ILPP1/443-1139/09-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1139/09-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Bractwa przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 i 20 listopada 2009 r. (data wpływu 18 i 26 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zawartego na fakturach związanych z planowanym projektem pn. "Zakup wyposażenia Bractwa" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zawartego na fakturach związanych z planowanym projektem pn. "Zakup wyposażenia Bractwa". Dnia 18 i 26 listopada 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz wyjaśnienia dotyczące zakresu uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bractwo jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną. Celem Bractwa jest realizacja celów społecznych zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w ustawach w myśl idei istnienia Bractwa zawartego w zawołaniu "ćwicz oko i dłonie w Ojczyzny obronie", a w szczególności:

* pielęgnowanie i propagowanie idei patriotycznych oraz tradycji historycznych,

* utrwalanie świadomości i poczucia obowiązków obywatelskich i państwowych względem Ojczyzny,

* umacnianie obronności Rzeczpospolitej Polskiej poprzez propagowanie sportów strzeleckich i obronnych,

* propagowanie idei sportu i rekreacji ruchowej oraz współpracy z młodzieżą jako niezbędnych elementów dla prawidłowego funkcjonowania Państwa,

* współdziałanie dla realizacji tych celów z innymi stowarzyszeniami i organizacjami o podobnym charakterze.

Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez:

* organizowanie ćwiczeń i zawodów strzeleckich z udziałem swoich członków, innych Bractw oraz sympatyków,

* organizowanie spotkań i festynów dla społeczeństwa,

* zespołowy udział w strojach organizacyjnych w uroczystościach państwowych, regionalnych i religijnych,

* udział członków w akcjach charytatywnych itp.,

Organizacja jakim jest Bractwo nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Przychody uzyskiwane przez Bractwo to składki i wpłaty sponsorów. Wszystkie przychody Bractwa są przeznaczone na cele statutowe.

Stowarzyszenie Bractwo w D. zamierza ubiegać się o pozyskanie środków z Programu LEADER w ramach PROW 2007-2013 z przeznaczeniem na rozwijanie aktywności społeczności lokalnej. Bractwo chce pozyskiwać środki z tego programu na kultywowanie miejscowych tradycji, obrzędów i zwyczajów, poprzez realizację imprez kulturalno-rekreacyjnych.

Dnia 18 listopada 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż pełna nazwa ww. projektu, o dofinansowanie którego ubiega się Wnioskodawca to "Zakup wyposażenia Bractwa "Projekt ten nie będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał obrotu w związku z realizacją projektu. Zainteresowany nie wykonuje czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W dniu 26 listopada 2009 r. Zainteresowany wyjaśnił, iż złożone w dniu 18 listopada 2009 r. uzupełnienie wniosku winno się odnosić jedynie do podatku od towarów i usług, a zawarte w dokumencie treści odnoszące się do podatku od czynności cywilnoprawnych zostały zamieszczone omyłkowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach zakupów dotyczących realizacji ww. zadania, będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik czynny podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, jednakże nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego to składki i wpłaty sponsorów. Wszystkie przychody są przeznaczane na cele statutowe Stowarzyszenia.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektem pn. "Zakup wyposażenia Bractwa ".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl