ILPP1/443-1139/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1139/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 10 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania czynności doradczych przez członków Zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania czynności doradczych przez członków Zarządu. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 lutego 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Członkowie Zarządu Sp. z o.o. poza obowiązkami wynikającymi z pełnionej funkcji chcą dodatkowo świadczyć na rzecz Spółki usługi o charakterze doradczym. Obecnie katalog uprawnień i obowiązków członków Zarządu określony jest szczegółowo w regulaminie Zarządu. W świetle powyższego członkowie Zarządu świadczyliby usługi doradcze, które nie pokrywałyby się z obowiązkami wynikającymi z pełnionej funkcji członka Zarządu Spółki. Usługi te świadczone byłyby w innym czasie niż obowiązki zarządcze. Przychody z pełnionych obowiązków zarządczych opodatkowane są odrębnie i jako takie pozostałyby bez zmian. Członkowie Zarządu są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.

Z przesłanego pisma z dnia 9 lutego 2009 r. wynika, iż umowy współpracy członków Zarządu prowadzących działalność gospodarczą będą dotyczyły usług doradczych, a konkretnie:

* Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Generalny - umowa z zakresu doradztwa analitycznego polegająca na wykonywaniu raportów medialnych. W ramach umowy odpowiedzialność wykonawcy będzie dotyczyła tylko merytorycznej poprawności raportów. Zgodnie z Regulaminem Zarządu zarządzanie Działem Raportów Medialnych jest w obowiązkach Dyrektora Operacyjnego.

* Członek Zarządu - Dyrektor Operacyjny - umowa z zakresu doradztwa finansowego, polegająca na comiesięcznej kontroli poprawności dokumentacji oraz funkcjonowania systemu controlingowego. W ramach umowy odpowiedzialność wykonawcy będzie dotyczyła tylko merytorycznej opinii o poprawności funkcjonowania systemu. Zgodnie z Regulaminem Zarządu zarządzanie Działem Księgowości (system controlingowy) jest w obowiązkach Dyrektora Generalnego.

Umowy współpracy członków Zarządu prowadzących działalność gospodarczą będą dotyczyły usług doradczych i nie będą przychodami osiąganymi na podstawie art. 13 pkt 2-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - nie będą przychodami z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, w nawiązaniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, członek Zarządu Spółki świadczący usługi doradcze inne niż usługi zarządcze na rzecz tej Spółki i wykonywane w innym czasie, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jest podatnikiem uprawnionym do wystawiania za te usługi faktur VAT i opodatkowywania przychodów z działalności doradczej według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, członek Zarządu Spółki, będący jednocześnie osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i jako taki może wystawiać faktury VAT za świadczone przez siebie usługi doradcze na rzecz spółki, inne niż czynności zarządcze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, czynnościami, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, są czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagradzania i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Podatnikami są więc jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające bez stosunku podporządkowania, działające na własny rachunek i ryzyko.

W katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionych wyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do:

* warunków wykonywania usług,

* wynagradzania,

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą, a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Zatem, podmioty realizujące powyższe czynności - kwalifikujące się jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - pozbawione jednak niezależności (samodzielności) przy ich wykonywaniu, nie są podatnikami podatku od towarów i usług, a ich usługi pozostają poza systemem VAT jako niepodlegające temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż członkowie Zarządu Spółki chcieliby, poza obowiązkami płynącymi z pełnionej funkcji, świadczyć dodatkowo na rzecz Spółki usługi o charakterze doradczym, które nie pokrywałyby się z obowiązkami wynikającymi z funkcji członka Zarządu Spółki. Usługi te świadczone byłyby w innym czasie niż obowiązki zarządcze. Członkowie Zarządu są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą. Przychody z pełnionych obowiązków zarządczych opodatkowane byłyby odrębnie i jako takie pozostałyby bez zmian.

Umowy współpracy członków Zarządu prowadzących działalność gospodarczą będą dotyczyły usług doradczych i nie będą przychodami osiąganymi na podstawie art. 13 pkt 2-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będą przychodami z działalności wykonywanej osobiście.

W przedmiotowej sprawie zatem, mamy do czynienia z jednej strony z czynnościami, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy - usługi zarządcze, które nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności i niepodlegają systemowi VAT, z drugiej strony natomiast z czynnościami (usługi doradcze), które będą wykonywane niezależnie od powyższych, (w ramach prowadzonej odrębnie działalności gospodarczej), które tym samym wypełniają dyspozycje art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przez sprzedaż rozumie się, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz danych w nich zawartych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż świadczenie przez członków Zarządu odrębnych usług doradczych nie związanych z usługami wynikającymi z pełnienia funkcji członka Zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tak więc, członek Zarządu Spółki świadczący na rzecz tej Spółki usługi doradcze inne niż usługi zarządcze i wykonywane w innym czasie, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jest podatnikiem obowiązanym do wystawiania na te usługi faktur VAT i opodatkowywania przychodów z działalności doradczej według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl