ILPP1/443-1134/08-4/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1134/08-4/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu: 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył prawo wieczystego użytkowania działki nr <...> wraz z własnością posadowionego na niej budynku, udział wynoszący 1/3 części w prawie wieczystego użytkowania działki nr <...> oraz nakłady inwestycyjne poniesione na działce nr <....>.

Wskazane działki oraz budynek są objęte księgami wieczystymi nr <...> oraz nr <...>. Sprzedający - M. i J. Ł. nabyli prawo wieczystego użytkowania wymienionych gruntów wraz z własnością posadowionych na nich zabudowań z majątku dorobkowego na podstawie umowy sprzedaży z dnia 4 kwietnia 1997 r. zawartej w formie aktu notarialnego. Dostawcą jest Pan J. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą <....> - J. Ł. wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dostawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w tej transakcji występuje jako podatnik, mimo że w akcie notarialnym występuje również małżonka.

Dostawca część wspomnianych nieruchomości użytkował w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i deklarował na potrzeby podatku od nieruchomości jako związane z działalnością gospodarczą. Budynek posadowiony na działce o nr <...> nie był wpisany do ewidencji środków trwałych w działalności gospodarczej dostawcy.

Dostawca uzyskał decyzję nr <...> z dnia <...> o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji pn. "Adaptacja i rozbudowa pomieszczeń gospodarczych na zakład kamieniarski". Na dzień dokonania dostawy inwestycja nie została zakończona.

Nakłady inwestycyjne poniesione w latach 1999-2007 w łącznej wysokości <...> zł nie stanowiły ulepszeń w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wspomniane nakłady dotyczyły bowiem działki zabudowanej budynkiem, który nie był środkiem trwałym wpisanym do ewidencji dostawcy. Dostawca nie ujmował wydatków w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ traktował je jako inwestycję. Dostawca odliczał natomiast podatek od towarów i usług wynikający z faktur zakupowych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakup nieruchomości jest związany z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy fakturę może wystawić wyłącznie Pan J. Ł....

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez dostawcę Pana J. Ł. jako prowadzącego działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10, art. 120 ust. 16.

Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. W obecnym stanie prawnym analogiczne uregulowanie zawiera § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Pan J. Ł. dokonał dostawy prawa wieczystego użytkowania działki nr <...> wraz z własnością posadowionego na niej budynku, wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej, przy czym, ze względu na ustawową wspólność majątkową, w akcie notarialnym sporządzonym na okoliczność sprzedaży wymienionych nieruchomości zostali wymienieni oboje małżonkowie.

Umowa sprzedaży nieruchomości powinna być zawarta - stosownie do art. 158 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - w formie aktu notarialnego, w którym jako sprzedający występują oboje małżonkowie, nawet w sytuacji, gdy tylko jeden z nich jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże z uwagi na fakt, że nieruchomość była wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana J. Ł., który jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług w stosunku do nabytych nieruchomości uzyskał decyzję nr <...> z dnia <...> o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji pn. "Adaptacja i rozbudowa pomieszczeń gospodarczych na zakład kamieniarski" oraz w latach 1999-2007 poniósł nakłady inwestycyjne na budynek w łącznej wysokości 148.965,24 zł, odliczając podatek naliczony wynikający z faktur zakupowych, należy stwierdzić, że z punktu widzenia prawa podatkowego rzeczywistym dostawcą będzie Pan J. Ł.

Reasumując, w analizowanym przypadku dostawa nieruchomości, wykorzystywanej na potrzeby działalności gospodarczej powinna być udokumentowana fakturą, wystawioną przez Pana J. Ł., tj. podmiot mający status podatnika podatku od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w myśl art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejsza interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy dokonującego dostawy nieruchomości.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej obowiązku wystawienia faktury. Natomiast wniosek w części dotyczącej opodatkowania transakcji sprzedaży gruntu zabudowanego budynkiem oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego został załatwiony interpretacjami z dnia 26 lutego 2009 r. nr ILPP1/443-1134/08-3/BP oraz nr ILPP1/443-1134/08-5/BP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl