ILPP1/443-1134/10-4/NS; ILPB3/423-850/10-4/JG - Określenie daty rozpoczęcia działalności wspólnoty mieszkaniowej dla celów zgłoszenia wniosku o nadanie NIP oraz obowiązek składania przez wspólnotę deklaracji CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1134/10-4/NS; ILPB3/423-850/10-4/JG Określenie daty rozpoczęcia działalności wspólnoty mieszkaniowej dla celów zgłoszenia wniosku o nadanie NIP oraz obowiązek składania przez wspólnotę deklaracji CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:

* zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie określenia daty rozpoczęcia działalności (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) - jest nieprawidłowe,

* podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie określenia daty rozpoczęcia działalności oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) o własne stanowisko oraz o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2008 deweloper rozpoczął sprzedaż mieszkań. Ogół właścicieli lokali nie zarejestrował Wspólnoty Mieszkaniowej. Wspólnota nie posiada nadanych numerów REGON oraz NIP.

Ogół właścicieli lokali, Uchwałą Nr (...) z dnia 1 maja 2010 r. powierzył zarząd Spółce "A". Ogół właścicieli ustalił wysokość zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Począwszy od maja 2010 r. właściciele - na założone dla Wspólnoty konto bankowe - rozpoczęli dokonywanie wpłat zaliczek.

W miesiącu wrześniu 2010 r. Urząd Skarbowy zwrócił się do Zarządu z wezwaniem o dostarczenie deklaracji CIT za rok 2009. Domagał się złożenia deklaracji pomimo, że wyjaśniano, iż Zarząd może dokonać rozliczeń tylko za okres, kiedy ma pełnomocnictwo właścicieli (powierzony Zarząd) do ich reprezentowania (art. 31 Ordynacji wyborczej).

Natomiast, Zarząd nieruchomością wspólną został przejęty w maju 2010 r., czyli po okresie rozliczeniowym za rok 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką datę należy wpisywać w zgłoszeniu o nadanie numeru NIP - druk NIP-2 poz. 32:

a.

datę sprzedaży pierwszego lokalu,

b.

datę podjęcia Uchwały o powierzeniu Zarządu,

c.

datę rozpoczęcia działalności przez Zarząd, wynikającą z umowy o sprawowanie zarządu.

2.

Czy - pomimo braku nadanych numerów REGON i NIP, braku Zarządu Wspólnoty, braku naliczeń zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej - należało złożyć deklarację CIT za poprzednie okresy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka "A" sprawuje zarząd od dnia 1 maja 2010 r. zgodnie z Uchwałą Nr (...) i zawartą Umową z dnia 1 maja 2010 r.

Aby Wspólnota mogła funkcjonować w obrocie prawa, Spółka wystąpiła jako Zarząd o nadanie numeru REGON i NIP.

Miesiącem, od którego Wspólnota powinna dokonywać rozliczeń z Urzędem Skarbowym jest miesiąc, w którym Wspólnota ma wybrany przez właścicieli lokali Zarząd i Zarząd ma prawo reprezentowania Wspólnoty na podstawie zawartej umowy (dopiero po wyborze Zarządu i przedłożeniu w Urzędzie Statystycznym umowy o sprawowanie Zarządu, Wspólnota ma możliwość ubiegania się o nadanie numeru REGON) i dokonała pierwszej sprzedaży.

Zarząd nie może składać żadnych rozliczeń za okres, w którym nie miał prawa reprezentowania Wspólnoty.

Ponadto, w opinii Zainteresowanego wyrażonej w piśmie uzupełniającym z dnia 22 grudnia 2010 r., jako datę rozpoczęcia działalności przez Wspólnotę w zgłoszeniu o nadanie numeru NIP druk NIP-2 poz. 32 należy przyjąć moment, od którego Wspólnota znajduje się w obrocie gospodarczym, a więc dokonano jakiejkolwiek zapłaty lub naliczono zaliczki na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej lub obciążono mieszkańców kosztami związanymi z użytkowaniem przez nich lokali. Na pewno więc nie prędzej, niż nadano numer REGON.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego:

* zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie określenia daty rozpoczęcia działalności - jest nieprawidłowe,

* podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji CIT - jest nieprawidłowe.

Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych, w którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Na mocy ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Nadmienia się również, iż - w świetle art. 8 ww. ustawy - płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobierania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na podstawie art. 5 ust. 3 tej ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1.

w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2.

w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych - dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom;

3.

w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji dotyczącej zaliczki na ten podatek (art. 6 ust. 2 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż w roku 2008 deweloper rozpoczął sprzedaż mieszkań. Ogół właścicieli lokali nie zarejestrował Wspólnoty Mieszkaniowej. Wspólnota nie posiada nadanych numerów REGON oraz NIP. Ogół właścicieli lokali, Uchwałą Nr (...) z dnia 1 maja 2010 r. powierzył zarząd Spółce "A". Ogół właścicieli ustalił wysokość zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Począwszy od maja 2010 r. właściciele - na założone dla Wspólnoty konto bankowe - rozpoczęli dokonywanie wpłat zaliczek. W miesiącu wrześniu 2010 r. Urząd Skarbowy zwrócił się do Zarządu z wezwaniem o dostarczenie deklaracji CIT za rok 2009. Domagał się złożenia deklaracji pomimo, że wyjaśniano, iż Zarząd może dokonać rozliczeń tylko za okres, kiedy ma pełnomocnictwo właścicieli (powierzony Zarząd) do ich reprezentowania. Natomiast, Zarząd nieruchomością wspólną został przejęty w maju 2010 r., czyli po okresie rozliczeniowym za rok 2009.

Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Z przepisu art. 6 tej ustawy wynika, iż ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej to jednostka o wyodrębnionym majątku, mająca zorganizowaną strukturę wewnętrzną ujętą w ramy organizacyjne oraz określone zasady prowadzenia spraw tej jednostki i reprezentowania jej na zewnątrz.

Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości. W celu reprezentacji interesów wspólnoty, zobowiązana jest ona - zgodnie z art. 18 ustawy o własności lokali - ustanowić zarząd, który może być sprawowany bezpośrednio przez członków wspólnoty lub pośrednio przez podmiot z zewnątrz.

Ponadto na gruncie ustawy o własności lokali należy rozróżnić pojęcia zarządu i zarządcy. O zarządzie mówimy w przypadku, gdy mamy na myśli organ wspólnoty, a o zarządcy w przypadku, gdy zarządzanie (administrowanie) nieruchomością wspólną zostało powierzone osobie fizycznej lub prawnej. Mając na uwadze powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o własności lokali.

Wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa, z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu i przeniesienia jego własności na podmiot inny niż dotychczasowy właściciel nieruchomości.

Wspólnota mieszkaniowa istnieje od momentu pojawienia się w danej nieruchomości co najmniej dwóch współwłaścicieli, których prawo do lokalu reguluje ustawa o własności lokali i z tą chwilą staje się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze fakt, iż wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać w tym miejscu należy na przepis art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

W konsekwencji, jeżeli podmiot został utworzony, to nawet jeśli nie uzyskał żadnych przychodów i nie poniósł żadnych kosztów uzyskania przychodów, powinien rozliczać się z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych od dnia powstania. Brak jakichkolwiek przychodów i kosztów uzyskania przychodów, nie wyłącza obowiązku złożenia zeznania podatkowego CIT-8, ponieważ - co do zasady - poza wyjątkami wskazanymi w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie istnieje żaden przepis w niniejszej ustawie, który zwalniałby podatnika z tego obowiązku.

Reasumując:

Ad. 1

Jako datę rozpoczęcia działalności w zgłoszeniu o nadanie numeru NIP - druk NIP-2 poz. 32 należy wskazać dzień pojawienia się w danej nieruchomości co najmniej dwóch współwłaścicieli.

Ad. 2

Zatem, za poprzednie okresy należało złożyć zeznania roczne CIT-8.

Jednocześnie, tut. Organ pragnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia dotycząca braku Zarządu Wspólnoty. Regulacje w zakresie ustanawiania zarządu nieruchomością wspólną zostały bowiem zawarte w powołanej wyżej ustawie o własności lokali.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej:

* zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie określenia daty rozpoczęcia działalności oraz

* podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji CIT.

Natomiast w pozostałej części wniosku wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 18 stycznia 2011 r. nr ILPB3/423-850/10-5/JG, ILPP1/443-1134/10-5/NS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl