ILPP1/443-1161/08-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1161/08-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu. Wniosek uzupełniono w dniu 16 marca 2009 r. o informacje w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem i ma zamiar kupić działkę rolniczą o wielkości ok. 2000 m 2 na poszerzenie gospodarstwa rolnego. Działka ta jest w studium rozwoju Gminy.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego z dnia 13 marca 2009 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż sprzedawca przedmiotowego gruntu nabył działkę dokonując jej zakupu. Sprzedawca nie otrzymał przedmiotowej działki na podstawie darowizny lub wskutek spadku, nie był podatnikiem podatku VAT oraz nie był rolnikiem ryczałtowym. Dostawca posiadał grunt od 10 lat i uprawiał go na potrzeby własne. Działka - będąca przedmiotem transakcji - nie była wydzierżawiana. Jak wskazuje Zainteresowana sprzedawca działki dokonał w przeszłości dostawy dwóch działek. Przedmiotowy grunt został ujęty w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Nie jest jednak objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydawano względem gruntu decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kupując tego typu działkę, Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek VAT, jeśli kupuje na poszerzenie gospodarstwa rolnego, a jak przedstawia się sprawa jeżeli zakup nie dotyczy poszerzenia gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT, ponieważ mowa jest o ziemi rolniczej (uprawianej rolniczo).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest rolnikiem i ma zamiar kupić działkę rolniczą o wielkości ok. 2000 m 2. Sprzedawca przedmiotowego gruntu nabył działkę dokonując jej zakupu (nabycie nie nastąpiło na podstawie darowizny lub wskutek spadku), nie był podatnikiem podatku VAT oraz nie był rolnikiem ryczałtowym. Dostawca posiadał grunt od 10 lat i uprawiał go na potrzeby własne. Działka - będąca przedmiotem transakcji - nie była wydzierżawiana. Jak wskazała Zainteresowana sprzedawca działek dokonał w przeszłości dostawy dwóch działek.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak przesłanek pozwalających uznać, że dokonujący sprzedaży gruntu wystąpi w charakterze podatnika. Sprzedawca nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego a dokonana uprzednio sprzedaż dwóch działek miała - uwzględniając 10 letni okres posiadania gruntu - charakter incydentalny a wręcz sporadyczny. W takim kształcie sprawy nie można stwierdzić, że nabyciu nieruchomości przez Sprzedawcę towarzyszył zamiar jego późniejszego zbycia, a także wykorzystywania gruntu w sposób ciągły do celów zarobkowych. Zatem dostawca sprzedając grunt korzysta z przysługującego Mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, sprzedawca nie należy do podmiotów (rolnik, producent, handlowiec, usługodawca) kwalifikowanych przez ustawę o podatku od towarów i usług za podatników podatku VAT, a zamierzona sprzedaż działki nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, pod warunkiem, że sprzedawca nie będzie dokonywał w przyszłości dostaw działek w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, w analizowanej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla sprzedawcy przedmiotowej nieruchomości.

W sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia znak ILPB2/415-805/08-4/AJ z dnia 18 marca 2009 r., natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl