ILPP1/443-1149/09-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1149/09-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Medycyny Pracy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy...". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 listopada 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Zainteresowany jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej posiadającym osobowość prawną, został utworzony przez samorząd Województwa XXX jako Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w dniu 1 września 1998 r.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

* prowadzenie szeroko rozumianej profilaktyki w zakresie ochrony zdrowia,

* inicjowanie działań zapobiegających szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych mających związek z warunkami i charakterem pracy,

* realizacja programów profilaktycznych wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących,

* propagowanie oświaty zdrowotnej,

* prowadzenie ambulatoryjnej działalności leczniczej w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, stomatologii, rehabilitacji oraz diagnostyki.

* propagowanie oświaty zdrowotnej,

* prowadzenie ambulatoryjnej działalności leczniczej w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, stomatologii, rehabilitacji oraz diagnostyki.

Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym. Jako dodatkową działalność, nieograniczającą działalności statutowej, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie usług opodatkowanych - wynajem pomieszczeń. Należny podatek jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. w zakresie wynajmowanej powierzchni nie ma możliwości wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego, o którą można pomniejszyć podatek należny zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Natomiast istnieje możliwość wyliczenia kwot dotyczących prywatnych rozmów telefonicznych i odzyskania podatku VAT od tych usług na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy.

Z uzupełnienia przesłanego w dniu 25 listopada 2009 r. wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Zainteresowanego są sklasyfikowane pod symbolami PKWiU z roku 1997 - 85.12 oraz 85.14. Ww. projekt obejmuje przebudowę wraz z termomodernizacją dwóch budynków przychodni: oraz zakup aparatury medycznej - mammografu do przychodni i nowoczesnego aparatu RTG do przychodni. Wnioskodawca swą działalność prowadzi w czterech przychodniach. Realizacja projektu ma przyczynić się do poprawy jakości infrastruktury posiadanej przez Ośrodek oraz podniesieniu jakości realizowanych specjalistycznych badań medycznych.

Po realizacji projektu zarówno przebudowane i zmodernizowane pomieszczenia, jak i zakupiona aparatura będą użytkowane w związku z działalnością medyczną wykonywaną przez Zainteresowanego.

Użytkownikiem bezpośrednim projektu oraz właścicielem ruchomości: mammografu i aparatu RTG będzie Wnioskodawca. Właścicielem nieruchomości jest Województwo XXX, a Zainteresowany użytkuje te nieruchomości na podstawie Aktu Notarialnego. w § 2 ww. Aktu oddano Wnioskodawcy w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony zabudowaną nieruchomość, oznaczoną jako działka nr aaa. w § 3 ww. Aktu oddano Wnioskodawcy w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony zabudowaną nieruchomość, oznaczoną jako działka nr bbb. Oddanie w użytkowanie nastąpiło w dniu 15 października 1998 r. Przebudowana infrastruktura nie będzie przekazywana, ani w innej formie udostępniana innym podmiotom, a zakupiona w ramach realizacji projektu aparatura medyczna nie będzie mieściła się w wynajmowanych pomieszczeniach i nie będzie objęta opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług umowami cywilnoprawnymi. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od środków uzyskanych w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie od podatku lub obniżona stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w pkt 9 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolami 85.12 oraz 85.14, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy..." w ramach Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Ww. projekt obejmuje przebudowę wraz z termomodernizacją dwóch budynków przychodni oraz zakup aparatury medycznej - mammografu do przychodni i nowoczesnego aparatu RTG do przychodni. Celem projektu jest poprawa jakości infrastruktury posiadanej przez Ośrodek oraz podniesienie jakości realizowanych specjalistycznych badań medycznych. Użytkownikiem bezpośrednim projektu oraz właścicielem ruchomości: mammografu i aparatu RTG będzie Wnioskodawca.

Przebudowana infrastruktura nie będzie przekazywana, ani w innej formie udostępniana innym podmiotom, a zakupiona w ramach realizacji projektu aparatura medyczna nie będzie mieściła się w wynajmowanych pomieszczeniach i nie będzie objęta opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług umowami cywilnoprawnymi. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony powyższy warunek, ponieważ - jak wskazuje Zainteresowany - przebudowane i poddane termomodernizacji dwa budynki oraz zakupiona aparatura medyczna (mammograf i nowoczesny aparat RTG) będą wyłącznie wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy, są zwolnione od podatku VAT. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 powołanego rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja. Ośrodka Medycyny Pracy...".

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zauważyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności stwierdzenia, iż poddane termomodernizacji budynki lub zakupiona aparatura medyczna będą wykorzystywane - choćby w części - do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swoja aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl