i odprowadziła podatek od czynności cywilnoprawnych (pobrał go notariusz sporządzający akt notarialny). Urząd Skarbowy nakazał odprowadzić podatek VAT (Zainteresowana musiała wystąpić o nadanie nr NIP podatnika podatku VAT, aby mogła go odprowadzić). w związku z tym, w marcu 2005 r. zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (sprzedaż działki została opodatkowana podwójnie). w kwietniu 2005 r. US stwierdził nadpłatę w przedmiocie tego podatku i zwrócił go. Wnioskodawczyni nie prowadzi i nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej, nie posiadała i nie posiada gospodarstwa rolnego, nie wykonywała i nie wykonuje wolnego zawodu. Od tej pory nie sprzedała żadnej następnej działki.

W uzupełnieniu z dnia 26 listopada 2009 r. Zainteresowana wskazała, że grunty nabyła wraz z mężem w obrocie prywatnym na podstawie umowy sprzedaży z dnia 6 czerwca 1997 r. i na podstawie umowy o podział majątku wspólnego (z tym samym mężem) z dnia 26 lutego 2001 r. Nie posiadała i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych nie wykorzystywała i nie wykorzystuję przedmiotowych gruntów w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni nie udostępniała i nie udostępnia ww. gruntów odpłatnie innym osobom na podstawie umowy dzierżawy (użyczenia). w przeszłości nie dokonywała innych dostaw gruntów. Zainteresowana w niedalekiej przyszłości chce podarować synowi 2-3 działki celem wybudowania przez niego domu dla siebie (na jednej się buduje, drugą, ewentualnie trzecią, sprzedaje na pokrycie kosztów budowy). w dalszej przyszłości działki Wnioskodawczyni będzie sprzedawać ewentualnie po przejściu na emeryturę, aby mieć z czego żyć. Chyba, że ZUS i OFE zapewnią jej taką emeryturę, która wystarczy nawet na jedzenie i lekarstwa, wtedy nie będzie musiała tego robić.

Przedmiotowe działki nie były zabudowane. Sprzedaż działki została zgłoszona do Urzędu Skarbowego, gdzie Zainteresowana uzyskała ustną informację, że powinna zapłacić podatek VAT, a nie podatek od czynności cywilnoprawnych. w związku z tym zwróciła się pismem do Urzędy Skarbowego, z prośbą o podanie stanowiska, opisując sprawę. w odpowiedzi otrzymała wezwanie do uzupełnienia pisma, czego nie potrafiła zrobić, a w marcu 2005 r. postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. w międzyczasie musiała wystąpić o nadanie nr NIP podatnika podatku VAT (ponieważ oczekiwanie na odpowiedź Urzędu Skarbowego mogło się przedłużyć i w przypadku odpowiedzi negatywnej i tak podatek musiałaby zapłacić, a naliczone zostałyby jeszcze karne odsetki, natomiast w przypadku pozytywnej odpowiedzi mogłaby zwrócić się do Urzędu Skarbowego o zwrot nadpłaconego podatku VAT). Podatek VAT wpłaciła w dniu 22 lutego 2009 r. z wcześniej uzyskanych w Urzędzie Skarbowym ustnych informacji wynikało, że dana czynność nie może być opodatkowana podwójnie i w przypadku zapłaty podatku VAT, Zainteresowana będzie mogła zwrócić się o zwrot wcześniej zapłaconego (pobranego przez notariusza) podatku od czynności cywilnoprawnych, co zrobiła w marcu 2005 r. w odpowiedzi Wnioskodawczyni otrzymała postanowienie o możliwości wypowiedzenia się w ww. wymienionej sprawie, a później decyzję o stwierdzeniu nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, który został zwrócony w maju 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przytoczonych czynności Zainteresowana była zobowiązana zapłacić podatek VAT od dokonanej czynności.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą gruntów, nie posiadała i nie posiada gospodarstwa rolnego, nie wykonywała i nie wykonuję wolnego zawodu, nigdy nie działała w charakterze "handlowca", nie powinna odprowadzić podatku od towarów i usług, a jedynie podatek od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowana powołała się:

1.

na stanowisko jakie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2008 r. nr IPPB2/436-377/08-2/MZ, że "...W przypadku stwierdzenia, że żadna ze stron nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub będzie zwolniona z tego podatku umowa sprzedaży nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu od czynności cywilnoprawnych";

2.

na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 września 2006 r., sygn. akt l SA/Wr 1254/05, który w wyroku orzekł, że "...W przedmiotowej sprawie organy podatkowe dokonały błędnej wykładni definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Organy przyjęły bowiem, że sam fakt wykonywania czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT czterokrotnie po 1 maja 2004 r. nadaje podmiotowi status podatnika VAT zobowiązanego do zapłaty podatku od tych czynności nie badając i nie dowodząc, że skarżąca działała w charakterze "handlowca". Nie jest bowiem działalnością handlową a zatem i gospodarczą w rozumieniu cyt. art. 15 ust. 2 sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Sprzedaż - nawet kilkukrotna - przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży nie ma charakteru handlowego podlegającemu opodatkowaniu....Czynności podlegające opodatkowaniu wykonane przez podmiot niewystępujący w tym przypadku w charakterze podatnika (nawet jeżeli jest on podatnikiem w ogóle) pozostają poza zakresem opodatkowania";

3.

na wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt l FPS 3/07. Sąd stwierdził, że sprzedaż działek budowlanych z majątku prywatnego osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności w tym zakresie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza" na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy. Podatnikami są osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazana powyżej definicja działalności gospodarczej jest znacznie szersza od definicji zawartej w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Odbiega też od definicji działalności gospodarczej zawartej w Ordynacji podatkowej.

O ile ustawa o swobodzie działalności gospodarczej za działalność gospodarczą uznaje jedynie czynności wykonywane w sposób ciągły, zorganizowany i profesjonalny, o tyle ustawa o podatku VAT katalog podatników poszerza o podmioty, które mimo, że czynność wykonały jednorazowo, to jednak działały z zamiarem jej powtarzania. z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT mamy do czynienia jeżeli podmiot wykonując określone czynności działa w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy i ma zamiar wykonywać tego typu czynności częstotliwie. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT jest również działalność rolnicza jak też wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, w myśl art. 15 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy, odpłatna dostawa towarów, dokonana w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Oznacza to, że jeśli podmiot wykonuje czynności, które w rozumieniu ustawy o VAT stanowią działalność gospodarczą, działa w charakterze podatnika w rozumieniu tej ustawy, to czynności te podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, nawet jeśli podmiot nie uzyskał wpisu do odpowiedniego rejestru, np. wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Również samo prowadzenie zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie jest warunkiem uznania podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług.

Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. o kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą korzystać z podmiotowego zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw ww. towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowana w roku 1996 nabyła prywatnie grunt niezabudowany w miejscowości x gmina X, który potraktowała jako lokatę prywatnego kapitału. w starym planie zagospodarowania przestrzennego (który został uchylony w roku 1994) 3600 m2 nadawało się do zabudowy jednorodzinnej a pozostałe 0,8 ha stanowiły grunty rolne. Łącznie nabyła grunt o areale 1,16 ha w kształcie zbliżonym do prostokąta. Podczas wykonywania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przekwalifikowanie całości 1,16 ha pod zabudowę jednorodzinną. Gmina w planie miejscowym uchwalonym w roku 2004 zakwalifikowała przedmiotowe 1,06 ha gruntu pod budownictwo jednorodzinne. Zainteresowana dokonała geodezyjnego podziału swojej nieruchomości na działki budowlane (o areale: 2 działki poniżej 1000 m 2, 8 działek po 1000 m 2, oraz 1000 m 2 jako droga dojazdowa do działek). w styczniu 2005 r. Wnioskodawczyni sprzedała działkę oznaczoną numerem nr 25/6 prywatnym osobom (małżeństwo) i odprowadziła podatek od czynności cywilnoprawnych (pobrał go notariusz sporządzając akt notarialny). w Urzędzie Skarbowym Zainteresowana otrzymała informację, że powinna odprowadzić podatek VAT (Wnioskodawczyni musiała wystąpić o nadanie nr NIP podatnika podatku VAT, aby mogła go odprowadzić). w związku z tym, w marcu 2005 r. zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (sprzedaż działki została opodatkowana podwójnie). w kwietniu 2005 r. US stwierdził nadpłatę w przedmiocie tego podatku i zwrócił go. Wnioskodawczyni nie prowadzi i nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej, nie posiadała i nie posiada gospodarstwa rolnego, nie wykonywała i nie wykonuje wolnego zawodu. Od tej pory nie sprzedała żadnej następnej działki. Grunty, które nabyła Zainteresowana wraz z mężem w obrocie prywatnym na podstawie umowy sprzedaży z dnia 6 czerwca 1997 r. i na podstawie umowy o podział majątku wspólnego (z tym samym mężem) z dnia 26 lutego 2001 r. Nie posiadała i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych nie wykorzystywała i nie wykorzystuję przedmiotowych gruntów w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT. Wnioskodawczyni nie udostępniała i nie udostępnia ww. gruntów odpłatnie innym osobom na podstawie umowy dzierżawy (użyczenia). w przeszłości nie dokonywała innych dostaw gruntów. Zainteresowana w niedalekiej przyszłości chce podarować synowi 2-3 działki celem wybudowania przez niego domu dla siebie. w dalszej przyszłości działki Wnioskodawczyni będzie sprzedawać ewentualnie po przejściu na emeryturę. Przedmiotowe działki nie były zabudowane. Sprzedaż działki została zgłoszona do Urzędu Skarbowego, gdzie Zainteresowana uzyskała ustną informację, że powinna zapłacić podatek VAT, a nie podatek od czynności cywilnoprawnych. w związku z tym zwróciła się pismem do Urzędy Skarbowego, z prośbą o podanie stanowiska, opisując sprawę. w odpowiedzi otrzymała wezwanie do uzupełnienia pisma, czego nie potrafiła zrobić, a w marcu 2005 r. postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. w międzyczasie musiała wystąpić o nadanie nr NIP podatnika podatku VAT (ponieważ oczekiwanie na odpowiedź Urzędu Skarbowego mogło się przedłużyć i w przypadku odpowiedzi negatywnej i tak podatek musiałaby zapłacić, a naliczone zostałyby jeszcze karne odsetki, natomiast w przypadku pozytywnej odpowiedzi mogłaby zwrócić się do Urzędu Skarbowego o zwrot nadpłaconego podatku VAT). Podatek VAT wpłaciła w dniu 22 lutego 2009 r.

Fakt wyodrębnienia przez Wnioskodawczynię 11 działek, dokonania sprzedaży jednej działki oraz rozważana w przyszłości sprzedaż kolejnych działek wskazuje na to, iż działki te zostały wydzielone w tym celu i z tym zamiarem, by w sposób częstotliwy (powtarzalny) dokonywać ich dostawy i by mogły one przynieść sprzedającemu określony zysk (lokata prywatnego kapitału). Są to właśnie te okoliczności, które wskazują na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy. Potwierdza to jednoznacznie stwierdzenie Zainteresowanej, że zakupiła grunt jako lokatę prywatnego kapitału, co związane jest nierozerwalnie w przyszłości ze sprzedażą. Wskazuje na to też nowy charakter i przeznaczenie gruntu niezwiązane z zaspokojeniem potrzeb osobistych Strony.

Tak przedstawiony stan faktyczny nie wskazuje zatem na okazjonalne zbycie składników stanowiących część majątku prywatnego Wnioskodawczyni, lecz wskazuje na dający się ułożyć logiczny ciąg zdarzeń mieszczących się w szeroko określonej definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług. w związku z powyższym stwierdza się, że sprzedaż działek przeznaczonych pod zabudowę nosi w przedmiotowej sprawie znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Zainteresowana dokonując ich dostawy, wykonuje czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni była obowiązana dokonać i dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, iż podmioty zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Wnioskodawczyni dokonała rejestracji zgodnie z ww. przepisem i tym samym sformalizowała dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz fakt prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Zaznaczyć należy również, że z uwagi na przedmiot sprzedaży (działki przeznaczone pod zabudowę) Zainteresowana nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W przedmiotowej sprawie znajduje bowiem zastosowanie przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, w myśl którego zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów w niektórych przypadkach może jednakże skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W omawianej sprawie, Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży gruntu, który w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego przeznaczony jest pod budownictwo jednorodzinne.

Tak więc, jego sprzedaż nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawczyni została podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą uprzednio wydzielonej działki budowlanej i stała się w związku z tym zobowiązana do odprowadzenia podatku od ww. transakcji.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl